پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست علمی پژوهشی مجازی

حوزه/ نشست علمی مجازی «بررسی و تبیین نقش طلاب و روحانیت در فرهنگ سازی سلامت جامعه»، در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س)اردکان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام حمید کمالی، در نشست علمی مجازی «بررسی و تبیین نقش طلاب و روحانیت در فرهنگ سازی سلامت جامعه»، در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س)اردکان با بیان اینکه  انسان دارای دو بعد جسمی و روحی است و باید هردو، مورد توجه قرار بگیرد، بیان کرد: جسم و روح درهمدیگر تاثیر و تاثر دارند و کارجسم و روح ازهم جدا نیست؛ دین عهده دار امور دنیوی و اخروی است و با قبول این پیش فرض ها می توان نقش روحانیت را در فرهنگ سازی سلامت جامعه برشمرد.

وی، استفاده از قرآن، روایات، عقل و اجماع را در فضای تولید علم برای طلاب جهت استخراج مطالب دینی ضروری دانست و افزود: البته در بخش تولیدات مطالب دینی باید به گونه ای عمل شود که محتوا بخش قبلی را ترویج و تبلیغ کند .

استاد حوزه اظهار کرد:  اگر ما هیچ فردی را در جامعه نداشته باشیم، اولین چیزی که یک روحانی در ذهن خود تصور می‌کند این است که آنچه از کتاب و سنت فرا گرفته برای خودش و اطرافیان خودش به خانواده خودش به مصرف برساند و مطابق با الگوهای دینی و رفتار خودش را شکل دهد و طلاب باید مطالب مربوط به سلامت روح و جسم را از آیات و روایات استخراج و نقد کنند و مطالب مربوط به پیشگیری و درمان را بررسی کنند.

وی با اشاره به اینکه الگو بودن یک روحانی در عرصه تولید و ترویج، نوشتن یا عمل بسیار مهم است اظهار کرد : اگر یک روحانی نسبت به کارهای عملیاتی در جامعه ورعایت اصول بهداشت فردی بی تفاوت باشد نقش مخربی در فرهنگ سازی خواهد داشت.    

حجت الاسلام کمالی در پاسخ به سوال نقش طلاب خواهر در سلامت گفت: تبیین صحیح اعتقادات بسیار حائز اهمیت است و کسانی که اعتقادات قوی تری دارند سلامت یشتری دارند.

وی افزود: آرام سازی یکی از شیوه های مورد استفاده برخی از روان درمانگران برای درمان بیماری های روانی است و انسان می تواند آن را از راه تمرین بیاموزد و خواندن نماز آن هم پنج بار در شبانه روز، خود بهترین برنامه آرام سازی بوده و دعا و تضرع در درگاه خداوند باعث کاهش احساس اضطراب می شود.

گفتنی است، نشست علمی مجازی «بررسی و تبیین نقش طلاب و روحانیت در فرهنگ سازی سلامت جامعه» به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س)اردکان، با حضور حجت الاسلام حمید کمالی، استاد حوزه و دانشگاه و خانم مریم حاجی اسماعیلی به عنوان دبیر جلسه برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha