جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
صغیرا

کارشناس حوزوی با بیان اینکه بحران کرونا یکی از امتحان‌های الهی است، گفت: کرونا عجز انسان پرمدعای قرن ۲۱ را آشکار کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، به نقل از دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام علی صغیرا در گفت وگویی پیرامون فضای پساکرونا اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که ما قطعاً شما را با خوف و گرسنگی و کم شدن مال و عزیزانتان امتحان می‌کنیم و سپس به صابران بشارت می‌دهد.

وی ادامه داد: در حوادث مختلفی که برای بشر به وجود می‌آید، افزون بر رنج‌ها و صدماتی که وارد می‌شود، یک سری خوبی‌ها و مزیت‌هایی هم وجود دارد که نباید از آنها غافل شویم؛ به طور مثال حتی بلایای طبیعی مانند سیل نیز منافعی دارد که بشر از آنها بهره مند می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ماجرای قوم ثمود در قرآن کریم، افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که وقتی انسان احساس بی نیازی و استغناء از خداوند می‌کند، طغیان می‌کند و قوم ثمود هم به همین سرنوشت شوم دچار شدند و خداوند آنها را هلاک کرد و مردم بار دیگر فهمیدند که قدرت مطلق خداوند است و دوباره به یاد خداوند افتادند.

مردم در این بحران قدر نعمت‌های الهی را بهتر درک کردند

وی با بیان اینکه شیوع کرونا خسارت‌های فراوانی برای بشر به بار آورد، گفت: کرونا مزایای بسیاری هم داشت که نباید از آنها غافل شویم به نوعی که مردم در این بحران قدر نعمت‌های الهی را بهتر درک کردند.

حجت الاسلام صغیرا با اشاره به اینکه این دنیا محل امتحان است و بشر بیهوده خلق نشده است، اظهار داشت: کرونا در واقع یک امتحان عقیدتی بود، مشاهده کردیم که عده‌ای احتکار کردند و عده‌ای هم انفاق کردند، مانند عده زیادی از پزشکان و پرستاران که در این امتحان الهی و برای خدمت به جامعه از جان خود گذشتند که عده‌ای هم به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به آیه ۴۳ سوره انعام، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید که چرا وقتی بلاها بر مردم نازل می‌شد، آنها تضرع نمی‌کنند و البته همه می‌دانیم که در کنار تضرع، دعا و استغفار باید نکات بهداشتی و عقلی را هم رعایت کنیم.

افزایش حضور و توجه اعضای خانواده به یکدیگر

کارشناس مذهبی با در خانه ماندن و در کنار یکدیگر ماندن را یکی از مزیت‌های کرونا دانست و ابراز داشت: پیش از این برخی اعضای خانواده‌ها ارتباط کمی با یکدیگر داشتند و نوجوانان و جوانان مدت زمان کوتاهی را در کنار والدین خود بودند که کرونا سبب ایجاد حضور بیشتر و ابراز صمیمیت و محبت در بین اعضای خانواده شد.

وی با اشاره به فعالیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در عرصه مبارزه با کرونا، گفت: در سایه شیوع کرونا شاهد پیشرفت‌های علمی و افزایش تولید و ایجاد شرکت‌های جدید هستیم.

حجت الاسلام صغیرا با تأکید بر عجز انسان پرمدعای قرن بیست و یکم در برابر یک ویروس، اظهار داشت: انسان در برابر خداوند فقیر است و غنی مطلق فقط خداوند است و انسان‌ها در بحران کرونا فهمیدند که آدمی با همه پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی و نظامی در برابر خداوند هیچ قدرتی ندارد.

بسته شدن مراکز فحشاء و مشخص شدن تفاوت تربیت اسلامی و غربی

کارشناس حوزوی، شکسته شدن هیمنه پوشالی غرب در برابر کرونا را از اثرات کرونا برشمرد و تصریح کرد: کشورهای غربی بیشترین خسارت را در بحران کرونا متحمل شدند؛ مراکز فساد و فحشاء در غرب ده‌ها سال‌ها بود بدون وقفه فعالیت داشتند و این موضع عاملی در جهت افزایش ابتلاء به این ویروس در این کشورها بود و تنها چیزی که توانست آنها را به تعطیلی بکشاند همین ویروس کرونا بوده است.

وی ابراز داشت: معمولاً در بسیاری از بحران‌ها، افراد ثروتمند صدمات کمتری نسبت به سایرین می‌دیدند، اما کرونا به آنها هم نشان داد که ثروت و قدرت، نمی‌تواند آنها را حفظ کند و مانع بلا نمی‌شود.

نمایان شدن نیروهای ارزشی در نقاط مختلف جهان

حجت الاسلام صغیرا نمایان شدن نیروهای ارزشی در نقاط مختلف جهان را از اثرات شیوع کرونا دانست و افزود: دستور رهبر انقلاب مبنی بر مواسات و همدلی عده زیادی از مؤمنان را به میدان کشاند و این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه در بحران کرونا تفاوت میان تربیت اسلامی و تربیت غربی به وضوح مشخص شد، گفت: در کشورهای اسلامی شاهد اوج همدلی و کمک‌ها بوده‌ایم و تعدادی از کشورهای غربی به دزدی از یکدیگر روی آوردند، در کمک‌هایی که به مردم ارائه شد، کرامت انسان‌ها حفظ شد، اما در آمریکا و غرب عکس این موضوع اتفاق افتاد.

کارشناس مسائل مذهبی توضیح داد: در جریان بسته‌های معیشتی که در کشور توزیع می‌شد، مواردی بود که فرد جهادگر زنگ درب خانه را می‌زد و می‌گفت که هدیه‌ای از طرف شهید خرازی برای شما آورده‌ایم و وقتی برای باز کردن در می‌آمدند، بسته را به همراه تصویر شهید مشاهده می‌کردند.

وی با اشاره به قیام عاشورا و مصیبت بزرگی که رخ داد، ابراز داشت: حتی در دل بزرگترین مصیبت‌ها هم شاهد بزرگترین نعمت، یعنی حفظ دین هستیم و امام حسین (ع) و یارانشان توانستند دین را از خطر نابودی حفظ کنند و به همین دلیل ما در زیارت عاشورا، شکر بر مصیبت می‌کنیم.

استقلال جمهوری اسلامی عامل مصون ماندن کشور از آسیب‌های کرونا

حجت الاسلام صغیرا، کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا، نفس کشیدن طبیعت و کاهش آسیب رسانی به آن را از دیگر مزایای بحران کرونا دانست و اظهار داشت: استقلال ایران از کشورهای سلطه‌گر سبب شد تا در شیوع کرونا آسیب‌های بسیار کمتری ببینیم.

کارشناس مذهبی بیان داشت: گرچه متأسفانه نماز جماعت در مساجد تعطیل شد، اما مساجد به سنگرهایی برای ایجاد همدلی و مساوات برای جبهه‌ای برای مقابله با کرونا تبدیل شدند و توزیع بسته‌های ارزاق و تهیه اقلام بهداشتی در مساجد ما را یاد جمله امام خمینی(ره) مبنی بر سنگر بودن مساجد انداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha