سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 903297
۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹
کتاب «قیام ۱۵ خرداد طلیعه نهضت امام خمینی»

حوزه/ بنیاد تاریخ‌پژوهی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و قیام خونین پانزده خرداد کتاب «قیام ۱۵ خرداد طلیعه نهضت امام خمینی» را منتشر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «قیام ۱۵ خرداد طلیعه نهضت امام خمینی» شامل مجموعه مقالاتی از دکتر مظفر نامدار است که به اهتمام سهراب مقدمی شهیدانی برای نخستین بار در قالب کتاب منتشر می شود. این اثر شامل تحلیل‌های نو در بازخوانی زمینه‌ها، رخدادها و پیامدهای قیام خونین ۱۵ خرداد است. در این اثر تلاش شده رخدادها و پیامدهای قیام ۱۵ خرداد در قالب ادبیات علمی و با مفهوم‌سازی‌های جدید، بازخوانی شود و از این حیث، گامی مؤثر در آشناسازی محافل علمی حوزوی و دانشگاهی با قیام تاریخی مردم ایران در سال ۴۲ محسوب می‌گردد.

این اثر در ۹ فصل تنظیم شده است که در فصل نخست، از قیام ۱۵ خرداد به عنوان نقطه عطف تاریخ ایران و یک انفتاح تاریخی یاد شده که یکی از مهمترین نتایج آن، پالایش عرصه سیاسی ایران در دهه چهل از سیاست‌زدگی مفرط است. در این دوره مفاهیم سیاسی اسلامی بیش از هر زمان دیگری وارد ذهنیت عمومی مردم شد و برای نخستین‌بار با خیزش و خروش عموم مردم، متغیرهای جدیدی را در تحولات سیاسی پدیدار نمود که پیش از آن در مخیّله سیاستمداران و سیاست‌پژوهان آشنا با تحولات ایران نمی‌گنجید!

مرور تحولات تاریخی قیام ۱۵ خرداد، موضوع فصل دوم است که در ضمن آن، انعکاس این واقعه خونین در اسناد رسمی پهلوی و رسانه‌های داخلی و خارجی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است. فصل سوم با عنوان «مرگآباد تجدد و تحجر» به مواجهه تاریخی جریان اسلامی با آموزه‌ها و عملکرد ارتجاعی تحجرمآبان و روشنفکرنمایان اختصاص یافته و از شکلگیری نظم سیاسی جدید در ایران سخن می‌گوید.

در فصل چهارم به جایگاه قیام ۱۵ خرداد به عنوان بستر شکل گیری انقلاب اسلامی و نقطه عطف زوال سلطانیسم و سکولاریسم در ایران پرداخته شده است. تبیین ویژگیهای جنبش ۱۵خرداد نسبت به جنبشهای پیشین، اقدام عمومی مردم برای تغییرات ساختاری نظام سلطانی، پایان رهبری تلفیقی و چند قطبی شدن جنبش و دارا بودن نظریه برای تأسیس نظام جایگزین، مهمترین مباحث این فصل است. در فصل پنجم از قیام ۱۵ خرداد به عنوان نقطه عطف بیداری اسلامی و دوران گذار از جنبشهای غربی به جنبشهای اسلامی سخن به میان آمده است.

در فصل ششم از ۱۵ خرداد به عنوان نقطه کانونی تبلور آرمان تاریخی تشیّع در باب حکمرانی دینی سخن به میان آمده که برای نخستین بار در سطحی وسیع، گشودگی زبان دین در حوزه سیاست را به دنبال داشته است. در فصل هفتم  از مقابله با سیاه نمایی‌های غرب علیه فرهنگ ایرانی- اسلامی، به عنوان یکی از بازتابها و پیامدهای ۱۵ خرداد یاد شده و در فصل هشتم از این قیام تاریخی به عنوان مرحله گذار از آرمان مشروطه‌خواهی به آرمان انقلاب اسلامی  سخن به میان آمده است. در فصل نهم، بخشی از خاطرات و اسناد شیخ محمدعلی انصاری اراکی درباره  قیام ۱۵ خرداد انتشار یافته که حاوی نکاتی خواندنی از دست‌نوشته‌ها و اظهارنظرهای علما و مبارزان نهضت امام خمینی(ره) است.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می توانند به نشانی تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶ و یا نشانی قم، خیابان گلستان، گلستان۱۶، پلاک۴۹ مراجعه کنند.

همچنین دوستداران کتاب می توانند با شماره تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ در تهران و شماره تلفن ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵ در قم تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha