جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام ملکی

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه گفت: کسی که شاگردی مکتب اهل بیت(ع) را می کند و سر سفره قرآن قرار می گیرد، در مقابل مشکلات به آرامش و معنویت دست پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه  حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی بامداد سه شنبه (۳۰ اردیبهشت ماه) در ویژه برنامه «شب های همدلی» که به همت قرارگاه جهادی هیئت فاطمیون قم در مدرسه علمیه معصومیه برگزار و به صورت زنده از شبکه قرآن سیما پخش شد، اظهار داشت: حضرت علی(ع) در اولین منبری که پس از ۲۵ سال خانه نشینی، در اولین روز خلافت خود داشتند، فرمودند "سلونی قبل عن تفقدونی" سینه من مملو از علم است و مثل سیل فوران می کند، قبل از این که من از دنیا بروم، از من سؤال کنید.

وی با اشاره به نامه ۴۷ نهج البلاغه گفت: اگر صاحبان فرهنگ و تعلیم و تربیت جامعه فرمایشات یک صفحه ای حضرت علی بن ابی طالب(ع) در این خطبه را سرلوحه تعلیم و تربیت خود و جامعه قرار دهند، بهشت یعنی آرامش را در همین دنیا تجربه می کنند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با اشاره به خطبه ۲۲۲ نهج البلاغه تصریح کرد: ما در حق امام خود کوتاهی کردیم؛ ابن ابی الحدید می گوید که من بیش از هزار بار این خطبه را خواندم و هر باری که خواندم، نکته جدیدی را به دست آوردم؛ وی ۲۰ سال از عمر خود را برای شرح کلمات حضرت علی(ع) در نهج البلاغه گذراند.

وی به ارتباط میان انس با قرآن و ائمه(ع) و آرامش پرداخت و افزود: در دوران کرونا و پساکرونا خیلی از مردم مصیبت های سخت دیدند چرا که نتوانستند در تغسیل و تشییع میت خود شرکت کنند و در غربت تمام به خاک سپرده شدند؛ قطعاً در بحث پساکرونا آرامشی در حال وقوع است که شاید خیلی ها گرفتار افسردگی شوند، اما کسی که شاگردی مکتب اهل بیت(ع) را می کند و سر سفره قرآن قرار می گیرد، در مقابل این مشکلات به آرامش و معنویت دست پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهار داشت: اولین کاری که قرآن نسبت به انسان مؤمن قرار می دهد، این است که نگاه او را نسبت به دنیا حقیقی می کند و دنیایی که حقیقت دارد را به او نشان می دهد، نه دنیای موهوم و خیالی را؛ کسانی که تحت تربیت قرآن قرار گرفتند، در شرایط سختی با عزت، سربلندی، امید و نشاط مشکلات را پشت سر گذاشتند.

وی با اشاره به فرمایشی از رسول خدا(ص) گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند "اگر گرفتاری ها و سختی ها مثل تاریکی های شب بر شما روی آورد، بر شما باد که به قرآن پناه ببرید"؛ یعنی تحت تربیت قرآن قرار بگیرد؛ قرآن می فرماید که دنیا، زودگذر است و در این دنیا باید با سختی ها دست و پنجه نرم کرده و ایستاد و در این صورت است که در آخرت در زندگی ابدی و در دنیا در آرامش خواهید بود.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با اشاره به ثمرات مرتبط بودن با قرآن تصریح کرد: فردی که با قرآن در ارتباط است، مجاهدی نستوه و مبارزی خستگی ناپذیر می شود و تا آخرین لحظه عمر خود از تلاش، جهاد و مبارزه با دشمن درونی و بیرونی دست بر نمی دارد.

وی افزود: یکی از کلمات گهربار حضرت علی(ع) که به عنوان وصیت برای ما به یادگار گذاشتند، اصلاح ذات البین است؛ یکی از دعاهای حضرت ابراهیم(ع) این بود که خدایا به من حکمت و حُکم عنایت کن و مرا داخل صالحان قرار بده؛ صالحان کسانی هستند که ذاتشان سراسر صلح و عملشان، عمل صالح است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که یکی از اصول و اساس تربیت این است که تلاش کنیم ذات و عمل مان را مملو از خیر و صلاح کنیم، اظهار داشت: در این صورت، زندگی ما سراسر صفا و صمیمیت خواهد بود و خانه ای که مملو از صفا باشد، در آن نور خداست و جایی که در آن نور خدا باشد، جای شیطان نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha