جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام محمدحسین بهرامی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) گفت: در دنیای امروز حقیقتاً یکی از روش های مؤثر و کارآمد در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی، ایجاد و توسعه کتابخانه های دیجیتال است.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین بهرامی طی سخنانی در نشست مشترک با سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم ضمن تأکید بر آمادگی این مرکز جهت توسعه و پیشرفت کتابخانه های عمومی و به ویژه ترویج کتابخوانی از طریق فضای مجازی و ایجاد و توسعه کتابخانه های دیجیتال ابراز داشت: شتاب و سرعت عمل در فضای مجازی قابل پیش بینی بود و مراکزی که در این حوزه فعال بودند، پیامدهای مثبت و منفی آن را ارزیابی کردند و لذا به اهمیت این مسأله و ورود به این فضا و تولید محتوایی مناسب و درخور مخاطب اهتمام ورزیدند.

وی افزود: در عرصه کتابخوانی یکی از راهکارها، معرفی و ترویج مطالعه با هدایت مخاطبان به فضای مجازی بود و ما در این راستا با هم اندیشی و مدیریت، جامعه هدف را به سمت کتاب ها و مجلات در شبکه های اجتماعی تشویق کردیم.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) همچنین گفت: درحال حاضر برای تهیه کتاب ها به ویژه کتب مرجع از نرم افزارها استفاده می کنیم و این مرکز آمادگی دارد که برای توسعه و پیشرفت کتابخانه های عمومی و ترویج امر مطالعه کمک و همکاری لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: در مرحله نخست باید از شرایط و ایجاد چگونگی تحول در حوزه کتابخوانی شناخت داشته باشیم و مرکز نور در حوزه فعالیت های علوم انسانی و اسلامی خوش درخشیده و از کتب، مجلات و آرشیو هایی با کیفیت بالا برخوردار است که اطلاعات مربوط به سال های پیشین را نیز به دیجیتال تبدیل کرده و این کتب و مجلات به لحاظ متنی و تصویری با شمارگان بالا به راحتی قابل جستجو هستند و گنجینه عظیمی است که توسط نخبگان این سازمان فراهم شده و ما آن را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی همچنین افزود: برخی از نویسندگان و ناشران از طرح رایگان استقبال نمی کنند و تمایل دارند از آثار خود سودی را به دست آورند که این مرکز برای دریافت مجوز کتاب ها طرح حق اشتراک را برای این صنف گذاشته که با استقبال خوبی هم روبرو شده است.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین اکبر راشدی‌نیا، قائم مقام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اظهار داشت: استفاده از پایگاه اینترنتی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نورسافت) فرا ملی است و منابع  آن به زبان‌های عربی و فارسی ترجمه شده که از لحاظ علمی درسطح بالایی قرار دارند.

 وی گفت: با توجه به پایش های استاندارد و دقت نظر در تولید محتوا توسط نخبگان، فضایی علمی، پژوهشی، تخصصی و ترویجی داریم و مقاله ها و مجله ها عمومی نیست، ضمن آنکه روزانه بیش از ۷۰ هزار نفر به سایت مراجعه می کنند که ۴۰ درصد آنان از کشورهای خارجی هستند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha