جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/مصاحبه وبازدید -حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مدیر موسسه احکام

حوزه/ یکی از مبطلات روزه این است که کسی قبل از اذان صبح غسل واجبی به گردن داشته باشد؛ اما عمدا به تأخیر بیندازد و غسل نکند تا وارد صبح شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با حضور در رسانه رسمی حوزه های علمیه به ارائه احکام و مسائل شرعی ماه مبارک رمضان پرداخته که همه روزه صوت و متن سخنان این کارشناس احکام تقدیم نگاه شما می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه شهادت مولای متقیان، امام علی (ع) و شب بیست و یکم رمضان هستیم که از لیالی قدر بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

از رسول گرامی اسلام (ص) سؤال کردند: «إن وافَقتُ لَیلَهَ القدرِ ما أسأل اللهَ؟ قال (ص) : سَلیه العافیهَ/ ای رسول خدا! اگر شب قدر را درک کردم از خدا چه بخواهم؟ فرمود از او عافیت بخواه. »

عافیت وسیع است و به عافیت تن، دین، دنیا و آخرت تقسیم می شود.

همه خیرها را در شب قدر از خدای متعال بخواهید که در این شب آنچه که برای یک سال مقدر باشد، پروردگار برای بنده خود خواهد نوشت.

و اما احکام؛

یکی از مبطلات روزه این است که کسی قبل از اذان صبح غسل واجبی به گردن داشته باشد؛ اما عمدً به تأخیر بیندازد و غسل نکند تا وارد صبح شود.

حال این غسل واجب شاید غسل مشترک میان آقایان و بانوان باشد که غسل جنابت است و یا ممکن است غسل مخصوص بانوان باشد که غسل حیض یا نفاس است.

خانمی که زایمان کرده و دوران نقاهت ده روزه را گذرانده، باید غسل نفاس کند؛ اگر عمدا تنبلی و سستی کند و اذان صبح شود، روزه او باطل است و یا اگر خانمی لازم بوده غسل حیض کند، غسل را انجام ندهد، روزه آن روز او باطل است و یا شخصی غسل جنابت به گردن او بوده و عمدً جنب وارد صبح شود، روزه او باطل است.

به چند نکته در این رابطه اشاره کنم.

نکته اول اینکه این غسل جنابت ممکن است به خاطر محتلم شدن باشد که برای قشر جوان ما این مسئله لازم و ضروری است که توجه کنند و خانواده ها هم باید نسبت به جوانان و نوجوانان توجه داشته و این مسئله را گوشزد کنند که اگر از خواب بیدار شد و محتلم بود، واجب تر از خوردن سحری، غسل است که باید انجام دهد تا پاک وارد اذان صبح شود.

حال اگر تنبلی کرد و غسل را انجام نداد، حداقل نزدیک به اذان صبح تیمم کند؛ چون اگر غسل نکند و تیمم هم نکند و وارد صبح شود، روزه او باطل است؛ اما اگر تیمم کرد، روزه او درست است؛ چون تیمم بدل از غسل انجام داده است؛ البته گناه کرده است؛ چون عمدً غسل را به تأخیر انداخته است.

نکته دوم اینکه این تیمم فقط به درد روزه او می خورد و به درد نماز صبح او نمی خورد؛ یعنی اگر اذان صبح شد و خواست نماز صبح بخواند، نمی تواند با آن تیمم نماز صبح بخواند؛ چون حدودً یک و نیم ساعت برای اقامه اذان صبح فرصت دارد؛ پس باید حتما غسل کند و نماز صبح خود را بخواند.

پس به این نکته باید توجه داشته باشد که بدون غسل یا بدون تیمم بدل از غسل وارد صبح نشود؛ چراکه روزه او باطل خواهد شد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

برای شنیدن صوت سخنان این کارشناس احکام، بر روی عکس این خبر کلیک نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha