جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت السالام میر معزی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: ستاد حوزوی الگو در طول یک سال و نیم فعالیت با مشارکت حدود 14 پژوهشگاه و مرکز پژوهشی و 9 انجمن علمی و بیش از 250 اندیشمند و صاحب نظر حوزوی در رشته های مختلف مرتبط با سند به نقد وبررسی سند الگو پرداخت و پیشنهادات را برای ارتقاء و تکمیل سند جمع آوری کرد و مجموع نقدها و پیشنهادات را در یک جلد جمع بندی و به همراه 9 جلد مستندات خدمت مدیر حوزه های علمیه تقدیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،در مورد حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در نشست شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که عصر روز شنبه در تهران برگزار شد،  عنوان کرد: پس از فراخوان مقام معظم رهبری (ادام الله ظله الشریف) برای تکمیل و ارتقاء سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  در مهر سال 97 و مطالبه ایشان از دانشگاهها و حوزه ها ی علمیه در مورد بررسی عمیق سند و ارائه پیشنهاد برای ارتقاء آن، به دستور مدیر حوزه های علمیه آیت الله اعرافی ستادی با سه مأموریت زیر در مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت تشکیل شد:

1. تبیین سند الگو

2. گفتمان سازی در سطح طلاب و اساتید

3. بررسی و نقد آن توسط صاحب نظران حوزوی و ارائه پیشنهاد برای ارتقاء سند

این ستاد در طول یک سال و نیم فعالیت با مشارکت حدود 14 پژوهشگاه و مرکز پژوهشی و 9 انجمن علمی و بیش از 250 اندیشمند و صاحب نظر حوزوی در رشته های مختلف مرتبط با سند به نقد وبررسی سند الگو پرداخت و پیشنهادات را برای ارتقاء و تکمیل سند جمع آوری کرد و مجموع نقدها و پیشنهادات را در یک جلد جمع بندی و به همراه 9 جلد مستندات خدمت مدیر حوزه های علمیه تقدیم کرد. این مجموعه در اسفند سال 98 توسط مدیر حوزه برای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی ارسال شد. حضرت ایشان پس از مطالعه این دستاورد ستاد در 27 اردیبهشت سال 99 دو مطلب مرقوم فرمودند که توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی مسئول دفتر ایشان طی دو نامه ارسال شد: در مطلب اول که برای ما بسیار دلگرم کننده و امید بخش بود ایشان مرقوم فرمودند: از مدیریت محترم حوزه های علمیه به خاطر این جریان سازی مبارک و محصول با ارزش آن صمیمانه قدر دانی شود. آماده به کار بودن نیروهای فکری در حوزه های علمیه در عرصه اندیشه ورزی و چه در مرحله تحقق بخشیدن به الزامات عملی این حرکت گسترده، مژده بزرگی است که خدای کریم را بایدبه خاطر آن سپاسگزاری کرد.

در مطلب دوم مرقوم فرمودند: نظرات ارائه شده به مرکز تدوین سند الگوی پیشرفت ارائه شود با سفارش مؤکد بر بهره برداری و تعامل مرکز با جریان حوزوی مذکور.

نامه اول توسط دفتر ایشان برای آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و نامه دوم برای دکتر واعظ زاده رئیس مرکز الگوی اسلامی پیشرفت ارسال شد. دکتر واعظ زاده بلافاصله در نامه ای به آیت الله اعرافی از این فعالیت ستاد حوزوی قدر دانی کرده و از وی دعوت کرد که برای بررسی پیشنهادات حوزویان در جلسه شورای عالی مرکز الگو شرکت نمایند. این جلسه در روز شنبه 10 خرداد 99 با حضور آیت الله اعرافی تشکیل شد.

عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح کرد: آیت الله اعرافی در این جلسه ضمن تشکر و قدردانی از فعالیتهای مرکز الگو و تشکیل این جلسه ابتدا توضیحاتی در باره ظرفیت های علمی موجود در حوزه های علمیه برای کمک به مرکز و طرح های تحولی بسیار گسترده و مهمی که در سالهای اخیر طراحی و اجرا شده از قبیل درختواره رشته های علمی حوزه ها و نظام کار ویژه های روحانیت و ... ارائه کرده و در حوزه های علمیه ظرفیت های خوبی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و با طرح های تحولی در دست اقدام این ظرفیت ها رو به تزاید چشمگیر است.

وی ادامه داد: همچنین وی بیان داشت که در مدیریت جدید این رویکرد وجود دارد که حوزه باید علاوه بر مطالبه گری، پاسخگوی نیازهای نظام و جامعه نیز باشد، به همین منظور ما در لبیک گویی به مطالبه مقام معظم رهبری مد ظله این ستاد را تشکیل دادیم و تلاش کردیم که ظرفیت های بسیار ارزشمند موجود در حوزه های علمیه را در خدمت بررسی و ارتقاء و تکمیل سند قرار دهیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: مدیر حوزه های علمیه برای ادامه راه پس از ابلاغ سند نیز آمادگی حوزه های علمیه و روحانیت را برای همکاری در راستای گفتمان سازی و نظریه پردازی و پایش و اجرای این سند اعلام کرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با بیان اینکه پس از آیت الله اعرافی، بنده گزارشی تفصیلی در مورد فعالیتهای ستاد ارائه کردم و در خاتمه سه پیشنهاد کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت ستاد را برای همکاری مطرح کرده و توضیح دادم. الحمدلله در شورای عالی مرکز بسیار مثبت برخورد شده و تقریبا با همه پیشنهادات موافقت شد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تاکید کرد: امیدواریم با مصوبات مطرح شده، حوزه های علمیه و روحانیت بیش از پیش در در مرحله تکمیل و ارتقاء سند و نیز پس از ابلاغ سند در سال 1400، در جهت تولید نظریه های اسلامی پشتیبان سند و نیز گفتمان سازی و پایش و اجرای سند مؤثر باشد و از این طریق در ساخت تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نقش و وظایف خود را انجام دهد.

وی در خاتمه اضافه کرد: به نوبه خودم از همه مراکز پژوهشی و انجمن های علمی و شخصیت های صاحب نظر حوزوی که در این فعالیت مشارکت کردند و از همکاران خوبم در ستاد سند الگوی پیشرفت به ویژه دبیر ستاد حجت الاسلام مشکانی و حجت الاسلام محمدی و همکاران وی در مؤسسه معنا و معاونت علمی مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت حجت الاسلام نجفی تشکر می نمایم و خدا را شاکرم که به ما توفیق انجام این کار بزرگ و ارزشمند را که رضایت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مد ظله العالی را در پی داشت، عنایت فرمود. بی تردید رضایت ایشان نشانگر رضایت ولی عصر حجت ابن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف است و این هم ما را دلگرم می کند و هم وظیفه ما را در ادامه راه سنگین تر می نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha