پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/مصاحبه-رستم نژاد معاونت آموزش

حوزه/ معاون آموزش حوزه ­های علمیه اظهار داشت: پذیرش ورودی ها تا ۲۰ خردادماه ادامه دارد و سامانه مربوط به آن فعال است. چنانچه افراد نتوانستند در ثبت نام، مراحل را طی کنند، به معنای این نیست که ثبت نام صورت نگرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  وضعیت کرونایی در کشور را یک وضعیت استثنایی دانست و بیان کرد: حوزه­ های علمیه که داعیه دار سلامت جسمانی و روحی انسان ها هستند، حسب مسئولیت خویش در این میدان جلوتر از دیگران گام برداشته‌­اند.

وی سلامت جسم را برای انسان یک وظیفه شرعی دانست و تاکید کرد؛ رعایت نظافت از شاخصه­ های ایمان بوده و ده­ ها مسئله دیگر دست به دست هم داده تا مدیریت حوزه برای وضعیت کرونایی، دستورالعمل ­های اجرایی تدوین نماید.

معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: از روزهای نخست، درس­های حضوری تعطیل شده و به سمت کلاس­ها، نشست­ های علمی و تبلیغ­ های مجازی حرکت کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد مطرح کرد: از روزهای نخست، چند راه عملیاتی و اجرایی مطرح شد. نخست این­ که درس­ های اصلی حوزه در سامانه آموزش مجازی بارگذاری شد و از اساتید محترم درخواست شد تا درس­های خود را به صورت مجازی تدریس و دروس را با طلاب به اشتراک بگذارند.

وی ادامه داد: در این راستا، فناوری مرکز مدیریت سامانه ای را طراحی و به سامانه نجاح متصل کرد تا تمام اساتید بتوانند دروس را به صورت آنلاین و آفلاین ارائه دهند.

معاون آموزش حوزه ­های علمیه تأکید کرد؛ همه کلاس­های تعریف شده در سامانه نجاح، دارای ارتباط صوتی و تصویری بوده و پرسش و پاسخ در آن میسر است و مطالب به صورت همزمان در قالب پاورپوینت و قابل ارائه است. می­‌توان گفت این قابلیت نسبت به مراکز آموزشی مشابه از امکانات پیشرفته‌­ای برخوردار است.

۹۰ درصد طلاب و اساتید کشور به آموزش مجازی ورود کردند

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به عدم دسترسی برخی از مناطق به امکانات اینترنتی، مطرح کرد: حدود ۱۰ درصد از طلاب محترم که به امکانات اینترنتی دسترسی نداشتند، برای آن­ها راه ­هایی چون خودخوانی تحت اشراف اساتید، جایگزین شد و با در نظر گرفتن ارتباط تلفنی برای رفع اشکال درسی، شرایط برای شرکت آن­ها در امتحانات مهیا گردید.

وی اضافه کرد: با توجه به این که در کل کشور آموزش طلاب در تمامی سطوح به صورت مدرسه ای انجام می شود(به غیر از سطوح عالی قم) حدود ۹۰ درصد طلاب و اساتید محترم وارد آموزش مجازی شدند، مدارس سطح یک قم نیز حسب گزارش­ها به صورت ۱۰۰ صددرصدی به آموزش مجازی ورود کردند.

معاون آموزش حوزه­ های علمیه خاطرنشان کرد: قریب به ۵۰ درصد دروس خارج و سطوح عالی در قم نیز در آموزش مجازی فعالیت داشته و دارند. البته دروس خارج مراجع تقلید در این ایام برگزار نشد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار داشت: به لحاظ شرایط کرونایی، امتحانات نیمسال اول سطوح عالی قم برگزار نشد که با برنامه‌­ریزی­‌های انجام شده، ان شاءالله امتحانات نیمسال اول و امتحانات نیمسال دوم در تیرماه برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: این تصمیم­‌گیری­‌ها با توجه به دستورالعمل­‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به وضعیت امتحانات مدارس، یادآور شد: برخی از مدارس برای خردادماه آماده برگزاری امتحانات هستند.

چگونگی برگزاری امتحانات

معاون آموزش حوزه‌­های علمیه ابراز کرد: برای شیوه امتحان دو گزینه مفروض گرفته شده است: یک فرض آن است که وضعیت در کشور عادی شود، در آن صورت افراد بر اساس دستورالعمل‌­ها به صورت حضوری در امتحانات شرکت خواهند کرد. در این صورت حتی الامکان برگزاری امتحانات در حوزه­‌های امتحانی بیشتری خواهد بود تا مستلزم تجمع و جمعیت زیاد نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بیان کرد: برای وضعیت قرمز نیز ممکن است امتحانات به آینده موکول شود یا در صورت استمرار و ضرورت، آمادگی برای برگزاری امتحان به صورت مجازی وجود دارد.

وی گفت: امتحانات به طور کلی در تیرماه برگزار خواهد شد و ما تابع شرایط مناطق هستیم. در مناطق سفید، امکان برگزاری امتحانات به صورت حضوری وجود خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تقویم آموزشی شناور را تابع مناطق مختلف دانست و ادامه داد: با توجه به این که تقویم آموزشی در مناطق گرمسیری و سردسیری متفاوت است، زمان امتحانات نیز در مناطق مختلف شناور خواهد بود.

وی ابراز کرد: در ماه مبارک رمضان بسیاری از اساتید کلاس­ های درس را به صورت مجازی دائر کرده اند، بسیاری از اساتید نیز دروس خود را به اتمام رسانده و منتظر ایام امتحان هستند.

معاون آموزش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: تا زمان برگزاری امتحانات تقاضا می­ شود، اساتید همچنان تا آخر خردادماه تدریس­ ها را ادامه دهند و در صورت اتمام محدوده، به صورت رفع اشکال یا طرح مباحث دیگر به فعالیت آموزشی خود بپردازند.

برگزاری دروس خارج و سطوح عالی حضوری پس از ماه مبارک

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد عنوان کرد: بعد از ماه مبارک رمضان دروس خارج و سطوح عالی، حسب شرائط به صورت حضوری یا مجازی دائر خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر به دلیل شرایط، آموزش دروس به صورت مجازی ادامه یابد، تا اوایل تیرماه ادامه خواهد داشت خصوصاً برای طلابی که محدوده را به اتمام نرسانده اند. چرا که محدوده‌­های تعیین شده برای امتحانات به قوت خود باقی است.

معاون آموزش حوزه‌­های علمیه تأکید کرد: در حال حاضر پذیرش ورودی­ های به حوزه و نیز مراکز تخصصی به صورت سامانه ­ای فعال است. پذیرش ورودی ­ها در سه مقطع پایه هشتم، دیپلم و کاردانی به بالا انجام می­ شود که شرایط عمومی آن در سایت آمده است.

۲۰ خرداد آخرین مهلت ثبت نام ورودی های جدید است

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد عنوان کرد: پذیرش ورودی ها تا ۲۰ خردادماه ادامه دارد و سامانه مربوط به آن فعال است، اگر افراد نتوانستند در ثبت نام، مراحل را طی کنند، به معنای این نیست که ثبت نام صورت نگرفته است، این خطاها به دلیل این است که سامانه به تازگی طراحی شده و جای نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: ممکن است در صورت نیاز، زمان پذیرش تا ۲۵ خردادماه تمدید شود، اما بیش از این امکان ندارد، چرا که فرایند پذیرش در مراحل بعدی نیز دارای زمانبندی است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار داشت: تا امروز حدود ۶۰۰۰ نفر در سامانه وارد شده ­اند، ظرفیت پذیرش قریب به سه برابر این میزان است، البته حوزه به این میزان پذیرش نخواهد کرد، چرا که نگاه کیفی گزینی مطرح بوده و حوزه بر اساس مصالح مهمتر، اقدام به پذیرش می­ کند.

وی گفت: پذیرش مراکز تخصصی نیز تا ۲۵ خرداد ادامه دارد. افراد پذیرش شده از میان طلاب حوزه اند که تا به امروز قریب به ۱۰۰۰ نفر در این مراکز تخصصی ثبت نام کرده ­اند. در صورت نیاز، حدود سه یا چهار روز زمان پذیرش مراکز تخصصی نیز ممکن است تمدید شود.

معاون آموزش حوزه ­های علمیه افزود: مراکز تخصصی برای پذیرش آزمون ندارد، بلکه تنها مصاحبه انجام می پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha