جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی

حوزه/ ایام و لیالی ماه مبارک رمضان، لحظات با صفای مناجات با خداوند متعال بود که ختام آن مِسک می‌باشد. آنچه در قنوت نماز عید سعید فطر از خدای منان خواسته می‌شود،‌ نتیجه و ثمره روح و جانی است که خود را منزه کرده و به فطرت پاک خود نزدیک شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، ضمن تبریک حلول ماه شوال و با اشاره به عید سعید فطر، جشن پایانی یکماه بندگی، گفت: یکی از اعیاد بزرگ اسلامی، عید فطر است، روزی که پس از یک ماه عبادت و راز و نیاز، جشن بندگی برای خدا و شادی صالحان به دلیل انجام واجبات و مستحبات و ترک محرمات، رهایی از تعلقات بی‌حد مادی و دنیوی، آزادی از دام شیطان، مبارزه با هوا و خواسته‌های نامشروع و نامربوط نفس و تمرین برای رشد معنویِ فردی و اجتماعی و کسب فضایل می‌باشد.

وی ادامه داد: ایام و لیالی ماه مبارک رمضان، لحظات با صفای مناجات با خداوند متعال بود که ختام آن مِسک می‌باشد. آنچه در قنوت نماز عید سعید فطر از خدای منان خواسته می‌شود،‌ نتیجه و ثمره روح و جانی است که خود را منزه کرده و به فطرت پاک خود نزدیک شده است.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین ادامه داد: دعای چنین عبادت‌کنندگانی که از مهمانی خداوند آمده‌اند، یک دعای خالص و ناب است که متضرعانه از پروردگار خود بهترین و نیکوترین چیزها را مسألت می‌کند. در واقع، عظمت عید سعید فطر به عظمت ماه مبارک رمضان و شهرالله است، مقطعی است که هرچند برای انسان‌های عارف به لحظات ماه مبارک رمضان، فراقش سخت است اما فضای معنوی عید فطر، میثاق برای خوب ماندن است، عهدها و پیمان‌هایی که در ماه رمضان با خدای بزرگ بسته شده، محکم و شوق لقاء و وصال به محبوب خود، بیشر و بیشر گشته است.

این استاد حوزه اضافه کرد: پس توفیق درک ماه رمضان و عید سعید فطر را قدر بدانیم و به حالاتی که به انسان ارزانی داده شده، مواظبت کنیم و دعا کنیم که از مرحومین بوده باشیم نه محرومین.

مفهوم وداع با ماه خدا

وی با اشاره به معنا و مفهوم وداع با ماه رمضان افزود: وداع با ماه مبارک رمضان، یک وداع عارفانه و عاشقانه با ”شهرالله العظیم” است، و در حقیقت حماسه‌ی فراق از بهترین ساعات و لحظات عمر انسان است، لحظاتی که برکت، رحمت و مغفرت از جانب پروردگار به انسان روی کرده بود، وداع با وصال و لقایی است که بواسطه ماه مبارک رمضان، برای انسان مهیا شده بود به همین دلیل است که مفهوم وداع با ماه مبارک رمضان، عهد بر باقی ماندن بر همان فیوضات الهی است که نصیب انسان‌ها گشته است و مهم همین استمرار و بقاء است تا مراحل سلوک معنوی‌ و تکامل انسان تا مرتبه معرفت تام و کمال بندگی، ایجاد شود.

زمینه‌های رشد معنویت و اخلاق

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت:ماه رمضان در هرسال بستر بی‌نظیری را برای رشد و تعالی در تمام زوایای نیاز معنوی و اخلاقی بشر، آماده می‌کند، نهایت رشد معنوی و اخلاقی بشر همان بازگشت به فطرت پاک انسان است، که می‌تواند فضای جامعه را معطر به پاکی، اخلاص و صفات حسنه کند، جامعه‌ای که استوار بر ارزش‌های دینی باشد و ظاهر و باطن جامعه بر این اساس شکل بگیرد که یقینا توسعه و پیشرفت در چنین فضایی، میسرتر و ماندگارتر خواهد بود.

شکوه ماه رمضان امسال

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین باتأکید بر این که ماه رمضان امسال در شرائط خاصی برگزار گردید اظهارداشت: روزه‌داری در ایام سخت شیوع کرونا، مواسات کم‌سابقه، ایثار مؤمنانه و رفتار مهربانانه که در گستره کشور توسط مؤمنین انجام گرفت، حقیقت و دامنه‌ی گسترده عبادات را در جامعه مجسم کرد و ابعاد معرفتی و بصیرتی مناسک فردی و اجتماعی این ماه بزرگ را نمایان‌تر ساخت.

این استاد حوزه بیان داشت: کمتر کسی ایام ماه رمضان را که این گونه مودّت و محبت در میان مردم موج می‌زد را بخاطر دارد، خدا را بر این ملت مؤمن و فهیم شاکرم و از خداوند متعال سربلندی و عزت روزافزون آنان را خاضعانه مسألت دارم.

وی با اشاره به وداع جانسوز امام زین‌العابدین علیه السلام با ماه رمضان اضافه کرد: وداع جانسوز امام سجاد علیه السلام در پایان ماه مبارک رمضان، وداعی است که هم ایجاد معرفت می‌کند و هم به انسان ادب شکرگزاری را می‌آموزد، وداعی است جانسوز که فرازهای آن بند بند وجود انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اشک انسان را بی‌اختیار جاری می‌سازد، آنجا که می‌فرماید: «السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا أَکْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ یَا خَیْرَ شَهْرٍ فِی الْأَیَّامِ وَ السَّاعَاتِ‏ بدرود ای گرامی ‏ترین اوقاتی که ما را مصاحب و یار بودی، ای بهترین ماه در همه روزها و ساعتها».

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: این دعا روح انسان را جلا می‌دهد و شوق مؤمنین را به دوام عبادت و بندگی را فزونی می‌بخشد. از خدای رحمان و رحیم مسألت دارم همه‌ی ما را از بندگان صالح قرار دهد و راه درست زیستن را در دلمان قرار دهد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha