جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین ملکی معاون تهذیب حوزه های علمیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: اگر بخواهیم قرآن از مهجوریت بیرون بیاید و شامل گلایه و شکوائیه پیامبر اسلام(ص) نشویم، باید در منزل قرآن داشته باشیم، بخوانیم، قرائت کنیم، به معانی توجه داشته باشیم و بدان عمل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مهجوریت قرآن گفت: پیامبر اسلام(ص) رحمة للعالمین هستند اما با این حال از امت در روز قیامت گله و شکایت می کنند که امت من به قرآن عمل نکردند و به پشت سر انداختند و از آن تبعیت ننمودند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه با بیان این که مهجوریت قرآن دارای مصادیقی است، عنوان کرد: یک مصداق از مهجوریت در ارتباط با جلد قرآن است. کسی که مسلمان است و در خانه اش هم قرآنی نیست و غالبا مسلمانان این نوع از مهجوریت را ندارند و این کتاب آسمانی در منازل و خانه هایشان وجود دارد.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهارداشت: زمانی هم مهجوریت از باب تلاوت و قرائت قرآن است. در خانه ها معمولا قرآن است اما از ناحیه تلاوت مهجوریت وجود دارد، یا قرآن را نمی خوانند و اهمیت نمی دهند و یا بلد نیستند که بخوانند. معمولا شق دومی است.

این مشاورامور خانواده بیان داشت: گاهی مهجوریت از باب معانی است. یعنی قرآن در خانه ها وجود دارد، مردم هم بلدند این کتاب آسمانی را بخوانند، اما توجهی به آیات و معانی نیست. صرفا خواندنی است که انجام می شود.

وی عنوان کرد: اما مهم ترین مهجوریت از باب عمل نکردن به قرآن است. می فرماید« وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» این کسی که خدا به او «ویل» می گوید و جهنم را به او بشارت می دهد و  کسی که دنبال عیب و ایراد گرفتن بر دیگران، دنبال غیبت، تحقیر و از بین بردن شخصیت دیگران است، وقتی به این آیه می رسد و می خواند، باید به این آیه توجه و عمل کند ولی وقتی عیب گیری، ایراد گرفتن، تحقیر و... مردم کم نمی شود، یعنی به این آیه توجه نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: آیه می فرماید «ویل» بر کسی باد که اهل توهین و تخریب شخصیت دیگران است و در نهایت با عمل به این آیه باید به دیگران فحش و ناسزا ندهد،با توهین  شخصیت دیگران را تخریب نکند. اما واقعیت جامعه چیز دیگری است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: اما اگر این آیه را بارها بخواند و این ویژگیها را از خود دور نکند و همچنان مانند سابق باقی بماند به انجام آن کارها مشغول باشد، یعنی به این آیه عمل نکرده و آیه مهجور مانده است.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار داشت: قرآن فرمود، نباید پشت سر دیگران «غیبت»کنید و اگر کسی بارها بارها این آیه را بخواند و بدان توجه نداشته باشد و ویژگی های آن را از خود دور نکند، این آیه مهجور مانده است.

این مشاور امور خانواده بیان داشت: سوره «والعصر» را می خوانیم که قسم به عصر و زمان خورده که همه انسانها زمان خود را نابود می کنند، مگر کسانی که اهل عمل صالح و تقوا و ایمان باشند، اما اگر کسی آیه را بخواند، معنا را هم بخواند، ولی به آیه بی توجهی کند، در زندگی به کار نگیرد، همچنان بی ایمان و بی تقوا باشد، صبور نباشد، این چنین آدمی به این آیه عمل نکرده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: اگر بخواهیم قرآن از مهجوریت بیرون بیاید و شامل گلایه و شکوائیه پیامبر اسلام(ص) نشویم، باید در منزل قرآن داشته باشیم، بخوانیم، قرائت کنیم، به معانی توجه داشته باشیم و بدان عمل کنیم.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha