جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/تجلیل از برگزیدگان جشنواره ملی ایثار

حوزه/ در این 40 سال بعد از پیروزی انقلاب در جهان شاهد نشر گفتمانی نو بودیم که از سوی انقلاب پایه ریزی شده و نباید کسانی ما را نسبت به این دستاوردها و این مسائل بدبین کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی پیش ظهر امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره ملی ایثار که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه  در قم برگزار شد، گفت: ماه رمضان ماهی است که در دو دعای  استقبال و وداع در صحیفه به خوبی جایگاه و ارزش آن تصویر شده است. لازم است دعای وداع را چند بار مورد مطالعه قرار داد، چرا که این دعا دارای مضامین بلندی است که از جمله آن 20 سلامی است که امام سجاد(ع) عرضه می دارند. این سلامها نشانگر حضور، مخاطبه و جایگاه هوشمند در ماه رمضان است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: نفس سلام و ماه رمضان به عنوان موجود ذی شعور مورد خطاب معصوم است، می فرماید «درود خدا بر تو، ماهی که حضورت آن همه مژده بخش و فراغت بسیار دردناک بوده است». ماه را حضرت مورد خطاب قرار می دهد و باب مکالمه را هم گشوده است. این قله زیبایی این سلام است از این لحاظ که هم به او درود می فرستد هم به او سلام می دهد، این سلام و درود فرستادن نشان از حقیقت رحمانی و فیوضات الهی است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: علاوه بر این مخاطبه و سلام دادن، تصویرهای که از این ماه شده و آن عشقی که از حضرت نسبت به این ماه ابراز شده است و یکی از آن عشق ها همین سخنان حضرت در خطاب به این ماه صادر شده است. هر چه قدر به مفاد رمضان نزدیک شویم به شب قدر و قرب الهی حقیقت رمضان نزدیک تر می شویم.

وی افزود: اگر هماوای سخنان را درست درک کردیم، قطعا از ظاهر رمضان عبور کردیم و به حقیقت رمضان نزدیک شده ایم و عید معنوی و آسمانی و قدسی برای کسانی است که به این حقیقت ماه رمضان نزدیک شده و توانسته اند گذشته خود را جبران کنند. عید در ظاهر برای همه است، ولی در حقیقت شادمانی برای کسانی است که توانسته اند در همه مراحل خود را تعالی ببخشند. ملت ایران توانسته به خوبی در رزمایش مساوات شرکت کند و خود را به حقیقت ماه رمضان برسانند.

امام جمعه قم اظهار داشت: شما ایثارگران منتسب و افتخار به شهدا هستید و بعضی هم مقام ایثارگری را کسب کرده اید و این انتساب هم بسیار مبارک است و خصوصا منتسب به حوزه می باشید و در این مسیر هم توفیقات خوبی داشته اید و به آن رسیده اید. اما ایثارگران و شهدا و خانواده آنان باید به خود اعتماد کنند و ببالند و برای خود مسئولیت های حساسی را پذیرا باشند.

آیت الله اعرافی افزود: در این 40 سال بعد از پیروزی انقلاب در جهان شاهد نشر گفتمانی نو بودیم که از سوی انقلاب پایه ریزی شده و نباید کسانی ما را نسبت به این دستاوردها و این مسائل بدبین کنند. در این 40 سال اگر چه ضعفها، شکست ها و کاستی هایی از سوی مسئولین داشته ایم، اما جهت گیری نظام روبه جلو بوده ولی دشمن برای بدبین کردن مردم و قشر جوان نسبت به داشته ها و دستاورهای اسلام سرمایه گذاری کرده و این خطی است که دنبال می شود.

عضو شورای عالی حوزه گفت: ضمن اینکه باید ضعف ها را برطرف کنیم،نباید فراموش کنیم در این 40 سال در قله های بلند حرکت کرده ایم و به آن رسیده ایم. 40سال بعد از انقلاب با قبل از آن در ابعاد مختلف قابل مقایسه نیست. در این مدت همگان شاهد بودند که انقلاب اسلامی راه های نو و تازه ای به مردم نشان داده است. ولی در گذشته در درون قم هم جایگاه نداشتیم، اما امروز معارف الهی درهمه دنیا همراهانی پیدا کرده و جبهه مقاومت به خوبی در دنیا درخشیده است.

امام جمعه قم ادامه داد: الان از 100 کشور دنیا در قم تحصیل می کنند و به عنوان  هادیان و سفیران اسلام به کشورهای خود بازمی گردند، همین دستاورد برای انقلاب کافی است. در گذشته بزرگ مرجع جهان اسلام مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی در کوچکترین مسائل بامشکلات زیادی  مواجه بوده اند، ولی امروز به برکت خون شهدا، همت خانواده شهدا این دروازه عظیم  گشوده شد که در جهان حرف برای گفتن داریم ما به پرچم داری امام راحل و امام خامنه ای و شهدا و ایثارگران وخانواده آنها پرچم دار نو درجهان هستیم.

مدیر حوزه های علمیه افزود: امروز توانسته ایم در همین بحث کرونا 400 نامه به سران و مذاهب و ادیان اسلامی ارسال کنیم و در آن نامه به مبانی دینی و الگوی انقلاب و حوزه تکیه کنیم و این همان ایثار و فداکاری خانواده شما است. در همین مدرسه فیضیه جوانان با عشق به صف می شدند و به سمت جبهه می رفتند  و نتیجه آن پیروزی ایران در جنگ تحمیلی و فتح خرمشهر شد.

وی افزود: نتیجه آن همه از خودگذشتگی ها، عشق بازیها و ایثارگریها،  سوم خرداد و پیروزی خرمشهر و دستاوردهایی است که دراین مدت 40 ساله بدست آمده و کم نیست. اگر دستاوردی در عرصه بین الملل، انقلاب و جبهه مقاومت بدست آمده همه دستاوردهای شهدا و ایثارگری آنها است، اما باید ضعف ها را جبران و به آینده امیدوار و با نگاه به آینده قدم برداشت.

آیت الله اعرافی افزود: حوزه هم تلاش خواهد کرد در مسائل مختلف پاسخ گوی نیازها باشد اگر چه ضعف هایی وجود دارد، اما تلاش حوزه این است ضعف ها را بشناسد برای از بین بردن آن تلاش کند. لازم به گفتن است حوزه در ادوار گذشته واین دوره سعی کرده طرح های خوبی را در  ده ها قلمرو برنامه ریزی کند. سند چشم انداز حوزه را ترسیم کند و در عین حال حوزه برای جامعه ایثار گر احترام خاصی قائل است واین گونه خواهد بود.

امام جمعه قم اظهار داشت: حوزه به معنای جامع باید ایثار گر باشد و روح مواج ایثارگری در همه مراحل او وجود داشته باشد و وجود هم دارد. باید تلاش کرد نسل جوان ایثار گر در مسیر تعالی و برای تحقق آرمانهای بزرگ تلاش کند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha