جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اولین شریک تجاری

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کرونا تراز تجاری را بهم ریخت

صادرات غیرنفتی کشور در دو ماه اول سال جاری تحت تاثیر محدودیت های کرونا، نسبت به سال گذشته تقریبا نصف شد. بر اساس آمار گمرک، در دو ماه نخست امسال ۴.۳ میلیارد دلار کالای غیرنفتی از کشورمان صادر شد در حالی که در مدت مشابه سال قبل میزان صادرات غیرنفتی به ۸.۴ میلیارد دلار رسیده بود. از لحاظ وزنی هم صادرات غیرنفتی کشور در سال جاری نصف شده است. در دو ماه نخست سال گذشته ۳۰.۲ میلیون تن کالای غیرنفتی از کشور صادر شده بود که این رقم در دو ماه نخست امسال به ۱۴.۵ میلیون تن رسیده است. آمار گمرک نشان می‌دهد میزان واردات کالا به کشور هم دردو ماه نخست امسال کم شده اما نه به همان سرعت صادرات غیرنفتی. در دو ماه نخست امسال ۵ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۶.۷۶ میلیارددلار کالا به کشور وارد شده بود. از لحاظ وزنی، حجم واردات به کشور نسبت به سال قبل افزایش یافته و از ۵.۶ میلیون تن در دو ماه نخست سال ۱۳۹۸ به ۶.۵ میلیون تن در دو ماه نخست ۱۳۹۹ رسیده است. افزایش وزن واردات هم‌زمان با کاهش ارزش آن به معنای واردات کالاهایی است که ارزش وزنی آنها کمتر از میزان واردات در سال قبل است. ارزش تجارت خارجی کشور در دو ماه نخست امسال ۹.۳ میلیارددلار بوده که نسبت به رقم ۱۵.۱۷ سال گذشته کاهش نزدیک به ۶ میلیارددلاری نشان می‌دهد. نکته مهم دیگر منفی شدن تراز تجاری کشور درسال جاری است، در حالی که سال گذشته همین زمان تراز تجاری کشور مثبت بود  زیرا ارزش صادرات غیرنفتی ۱.۶  میلیارددلار بیشتر از واردات بود. سقوط تجارت خارجی کشور قطعا ناشی از بحران کرونا است که موجب بسته شدن مرزهای ایران و بسیاری ازشرکای تجاری آن در ماه‌های اخیر شد. به هر صورت کاهش صادرات غیرنفتی در زمانی که درآمد نفتی کشور نیز به شدت کم شده، نگرانی نسبت به تامین ارز در سال جاری را افزایش خواهد داد.

بدهکارترین کشورهای جهان لیست شدند

به دنبال شیوع کرونا، میزان بدهی اقتصادهای بزرگ به شدت افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود که مجموع بدهی‌های جهان شامل بدهی‌های دولت، شرکت‌ها و بدهی‌های خارجی تا پایان سال جاری به حدود ۳۰۰ تریلیون دلار برسد که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است.طبق اعلام سایت بدهی آمریکا، تا پایان ماه می، ایرلند بیشترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی را در جهان داشته است؛ به گونه‌ای که این کشور اکنون بیشتر ۱۰ برابر اندازه اقتصاد خود بدهی خارجی دارد. در ادامه با ۱۰ کشوری که بیشترین نسبت بدهی به اندازه اقتصاد خود را دارند به ترتیب لیست شده اند.۱- ایرلند۲- هلند۳- سوئیس۴- بلژیک۵- یونان۶- پرتغال رتبه دیگر کشورها:- آمریکا- چین- ژاپن- آلمان- انگلیس

تازه‌ترین شاخصهای کلان اقتصاد آمریکا مشخص شدند

میزان درآمدهای مالیاتی دولت آمریکا اکنون به حدود ۳.۲ تریلیون دلار رسیده است.به نقل از سایت رسمی اعلام بدهی آمریکا،  میزان درآمدهای مالیاتی دولت این کشور تا پایان ماه می به سه تریلیون و ۲۴۱ میلیارد و ۱۹  میلیون و ۵۰۲ هزار دلار رسیده است.  میزان درآمد مالیاتی هر شهروند آمریکایی تا پایان ماه می به طور متوسط ۹۸۳۱  دلار و میزان درآمد هر مالیات دهنده آمریکایی به طور متوسط ۲۸ هزار و ۹۴۲ دلار بوده است. از طرف دیگر میزان مالیات بر درآمد دولت آمریکا تا پایان ماه می به یک تریلیون و ۶۳۰ میلیارد و ۱۱  میلیون دلار رسیده است.  این میزان درآمد برای مالیات ها بر درآمد شرکت های آمریکایی ۲۱۶ میلیارد و ۶۶۸ میلیون دلار بوده است. تا پایان ماه می،  نسبت درآمد به تولید ناخاص داخلی این کشور به ۱۶.۶۴ درصد رسیده است. بین بازه زمانی ۱۹۰۰ تا ۲۰۲۰ بیشترین نسبت درآمد به تولید ناخالص داخلی آمریکا مربوط به سال ۲۰۰۰ با ۱۹.۵ درصد و بیشترین نسبت مخارج به تولید ناخالص داخلی مربوط به سال ۲۰۰۰ با ۱۷.۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. حجم تولید ناخالص داخلی آمریکا در بازه ۱۲ ماهه منتهی به می به ۲۰ تریلیون و ۹۰۰ میلیارد و ۵۴ میلیون دلار رسیده که بدین ترتیب، آمریکا جایگاه خود را به عنوان بزرگ ترین اقتصاد جهان حفظ کرده است. جمعیت آمریکا در حال حاضر ۳۲۹ میلیون ۷۰۵ هزار و ۱۶۶ نفر است که از این تعداد،  ۱۲۳ میلیون و ۷۲ هزار و ۸۲۹ نفر در بازار کار مشارکت داشته اند.  از بین جمعیت شاغل آمریکایی،  ۱۱۰ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۱۵ نفر در بخش خصوصی مشغول به کار بوده اند و ۴ میلیون ۵۴۹ هزار و ۴۳۴ نفر نیز خود اشتغال بوده اند. از بین کل شاغلین آمریکایی،  ۱۱۰ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۷۵۳  نفر به صورت تمام وقت و ۱۶ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۵۰۲ نفر به صورت پاره وقت مشغول به کار بوده اند. همچنین ۵۴  میلیون و  ۸۳۶ هزار  و  ۵۹۲ نفر  بازنشسته تا پایان این ماه در آمریکا بوده اند. تا پایان ماه می متوسط قیمت خانه در آمریکا ۳۲۳ هزار و ۵۰ دلار،  متوسط قیمت خودروی جدید ۳۸ هزار و ۲۱۰ دلار و متوسط درآمد سالانه ۳۴ هزار و ۷۶ دلار بوده است. در شرایطی که تا پایان ماه می ۳۶ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۷۰۹ آمریکایی در فقر زندگی می‌کرده اند،  ۱۸ میلیون و ۸۶ هزار و ۲۶۸ نفر یک میلیون دلار یا بیشتر ثروت داشته اند.

 

چین اولین شریک تجاری باقی ماند

سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی کشور در دو ماهه اول امسال به ۲۱ میلیون تن رسید که از این حجم ۱۴.۵ میلیون تن صادرات و حدود ۶.۵ میلیون تن واردات بوده اما سهم ارزشی واردات بیشتر از صادرات شده است. همچنین عراق که در مدتی جایگاه سوم مقصد صادراتی ایران شده بود به جایگاه قبلی خود (دومین مقصد صادراتی ایران) برگشت.سید روح الله لطیفی اظهار کرد: ارزش کارنامه ۲۱ میلیون تنی ایران در این دو ماه نیز به ۹ میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار می‌رسد که سهم صادرات از مجموع این رقم چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و واردات نیز پنج میلیارد و ۴۱ میلیون دلار است. وی در خصوص کارنامه تجارت خارجی در اردیبهشت ماه افزود: در این ماه شاهد صادرات ۹ میلیون و ۱۷۶ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلار بودیم که از لحاظ وزنی نسبت به فروردین ۷۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۰ درصد رشد داشتیم. در رویه واردات نیز در این ماه سه میلیون و ۸۷۹ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که از لحاظ وزنی نسبت به فروردین ۵۳ درصد و از لحاظ ارزش نیز ۶۱ درصد رشد را شاهد بودیم. لطیفی در خصوص عمده مقاصد صادراتی  کشور در دو ماهه نخست سال گفت: پنج کشور مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در این مدت به ترتیب چین با یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۷ درصد، عراق با یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۵ درصد، امارات با ۶۸۲ میلیون دلار و سهم بیش از ۱۵ درصد، افغانستان با ۳۴۱ میلیون دلار با حدود هشت درصد و ترکیه با ۱۴۴ میلیون دلار با سهم بیش از سه درصدی قرار دارند. دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک در خصوص کشورهای طرف معامله در رویه واردات نیز گفت: پنج کشور نخست واردات کالا در این مدت به ترتیب چین با یک میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۷۸ میلیون دلار، ترکیه با ۵۳۵ میلیون دلار، روسیه با ۳۵۶ میلیون دلار و هند با ۳۳۵ میلیون دلار قرار دارند.

یارانه نقدی متولدان جدید مشروط شد

آیین نامه اجرایی منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در جلسه هیئت دولت تصویب شد که بر اساس آن، موالید جدید صرفاً با تأیید وزارت تعاون و در صورت وجود منابع به تشخیص سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشمول دریافت یارانه خواهند بود. هیئت وزیران در ادامه، با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و معطوف‌نمودن پرداخت یارانه به خانوارهای نیازمند، آیین نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۱۴) قانون بودجه، موضوع منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها را به تصویب رساند. مطابق این آیین نامه، وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو مکلفند از طریق شرکت‌های تابعه ذی ‏ربط تمامی دریافتی‌های (منابع) مربوطه را از طریق حساب‌های مفتوحه خزانه داری کل کشور نزد بانک مرکزی به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ‏ها واریز نمایند. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز مکلف است به ازای هر ردیف از دریافتی‌های فوق، نسبت به افتتاح حساب نزد بانک مرکزی با هماهنگی خزانه داری اقدام نماید. خزانه داری کل کشور نیز موظف است سهم عوارض شهرداری‏‌ها و دهیاری‏‌ها را به حساب سازمان امور مالیاتی نزد خزانه داری واریز نموده تا سازمان امور مالیاتی عوارض مذکور را به حساب وزارت کشور برای پرداخت به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز نماید. هم‌چنین، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی نسبت به شناسایی سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد، اقدام کند. سازمان هدفمندسازی یارانه ‏ها نیز پس از اعلام وزارت تعاون می‌بایست نسبت به حذف یارانه خانوارهای اعلامی (در اولین نوبت) اقدام نماید. لازم به ذکر است، خانوارهای حذف شده می‌توانند نسبت به اعتراض در خصوص قطع یارانه خود و افراد تحت تکفل با اعلام رضایت از دسترسی وزارت یادشده به کلیه اطلاعات بانکی و ارائه اطلاعات و مستندات لازم اقدام نمایند. وزارت مذکور نیز مکلف است پس از بررسی مستندات ارائه‌شده، اسامی سرپرستان خانوارهای واجد شرایط دریافت یارانه نقدی را مجدداً به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام نماید تا در اولین نوبت، پرداخت یارانه نقدی آن‌ها برقرار شود. ضمناً موالید جدید صرفاً با تأیید وزارت تعاون و در صورت وجود منابع به تشخیص سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشمول دریافت یارانه خواهند بود. گفتنی است، مصارف هدفمندی یارانه‌ها بابت یارانه نقدی و غیر نقدی خانوارها، حمایت معیشتی از خانوارهای هدف، خرید تضمینی گندم و یارانه نان، مستمری و یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، کاهش فقر مطلق خانوارهای تحت حمایت کمیته مذکور و سازمان بهزیستی، کاهش هزینه‌های مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کمک به تأمین هزینه‌های تحمل ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب العلاج، حق بیمه سهم دولت اقشار خاص و کمک به رزمندگان معسر، تغذیه و امور رفاهی دانشجویان، تولید و اشتغال، حمل و نقل ریلی، مسکن و نهاده‌های کشاورزی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر و سایر مصارف هدفمندی، هزینه خواهد شد.

رشد مصرف برق روزهای کرونایی معکوس شد

مصطفی رجبی مشهدی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر بر لزوم همکاری مشترکان برای عبور موفق از پیک تابستان امسال تأکید کرد و گفت: با توجه به میزان بالای مصرف برق سیستم‌های سرمایشی، مشترکان می‌توانند با تنظیم دمای کولرهای گازی خود روی ۲۴ تا ۲۵ درجه در تأمین مطمئن برق سهم به سزایی داشته باشند. سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: ساعت‌های اوج مصرف از ساعت ۱۳ تا ۱۷ است که مشترکان باید در این ساعات از دور کند کولر آبی استفاده کنند، دمای ترموستات کولر گازی را روی عدد ۲۴ درجه قرار دهند و از وسایل پرمصرف مانند ماشین لباسشویی، ظرفشویی و اتو بخار در این ساعت‌ها استفاده نکنند. وی با بیان اینکه استفاده از دور کند کولر آبی در زمان اوج مصرف و نصب سایبان روی کولر تا ۳۰ درصد مصرف برق را کاهش می‌دهد، گفت: تغییر درجه ترموستات کولر گازی از ۱۸ به ۲۴ درجه معادل ۲۰ درصد و خاموش کردن هر لامپ اضافی، در زمان اوج مصرف هزار مگاوات از مصرف برق کشور را کاهش می‌دهد. رجبی‌مشهدی با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۰ درصد کاهش مصرف برق ۲۰ درصد از هزینه بهای برق مصرفی در قبوض کاهش می‌یابد، ادامه داد: امسال نیز در زمان اوج مصرف تابستان، برای مشترکان پرمصرف، ۱۶ درصد بیش از تعرفه سایر مشترکان بهای برق افزایش می‌یابد. سخنگوی صنعت برق با تأکید بر لزوم خاموش کردن لامپ‌ها و تجهیزات سرمایشی در زمان خروج از خانه و یا ادارات گفت: در زمان اوج مصرف سال گذشته مصرف برق کشور به ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات رسید که اگر مصرف فعلی ادامه یابد امسال این رقم به ۶۰ هزارمگاوات خواهد رسید. سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: مشترکانی که مصرف برق خود را کاهش دهند، از پاداش خوش مصرفی برخوردار خواهند شد. وی اضافه کرد: با وجود آنکه رشد مصرف جهانی مصرف برق به دلیل کرونا کاهش پیدا کرده است، در ایران به میزان ۱۲.۸ درصد افزایش یافته است. رجبی همچنین خاطرنشان کرد: افزایش تعرفه برق برای عموم مشترکان تنها ۷درصد است، اما نرخ برق مشترکان پرمصرف ۱۶درصد دیگر نیز افزایش خواهد یافت.

 

آتش لبنانی‌ها در اعتراض به وضعیت اقتصادی خاموش نشد

رسانه ها از ادامه تظاهرات لبنانی ها در اعتراض به اوضاع بد اقتصادی و معیشتی در این کشور خبر دادند. شماری از افراد در مسیر کاخ ریاست جمهوری در منطقه «بعبدا» واقع در بیروت پایتخت لبنان تظاهرات کردند و با خودروهای خود عازم میدان شهدا شدند.  برخی تظاهرکنندگان گفتند که حضور و تجمع شان در مسیر کاخ ریاست جمهوری، جزو راهپیمایی هایی است که  از چند روز پیش مقابل محل کار و منازل مسئولان لبنانی در اعتراض به وضعیت کنونی اقتصادی و معیشتی انجام می دهند. تظاهرکنندگان تاکید کردند که شعله انقلاب تا تحقق کامل اهداف خود خاموش نخواهد شد. تظاهرکنندگان با تجمع در میدان ساسین در منطقه الاشرفیه اعلام کردند که پل رینگ (در مرکز بیروت) را خواهند بست. گفتنی است لبنان از ۱۷ اکتبر گذشته شاهد اعتراض های مردمی و سردادن شعارهای سیاسی و اقتصادی است که خواهان برکناری مقام های سیاسی هستند و این افراد را به فساد و بی کفایتی متهم می کنند.

 

ابوظبی در قرنطینه سراسری قرار گرفت

مقامات اماراتی به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا در ابوظبی بزرگترین شیخ نشین این کشور قرنطینه سراسری اعلام کردند. بر اساس این گزارش هرگونه تردد از شهرها و مناطق دیگر به ابوظبی و از ابوظبی به مناطق دیگر ممنوع است. وزارت بهداشت امارات روز یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ از ثبت ۶۶۱ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و ثبت ۲ مورد فوتی طی بیست و چهار ساعت گذشته خبر داد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت امارات تاکنون ۳۴۵۵۷ نفر در امارات به ویروس کرونا مبتلا شده اند که ۲۶۴ نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.

 

توئیتر تحریم‌ علیه ایران را نقض کرد

 یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای به وزارت دادگستری و خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که توئیتر تحریم‌ها علیه ایران را نقض کرده است. "تد کروز" در این نامه از وزارتخانه‌های مذکور خواسته درباره ادعاها مبنی بر نقض تحریم‌ها توسط توئیتر تحقیقات انجام دهند. این نامه در شرایطی ارسال شده که "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور آمریکا این روزها توئیتر را به دلیل اضافه کردن برچسبی برای راستی‌آزمایی دو پیام او مورد انتقاد قرار داده است. کروز در این نامه از "ویلیام بار" وزیر دادگستری و "استیون منوشین" وزیر خزانه‌داری آمریکا خواسته بررسی کنند که آیا توئیتر با اعطای دسترسی به مقام‌های بلندپایه ایران برای استفاده از این شبکه اجتماعی قوانین تحریم‌ها علیه ایران را نقض کرده است یا خیر. او در این نامه نوشته است: اینجانب معتقدم هدف نخست قانون اختیارات اضطراری بین‌المللی و قوانین تحریم‌ها باید تغییر رفتار افراد و رژیم‌های تحت تحریم باشد نه شرکت‌های آمریکایی. وی اضافه کرده است: اما هنگامی که یک شرکت بعد از دریافت اخطار رسمی مبنی بر اینکه در حال حمایت غیرقانونی از افراد تحریم‌شده است آشکارا و عامدانه قانون را زیر پا می‌گذارد دولت فدرال باید اقدام انجام دهد. کروز و شمار دیگری از سناتورهای جمهوری‌خواه در ماه فوریه نامه‌ای به "جک دورسی" مدیرعامل توئیتر نوشته و از این شرکت خواستند حساب‌های کاربری مقام‌های ایران به این رسانه اجتماعی را مسدود کند. در این نامه نوشته شده است: با وجود اینکه متمم اول [قانون اساسی آمریکا]، از حقوق آزادی بیان آمریکایی‌ها حمایت می‌کند – و توئیتر هم نباید سخنرانی سیاسی آمریکایی‌ها را سانسور کند – [اما ایرانی‌ها] از هیچ حفاظتی ذیل قانون حقوق ایالات متحده برخوردار نیستند. این نامه سناتورهای جمهوری‌خواه، عطف به اقدام کاخ سفید در ماه ژوئن در اعمال تحریم‌هایی علیه سران عالی‌رتبه ایران از جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران نوشته شده است. نگارندگان این نامه مدعی هستند شرکت‌های آمریکایی از ارائه هرگونه کالا یا خدمات به مسئولان ایرانی، شامل خدمات مبتی بر اینترنت، منع شده‌اند و بدین ترتیب باید ارائه خدمات توئیتر به آنها قطع شود. توئیتر در پاسخ ماه آوریل اعلام کرد خدمات این شرکت از شمول تحریم‌ها معاف است و در شرایط همه‌گیری جهانی بیماری کووید-۱۹ مباحثات عمومی در این بستر حائز اهمیت اساسی است.

نیروگاه های خورشیدی تبریز افتتاح شد

هفت نیروگاه خورشیدی در مراکز فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی، با حضور معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بهره برداری شد.این نیروگاه‌ها با قدرت ۳ تا ۲۵ کیلووات در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای شماره یک و سه تبریز، مرند، آذرشهر، مراغه، بناب و میانه راه اندازی شدند.

مرکز تماس سهام عدالت راه اندازی شد

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) امروز به طور رسمی مرکز تماس سهام عدالت را راه اندازی کرد.به نقل از روابط عمومی سمات، شرکت سپرده گذاری مرکزی با هدف پاسخگویی مطلوب به مشمولان سهام عدالت، مرکز تماس سهامداران عدالت را افتتاح کرد. مشمولان سهام عدالت می‌توانند از طریق شماره تلفن ۱۵۶۹ از سراسر کشور سوالات خود را از کارشناسان این مرکز مطرح کنند. همچنین شماره تماس ۸۳۳۳۸ سازمان خصوصی سازی، همچنان برای پاسخگویی به مشمولان سهام عدالت در دسترس عموم قرار دارد. خاطرنشان می‌شود از روز دهم خرداد ۱۳۹۹، سهام ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت آزاد سازی شد تا برگ زرین دیگری در تاریخ اقتصاد و بازار سرمایه ایران رقم بخورد. تمامی دارندگان سهام عدالت که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده اند، می‌توانند با مراجعه به درگاه sahamedalat.ir از وضعیت دارایی خود در ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی مطلع شوند. این سهامداران همانند یک سهامدار عادی در بورس کشور قادر خواهند بود تمامی حقوق و منافع سهامداری را استیفاء کرده و از مزایای سهامداری بهره‌مند شوند؛ از جمله این حقوق و منافع نظارت همگانی میلیون‌ها نفر از هموطنان بر بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس، امکان شرکت در مجامع عمومی، دریافت سود، مشارکت در افزایش سرمایه، دریافت حق تقدم و انجام خرید و فروش سهام در بازار سرمایه است. همچنین بانک‌ها هم می‌توانند از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد، به تدریج برای فروش سهام متقاضیان، در بازار سرمایه اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آن‌ها واریز کنند.

ترانسفر آمریکا دست به تعدیل نیرو زد

این شرکت قصد دارد در اولین اقدام ۶ درصد از کارکنانش را تعدیل کند. منابع آگاه می‌گویند: مارشال مک‌کرا، مدیر بازرگانی انرژی ترانسفر، طی بیانیه‌ای به کارکنان این شرکت گفت از روز دوشنبه اخراج ۶ درصد از کارمندان این شرکت کلید می‌خورد. در واکنش به کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی بسیاری از شرکت‌های گازی و نفتی آمریکایی یا تولید نفت خود را کاهش داده و یا مجبور شدند در چاه‌های خود را ببندند. به همین دلیل حجم نفت انتقالی از خطوط لوله، بسیار کاهش یافته است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که احتمالا تا ماه دسامبر تولید نفت آمریکا، از ۱۳ میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه به ۱۱ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. از طرف دیگر سقوط قیمت نفت به کاهش قیمت حامل‌های انرژی در آمریکا منجر شده و حتی در برخی مناطق شاهد رسیدن قیمت بنزین به رقم زیر سر به سر هزینه تولید آن هستیم. شرکت‌های فعال در حوزه انرژی آمریکا به طور متوسط یک سوم هزینه‌های خود برای سال ۲۰۲۰ را کاهش داده و در این صنعت به هر جا که می‌نگریم شاهد تعدیل نیرو در شرکت‌ها هستیم. شرکت ترانسفر انرژی، ۹۰ هزار مایل خط لوله انتقال نفت وگاز دارد و حدود ۱۳ هزار نفر نیز برای این شرکت کار می‌کنند.

 

فتا از کلاهبرداری سایبری جدید هشدار داد

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: در حالی که این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و تلاش برای جلوگیری از گسترش هرچه بیشتر آن، مردم تصمیم به خانه‌نشینی گرفته‌اند، متاسفانه عده‌ای هم از این معضل سوء استفاده کرده و اقدام به فریب کاربران با وعده اینترنت رایگان می‌کنند. وی ادامه داد: در این روش، پیامی در گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که برای دریافت اینترنت رایگانی که به مدت ۶۰ روز برای هر اپراتور تلفن همراه ارائه شده، می‌توانید روی لینکی که در پیام هست، کلیک کنید؛ غافل از اینکه این لینک تنها روشی جدید برای فیشینگ محسوب می‌شود و در صورتی که اگر از افزونه ضدفیشینگ استفاده کنید، با وارد شدن به این سایت به شما اعلام می‌کند که احتمال فیشینگ وجود دارد و بهتر است از وارد شدن به آن خودداری شود. معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اشاره بر اینکه اینترنت رایگان فقط برای مشترکان اینترنت ثابت یا اینترنت خانگی است و ‏اینترنت همراه و سیار رایگان نیست، بیان داشت: کاربران نباید به هیچ وجه مورد فریب این دست تبلیغات اعم از دریافت شارژ رایگان، دریافت حجم اینترنت رایگان، اد کن جایزه بگیر و ... قرار بگیرند و به هیچ وجه اقدام به نصب این‌گونه نرم‌افزارها نکنند. این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بسیاری از نرم‌افزارهایی که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ شده و رایگان برای نصب قرار دارد، می‌تواند یک بدافزار باشد که اقدام به جاسوسی از سیستم ویا سوء‌استفاده از اطلاعات و امکانات سیستم کند. سرهنگ رامین پاشایی ضمن تأکید بر اینکه مجرمان سایبری به راحتی کاربران را برای ورود به این درگاه‌های جعلی تشویق می‌کنند، بنابراین کاربران با صفحاتی روبرو می‌شوند که ادعا دارند بسته‌های رایگان اینترنتی یا شارژهای شفگت انگیز و ارزان تلفن همراه می‌فروشند و کاربر با خرید مبلغ مشخصی به درگاه‌های جعلی هدایت می‌شوند، به هموطنان توصیه کرد: به منظور پیشگیری از جرایم سایبری می‌توانند از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس اینترنتی cyberpolice.ir از آخرین هشدارهای سایبری و روش‌های پیشگیری از جرایم سایبری مطلع شوند.

 

ناجا ۱۷ میلیون ارز را کشف کرد

جانشین رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا از کشف بیش از ۱۷ میلیون انواع ارز و ۶۴۰۰ گرم طلا در اولین طرح سراسری مقابله با اخلالگران بازار ارز در کشور خبر داد. سرهنگ کارآگاه سهراب بهرامی در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: با توجه به نوسانات اخیر بازار ارز و حضور سوداگران بازار و اقدامات آنها به منظور متشنج نمودن این بازار، اولین طرح سراسری مقابله با اخلال گران به مدت سه روز در سطح کشور اجرا شد. وی افزود: کارآگاهان پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس امنیت اقتصادی با اشرافیت اطلاعاتی اخلالگران ارزی و محل فعالیت آنها را شناسایی و در یک عملیات پلیسی دقیق و هماهنگ بیش از ۱۷ میلیون ارز شامل: دلار آمریکا، یورو، دلار کانادا، دینار عراق، درهم امارات، درام ارمنستان، ین ژاپن، لیر ترکیه و… به همراه ۶۴۰۰ گرم طلا از اخلالگران بازار ارز و سرمایه کشف کردند. جانشین رئیس پلیس امنیت اقتصادی عنوان کرد: در این رابطه دو باب صرافی غیر مجاز را با هماهنگی قضائی پلمب و ۵۷ اخلالگر ارزی دستگیر که برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند. سرهنگ بهرامی همچنین برای پیشگیری از التهابات ارزی و سو استفاده افراد فرصت طلب، به هموطنان توصیه کرد: هرگونه ارز، طلا و مسکوکات مورد نیاز خود را از طریق مراکز مجاز و قانونی (طلافروشی‌ها) و صرافی‌های مجاز تهیه کنند. جانشین رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی، مقابله با اخلالگران اقتصادی را سرلوحه مأموریت‌های خود قرار داده از هموطنان درخواست کرد: برای کمک به اقتصاد، آرامش و خصوصاً امنیت اقتصادی جامعه، در صورت آگاهی از هر گونه فعالیت غیرمجاز اقتصادی، مراتب را به فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

مصرف آب پایتخت‌نشینان افزایش یافت

میزان مصرف آب در تهران در روز جمعه ۹ خرداد ۹۹ سه میلیون و ۵۶۰ هزار مترمکعب بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. در روز جمعه ۹ خرداد ۹۹ در هر ثانیه ۴۱ هزار و ۲۰۰ لیتر (۴۱.۲ متر مکعب) در تهران آب مصرف شده است؛ همچنین این رقم در مقایسه با روز قبل از آن نیز نزدیک به ۲ درصد افزایش داشته است.

ترخیص موبایل‌های دپو شده، حباب قیمت را ترکاند

 پس از التهابات اخیر در بازار موبایل کشور و برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا که منجر به افزایش قیمت‌ها شد، حالا با ترخیص موبایل‌هایی که در گمرک کشور به دلیل عدم تخصیص ارز بلاتکلیف بود، بازار جان دوباره‌ای گرفت و قیمت تلفن همراه شکل واقعی تری به خود گرفت. رضا قربانی مسئول کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ضمن اشاره به کاهش قیمت موبایل طی روزهای اخیر، گفت: همانطور که پیش‌تر گفته بودیم تنها راه کنترل قیمت‌ موبایل ، تامین نیاز بازار است. او ادامه داد: در هر ماه چیزی حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موبایل در کشور خریداری و در شبکه فعال می‌شود. طبیعتا کاهش عرضه نه تنها در مورد موبایل بلکه در قیمت تمام اقلام مورد مصرف و پرتقاضا تاثیر می‌گذارد. مسئول کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه با تدابیر دولت و همکاری بانک مرکزی طی ۲۵ روز گذشته نزدیک به ۶۰۰ هزار دستگاه موبایل از گمرکات ترخیص شده است، گفت: اگرچه این میزان موبایل ترخیص شده پاسخگوی نیاز بازار نیست، اما تاثیر خود را به صورت مقطعی بر بازار گذاشته است و همچون مسکن توانسته برای مدت کوتاهی قیمت‌های موبایل را به قیمت واقعی نزدیک کند و حباب آن را بترکاند. این عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل تاکید کرد: درصورتی که ارز حاصل از صادرات مورد نیاز جهت واردات موبایل به ثبت سفارش‌های شرکت‌های واردکننده تخصیص داده شود، می‌توان امیدوار بود که با کمبود موبایل و التهاباتی که طی ۲ ماه نخست امسال در بازار بوجودآمده بود، مواجه نخواهیم شد. قربانی ادامه داد: به این ترتیب مصرف کنندگان می‌توانند برای خرید موبایل قیمت واقعی را بپردازند. البته این را نباید فراموش کرد که قیمت موبایل در بهترین شرایط ۳۰ درصد بیشتر از قیمت آن نسبت به سال گذشته است که دلیل آن هم افزایش ۳۰ درصدی قیمت ارز در این بازه زمانی است. او افزود: باید به آن دسته از متقاضیان خرید موبایل که منتظر کاهش قیمت‌ها بوده‌اند بگویم که حالا وقت خرید موبایل مورد نیازشان است.

طلای سرخ ارزان شد

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه بازار زعفران نسبت به هفته‌های اخیر تغییر محسوسی نداشته است، اظهار کرد: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۶ میلیون تومان و حداکثر ۹ تا ۱۰ میلیون تومان است. او افزود: با وجود گسترش ویروس کرونا پیش‌بینی می‌شود که روند فعلی ادامه یابد. حسینی از آغاز کشت زعفران خبر داد و گفت: با آغاز فصل کشت زعفران از اوایل خرداد، بحث جابه‌جایی پیاز مطرح است که انتظار می‌رود مسئولان تدابیری بیندیشند تا زعفران از کشور خارج نشود. صادرات زعفران تعریفی نداردعضو شورای ملی زعفران ادامه داد: طی ۵ ماه آینده انتظار می‌رود که نهادهای کنترل کننده جدیت بیشتری داشته باشند تا پیاز زعفران به عنوان سرمایه کشاورزان از کشور خارج نشود. او با اشاره به اینکه صادرات زعفران تعریفی ندارد، گفت: با عادی شدن شرایط در دنیا می‌توان تصور بهتری از وضعیت صادرات در دنیا داشت و به طور کلی صادرات زعفران در گرو رشد اقتصادی کشورهاست. عضو شورای ملی زعفران در پایان تصریح کرد: با توجه به تورم و افزایش افسار گسیخته سایر کالاها، زعفران مظلوم واقع شده به طوری که نسبت به مدت مشابه سال قبل نه تنها افزایشی نداشته بلکه کاهش داشته است.

 

گندم به ۲ میلیون تن رسید

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۲ میلیون تن گندم مازاد کشاورزان خریداری شده است‌. او از پرداخت ۷۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: در ابتدای فصل برداشت و خرید تضمینی، وجوه گندم‌های خریداری شده حداکثر ۴۸ ساعت پس از تحویل به حساب کشاورزان واریز می‌شد، اما در شرایط فعلی علی رغم گذشت ۲ هفته از زمان تحویل، کشاورزان مطالباتشان را دریافت نکرده‌اند که استمرار این روند نگران کننده است. هاشمی ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، پیش‌بینی می‌شود که تولید گندم جوابگوی نیاز صنف و صنعت باشد. به گفته این مقام مسئول، با اصلاح نحوه پرداخت مطالبات پیش‌بینی می‌شود که خرید تضمینی تا پایان فصل به ۱۰.۵ تا ۱۱ میلیون تن برسد.او با بیان اینکه گندم تولیدی از ۹ استان در حال برداشت است، گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و پراکنش بارش، تولید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل چند درصد رشد خواهد داشت، اما هم اکنون نمی‌توان رقم دقیقی اعلام کرد. رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه کشاورزان از قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم رضایت دارند، اظهار کرد: این در حالی است که دولت به سبب کمبود منابع مالی، پرداخت وجه مطالبات گندمکاران را با تاخیر انجام می‌دهد که استمرار این روند همانند سال گذشته پای دلالان و واسطه‌ها را به امر خرید باز می‌کند. هاشمی در پایان تصریح کرد: سال گذشته تحویل گندم به مراکز دولتی تنها از سوی کشاورزانی که در سایت ثبت نام کرده بودند، امکان پذیر بودکه این امر موجب شد خرید گندم از سوی واسطه‌ها، قاچاق یا صرف خوراک دام و طیور شود که انتظار می‌رود دولت امسال در تحویل گندم رویه سال گذشته را در پیش نگیرد.

 

شاخص کل بورس عقب گرد کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با کاهش ۳۰۸۳ واحدی معادل ۰.۳۲ درصد به رقم ۹۷۰ هزار و ۴۱۱ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۳۱ واحدی به رقم ۱۱ هزار و ۲۱۶ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۸۱۸ واحدی معادل ۰.۳۲ درصد به رقم ۲۵۷ هزار و ۷۰۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۶۱۰ واحدی معادل ۰.۱۹ درصد، عدد ۳۱۸ هزار و ۲۸۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۴۰۳ واحدی معادل ۰.۱۹ درصد به رقم ۲۱۰ هزار و ۶۵۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۸۹۷ واحد کاهش معادل ۰.۰۷ درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۷۴۶ واحد کاهش معادل ۰.۲۴ درصد به رقم ۷۱۴ هزار و ۱۰۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۸۳۴۸ واحد کاهش معادل ۰.۴۳ درصد همراه بود و عدد ۱ میلیون و ۹۴۵ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

زمان قرعه‌کشی خودرویی مشخص شد

ثبت‌نام ۱۱ محصول  ارائه شده برای طرح فروش فوق‌العاده که از هفته گذشته آغاز شده است تا روز چهارشنبه هفته جاری ادامه دارد. پس از روز پایانی ثبت نام، سایت  بسته و روز شنبه ۱۷ خردادماه فرآیند قرعه‌کشی انجام خواهد شد. اسامی افرادی که اسم آن‌ها دربیاید، اعلام و از طریق پیامک به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود و ظرف مدت ۴۸ پس از اعلام اسامی، زمان دارند تا نسبت به واریز و تکمیل وجه اقدام کنند. اگر فردی در قرعه کشی برنده شده و وجه مورد نیاز را تامین نکند، تا دو سال از شرکت در فرآیند ثبت نام محروم می‌شود. به گفته خودروسازان حداقل سه ماه پس از قرعه‌کشی خودرو تحویل مشتری داده می‌شود. آنطور که به گوش می‌رسد امکان انصراف و یا تغییر خودروی انتخابی متقاضی طرح فروش فوق‌العاده برای مشتریان ایران‌خودرو بنا به درخواست مشتریان فراهم شده و با مراجعه به میزکار و انتخاب گزینه استعلام وضعیت فروش فوق‌العاده و انتخاب گزینه انصراف و ثبت مجدد خودرو امکان تغییر خودروی انتخابی فعال شده است. همچنین افرادی که در این دوره از قرعه‌کشی برنده نشوند، باید منتظر شرکت در دوره بعدی ثبت‌نام‌ها باشند. این طرح تا پایان سال طی سه مرحله دیگر نیز انجام می‌شود.

دلار عقب نشینی کرد

امروز در صرافی‌های بانکی و مجاط سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۷۰۵۰ تومان از مردم خریداری و با افت ۱۵۰ تومانی نسبت به روز قبل، به نرخ ۱۷۱۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۱۸۵۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل، به قیمت ۱۸۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد که نسبت به روز سه شنبه، ۱۵۰ تومان ارزان‌تر شده است.

بورس زیر پای سهامداران عدالت فرش قرمز پهن کرد

 ستاد خبری سهام عدالت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از امروز(دهم خرداد) بازار سرمایه کشورمان میزبان بیش از ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشمولان سهام عدالت به عنوان سهامداران جدید شرکت های بورسی و فرابورسی است تا با آزادسازی سهام آنها برگ زرین دیگری در تاریخ اقتصاد و بازار سرمایه ایران رقم بخورد.بر این اساس از روز جاری(شنبه) تمام دارندگان سهام عدالت که روش سهامداری مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به درگاه http://sahamedalat.ir از وضعیت دارایی خود در ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی مطلع شوند. این سهامداران همانند یک سهامدار عادی در بورس کشور قادر خواهند بود تمامی حقوق و منافع سهامداری را استیفاء نموده و از مزایای سهامداری بهره‌مند شوند. از جمله این حقوق و منافع نظارت همگانی میلیون ها نفر از هموطنان بر بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس و فرابورس، امکان شرکت در مجامع عمومی، دریافت سود، مشارکت در افزایش سرمایه، دریافت حق تقدم و انجام خرید و فروش سهام در بازار سرمایه است.

 

پای مسکن هم به بورس باز شد

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه سعی شده مسکن هم مانند سایر بخش‌ها وارد بازار بورس شود، بیان کرد: با وارد شدن مسکن به بازار بورس سعی می‌شود مردم  با سرمایه‌های خود و شرکت در پروژه های ساخت و ساز  رونق را در این بازار ایجاد کنند. او ادامه داد: در خصوص استفاده از بازار سرمایه و ورود بخش مسکن به بازار سرمایه، با توجه به رویکرد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش تولید مسکن، تعادل بخشی به بازار مسکن و جبران کمبودهایی که وجود دارد، پیش‌تر با سازمان بورس توافقاتی حاصل و پروژه‌هایی هماهنگ شد. او یادآور شد: با توجه به اینکه برای ورود تعدادی از شرکت‌های ساختمانی به صندوق زمین و مسکن مشکلات و موانع قانونی وجود داشت، اصلاح آئین نامه قانون ساماندهی در مدار انجام قرار گرفت که اصلاحات قبلاً به دولت ارسال شده بود. هم اکنون و تا این تاریخ اصلاح قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن به تصویب کمیته‌های تخصصی دولت رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که در جلسات اصلی دولت به زودی مصوب شده و قابلیت اجرایی پیدا کند. محمودزاده با اشاره به اینکه با تصویب و ابلاغ اصلاحات قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن، حجم زیادی از پروژه‌های تولید انبوه مسکن و خدمات در سراسر کشور از طریق بورس معرفی می‌شوند، بیان کرد: تا افرادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری هستند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند،  با این روش، هم ارزش افزوده و هم سرمایه‌گذاری مطمئنی در بازار اقتصادی ایجاد می‌شود. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی  اظهار کرد: هر تعادلی که در بازار مسکن  ایجاد می‌شود تاثیر مستقیمی بر اقتصاد کشور دارد و یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند عرضه و تولید را در این بخش افزایش دهد وارد شدن این بازار به بورس است. محمود زاده یادآور شد: در آینده نزدیک اثرات مثبت وارد شدن مسکن به بازار بورس مشخص خواهد شد و وزارت راه وشهرسازی هم مانند سایر حوزه ها با وارد شدن این بازار به سمت رونق هدایت خواهد شد. محمود زاده  درباره تغییر قیمت مسکن مهر در شهر پردیس که به تازگی ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است، گفت: این یک مصوبه داخلی بوده و تصمیم توسط خود شرکت عمران  پردیس گرفته شده است با برگزاری جلسات مختلف توسط شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت عمران پردیس به زودی درباره این افزایش قیمت اطلاع رسانی خواهیم کرد.

مرغ وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار مرغ به ثبات نسبی رسیده است، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۱۴ هزار تومان است. وی افزود: با بازگشایی رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و مراکز اقامتی و گردشگری پیش بینی می شود که قیمت مرغ در بازار متعادل شود. اسداله نژاد قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۱ هزار تومان و مرغ گرم ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با وجود آنکه عرضه با نرخ فعلی جوابگوی هزینه های تولید نیست، انتظار می رود هرچه سریع تر به قیمت متعادل مرغ برسیم، در غیر این صورت مرغداران به سبب زیان انباشته قادر به ادامه تولید نخواهند بود. وی متوسط فروش هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار تومان اعلام‌کرد و گفت: فروش جوجه با نرخ فعلی با قیمت مصوب همچنان فاصله دارد. نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ بیان کرد: پشتیبانی امور دام مرغ های کمتر از ۱۶۰۰ گرم را با نرخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و با وزن بالای ۲ کیلو با نرخ ۱۳ هزار تومان خریداری می کنند که مرغداران تمایلی به سبب بهبود شرایط بازار تمایلی به عرضه مرغ با نرخ بالای ۲ کیلو ندارد. به گفته این مقام مسئول، قیمت کنونی مرغ زنده با نرخ تمام شده تولید حدود ۲ هزار تومان و مرغ گرم ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان فاصله دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha