پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تفاهم نامه

حوزه/ در راستای راه اندازی و توسعه کتابخانه های دیجیتال، تفاهم نامه همکاری میان نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه نشست همکاری دو جانبه در راستای راه اندازی و توسعه کتابخانه های دیجیتال با حضور سجاد عمرانی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در دفتر جلسات این مرکز برگزار شد.

در این نشست، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی قم با اشاره به ظرفیت عظیم فرهنگی مرکز علوم اسلامی نور اظهار داشت: محتواهای تولید شده این مرکز از استقبال خوب مخاطب خاص و عام برخوردار است و محصولات علمی و اجتماعیِ با کیفیتی را در ایام کرونا به کاربران خود ارائه داده است.

وی افزود: این مرکز دارای زیرساخت های مناسبی برای امضای تفاهم نامه در سطح ملی برای استفاده عموم مردم از منابع اطلاعاتی به صورت رایگان در سراسر کشور است.

عمرانی همچنین هدف از این کار را اجرای منویات رهبرمعظم انقلاب اسلامی و دغدغه ایشان در حوزه  کتابخوانی دانست و ابراز امیدواری کرد: با تعامل دوجانبه گامی مؤثر در تحول مطالعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در سطح جامعه برداریم.

وی افزود: گرچه کتابخانه های الکترونیکی زیادی وجود دارد اما کتابخانه های دیجیتال مرکز نور با ایده های هوشنمندانه و بهره مندی از وجود نخبگان و مخاطب شناسی، پیشرفت های چشمگیر و اثربخشی داشته است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی به ظرفیت عظیم این مرکز برای غنی سازی کتابخانه های عمومی به ویژه بخش مرجع کتابخانه به عنوان بخشی تخصصی ویژه پژوهشگران اشاره کرد و گفت: با تعامل این پژوهشگاه با کتابخانه ها، می توانیم از تولیدات علمی، پژوهشی این مرکز برای مراجعه کنندگان استفاده کنیم چرا که هر دو نهاد مکمل یکدیگر و دارای یک هدف مشترک و از پتانسیل های خوبی برخوردار هستند و تجمیع بانک اطلاعات منابع نور برای محققان و دانشجویان علاقمند به امر تحقیق موجب ارتقای سطح پژوهش وآگاهی در جامعه می شود.

وی همچنین ابراز داشت: با توجه به استانداردها و قوانین موجود و همچنین وجود سرمایه های اجتماعی و شناخت جامعه هدف، زمینه و بستر مناسبی برای خلاقیت در تولید کتاب های پرمحتوا و غنی و مورد نیاز مخاطب در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی آماده است. عمرانی ادامه داد: رویکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور با هدف تحقق منویات رهبرانقلاب در حوزه کودک و نوجوان است و برای این گروه سنی سرمایه گذاری و برنامه ریزی های مبتکرانه ای انجام داده است. پیشنهاد ما در این باره نیز تولید نرم افزارهای کتابخوانی، فرهنگی و مذهبی در قالب بازی و هنر اصیل اسلامی و ایرانی است و با توجه به استعدادهایی که در این مرکز وجود دارد، ایجاد چنین فضایی مانع بسیاری از انحرافات می شود.

وی تأکید کرد: زیرساخت ها و بنای اقتصادی یک کشور زمانی توسعه پیدا می کند که مطالعه و سواد خواندن افزایش پیدا کند و فعالیت نهاد کتابخانه ها نیز در ایام تعطیلات کرونایی بر همین اصل استوار بود و همچنان در فضای مجازی با هدف بهبود شرایط، مدیریت بحران و آگاهی بخشی به خانواده ها با تشویق به مطالعه و دیگر برنامه های سرگرمی به فعالیت خود ادامه می دهد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم همچنین به دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و افزود: اگر نرم افزارهای تبلیغاتی برای اطلاعی رسانی این جشنواره برای سه گروه سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال طراحی شود و در اختیار مردم قرار بگیرید، قطعاً شاهد مشارکت حداکثری می شویم، ضمن آن که این امر باعث آشنایی بیشتر خانواده ها با فرهنگ و کلام اهل بیت(ع) خاصه امام رضا (ع) می شود.

وی در خاتمه گفت: در تفاهم نامه، تسهیل و امکان دسترسی آزاد به منابع علمی، پژوهشی الکترونیکی و دیجیتالی برای محققان، پژوهشگران و دانشجویان مدنظر است که امیدواریم محدودیتی در این زمینه وجود نداشته باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha