سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 903423
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
آیت الله سید احمد خاتمی

حوزه/امام مردم‌سالاری دینی را مطرح کردند؛ مکتبی که به مردم در چارچوب دین بها می‌دهد و باید زنده بماند. مکتبی که نفرت از استکبار در آن نهادینه است و در قرآن از کلمه "واجتنبو الطاغوت" استفاده شده که به معنای مرگ بر آمریکا و اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله سید احمد خاتمی، در رادیو گفتگو، درباره تأثیر اندیشه‌های امام(ره) در پرتو انقلاب اسلامی گفت: انسان‌ها بر چند گروهند، بعضی کسانی هستند که حتی در زمان خود هم نقشی ندارند و برخی کسانی هستند که نقش‌آفرینی محدودی در زمان خود دارند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نقش‌آفرینی بعضی از شخصیت‌ها مربوط به زمان خودشان نیست و بازه زمانی وسیعی از تاریخ را دربرمی‌گیرد، افزود: انبیاء، امامان و رهروان راه آنها هم از این قبیل بودند و امام(ره) یکی از آنهاست. در طول تاریخ شیعه علمای فراوانی داشته و داریم و همگی شایسته تجلیل و تکریم هستند، اما افرادی چون امام راحل محدودند.

وی با اشاره به ویژگی‌های امام راحل افزود: ایشان فقیه، مفسر، عارف، زاهد، اخلاق مدار، سیاستمدار بودند و مختص زمان خودشان هم نبودند و در آستانه سی‌ویکمین سال هستیم و هرچه زمان می‌گذرد عمق شخصیت امام راحل بیشتر نمایان می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: مهم احیای مکتب امام راحل و راهی است که جرقه آن را امام عظیم‌الشأن زدند. بیش از ۴۰ سال از این نهضت و انقلاب می‌گذرد و امروز مقام معظم رهبری علمدار آن است و این مکتب را باید زنده نگه داریم.

آیت الله خاتمی درباره ویژگی‌های مکتب امام(ره) توضیح داد: دلدادگی به خدا و عشق به ارزش‌های الهی از جمله ویژگی‌های این مکتب است که متأسفانه در دنیا سیاستمداران، ارزشی برای آن قائل نیستند.

وی افزود: مسأله ولایت فقیه ستون فقرات این مکتب است و در اصل پنجم قانون اساسی محور نظام معرفی شده و این مکتب به مردم بها می‌دهد و رأی مردم را تشریفاتی نمی‌داند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه پیشتر دو تز بر جهان حکومت می‌کرد، ادامه داد: تز لیبرال دموکراسی غرب و تز سوسیال دموکرات شرق بر جهان حاکم بود و امام مکتب سوم را با نام مردم‌سالاری دینی را مطرح کردند؛ مکتبی که به مردم در چارچوب دین بها می‌دهد و باید زنده بماند. مکتبی که نفرت از استکبار در آن نهادینه است و در قرآن از کلمه "واجتنبو الطاغوت" استفاده شده که به معنای مرگ بر آمریکا و اسرائیل است.

وی عنوان کرد: در سی‌ویکمین سالگرد ارتحال امام راحل به دلیل ویروس کرونا نمی‌توانیم مجالس باشکوه برگزار کنیم، اما مهم احیای مکتب امام(ره) است. این مکتب را صداوسیما و فضای مجازی، صاحبان قلم و روزنامه‌ها باید تبیین کنند.

آیت الله خاتمی، درباره تأثیر انقلاب بر دیگر انقلاب‌های جهان که تا امروز جریان دارد، گفت: جنس این انقلاب، متفاوت از نهضت‌های انقلابی در دیگر کشورهای دنیاست.

وی افزود: جنس این انقلاب از جنس انقلاب سالار شهیدان امام حسین(ع) است؛ لذا هرسال که محرم فرا می‌رسد عالم از شور امام حسین(ع) همچنان غرق در هیجان می‌شود. در فداکاری سالار شهیدان انگیزه الهی دیده می‌شود و امام راحل با همان انگیزه سالار شهیدان به صحنه آمد و تا قیامت شور حسینی باقیست.

امام جمعه موقت تهران در پاسخ به اینکه چرا بعضی از مسئولان کشور از آراء و اندیشه‌های امام(ره) فاصله گرفتند، عنوان کرد: به‌عنوان یک معروف باید پاسدار مکتب امام(ره) باشیم و فاصله گرفتن را یک منکر بدانیم و امر به معروف و نهی از منکر را باید زنده بداریم.

وی افزود: در هرجا و هر جریانی که شاهد منکر "فاصله گرفتن از آرای امام" بودیم، همه باید نهی از منکر داشته باشیم و با احساس مسئولیت اجازه ندهیم مکتب با نشاط و پرجوش و خروش امام‌ (ره) کمرنگ شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha