شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام مهدوی نژاد

حوزه/حجت الاسلام مهدوی نژاد در سلسله نشست های هفتگی «جایگاه زن» در اسلام، تفاوت های نگاه جنسیتی فرهنگ غرب به زنان و نیز نگاه کرامت و انسانی زن در اسلام را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد، در جمع مجازی اعضای هیئت انصار ولایت دارالعباده شهر یزد با اشاره به سلسله نشست های هفتگی «جایگاه زن» در اسلام، با قرائت نامه ۳۱نهج‌البلاغه حضرت امیرالمؤمنین(ع)گفت: حضرت امیرمؤمنان خطاب به فرزندشان امام حسن (ع) فرمودند: «در تکریم زن زیاده‌روی مکن، او را به طمع نینداز که برای دیگران میانجی‌گری کند».

کارشناس مذهبی افزود: گذشت خوب است و باید در جایگاه خود و مقدار مناسب انجام شود و گذشتن از حد در صفت گذشت سبب ظلم خواهدشد، به طور مثال اگر به گلی بیش از حد آب بدهیم یا گرما و سرمای آن نامتعادل باشد سبب آسیب به درخت می‌شود و این حرف کلا عقلی است، حتی خوبی‌ها برای هر فرد حدی دارد که به چه اندازه جنبه دریافت خوبی داشته باشد.

حجت الاسلام مهدوی نژاد تصریح‌کرد: در سفره معارف نشسته‌ایم، امام علی(ع)می‌فرمایند بیش از اندازه احترام مکن در این جا مصداق (زن به عنوان همسر) است، نمی‌گویند احترام نکن، زن یک گل است که باید شرایط آن‌ها را رعایت کرد و احترام برای آدم‌های مختلف حد و اندازه مختلف دارد و ارائه دادن بیش از حد عطوفت به افراد آن‌ها را به خطا می‌اندازد.

وی ادامه داد: حضرت می‌فرمایند به برادر دینی خود به قدری محبت کن که دیگران احساس کنند تو برده او هستی و او حق بزرگی بر گردن تو دارد و نیز در ادامه می‌فرماید«مبادا در غیرجای خود یا به غیر اهل آن اینقدر محبت کنی» این موارد با قوه عاقله قابل درک است.

سخنران این مراسم بیان کرد: در جلسات گذشته تعاریف از جایگاه روحی زن، شخصیتی، جنسیتی، ارتباط بین جنسیت زن و اخلاقش، عوارض اخلاقی که برای خود ایجاد می‌کند، صحبت کرده‌ایم که با توجه به مباحث گذشته دریافتیم که زن درگیر احساسات زیادی است، اگر بیش‌از حد و اندازه به او محبت کردی ممکن است درگیری عواطف، او را وادار به یک سلسله رفتارها از جمله واکنش‌ها و یا  واردشدن در حریم‌هایی که نباید وارد شود، نماید، مثلا حضرت مثال زده اند که این زن برود و شفاعت (از روی احساس) دیگران را بکند.

حجت الاسلام مهدوی نژاد اظهارکرد: برخی به خاطر علاقه‌ شدیدی که به همسرشان(زن) دارند خیلی محبت می‌کنند، به حرف او زیاد گوش می‌دهند که سبب خراب کردن فرد می‌شود، در صورتی که قبلا این زن مرد را احترام می‌گذاشت و شأنی برای او قائل بود، ولی اکنون این مرد با محبت و پذیرش زیاد جایگاه خود و همسرش را تخریب کرده‌است.

وی یادآور شد: جایگاه مرد و زن در خانه بحث مفصلی دارد، شما اگر در اکرام و احترام افراط کنید به خود و همسرتان آسیب خواهید زد و تشخیص این موضوع کار هرکس نیست، نیاز به درک از زندگی، معاشرت، هوش، سواد و مشاور دارد که فرد باید یاد بگیرد.

این کارشناس خانواده خاطر نشان کرد: انسان‌ نیاز به خلاءهای مادی، عاطفی و امکاناتی دارند، تا محبت را بفهمد، و بداند کدام رفتار مخصوص کجاست، این‌ها نکات خیلی دقیق و ظریفی است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی نژاد با اشاره به اینکه برخی برای خانواده همه چیز را فراهم می‌کنند و، برخی هم کم می‌گذارند که هیچ کدام درست نیست گفت: حضرت علی(ع) فرمودند همسرتان را به طمع نیندازید که به خود اجازه دهد از غریبه نزد شما شفاعت کند و در کارهایی که به او مربوط نیست، دخالت کند.

وی افزود: آیین اسلام حقوقی را مطرح کرده است که اگر بدانیم افراط و تفریط نخواهیم کرد و جایگاه خود و دیگران را حفظ خواهیم کرد.

این کارشناس مذهبی و مشاور خانواده با اشاره به وضعیت حقوق زن در غرب در تبیین این موضوع، گفت: در غرب از زن به عنوان ابزار استفاده کردند و زن برای مقابله به مثل و برای بالابردن جایگاه خود به فمینیست کشیده می شود که باز هم روش درستی نیست.

حجت الاسلام مهدوی نژاد افزود:  فمنیست، زن و مرد را یکسان می‌داند و این تساوی را بدون در نظر گرفتن جنسیت بیان می‌کند و نیز حقوق انسان‌ها را در همه‌ شئون یکسان می‌داند که سبب شده تا جامعه غرب را بیچاره کند.

وی ابراز کرد: متأسفانه یکی از کلیساهای رنسانس در قرون وسطی قضاوتشان از زن این بود که « زن آخرین حیوانی است که مرد آن را اهلی کرده‌است» و شما به وضوح می بینید که دیدگاه کلیسای مسیحیت چگونه منحرف شده‌ که هر زنی به خاطر زن بودن باید شرمنده باشد و این رفتار غرب با زن سبب شد به تدریج به فمینیست برسد که این اقدام نیز اشتباه بود.

کارشناس مذهبی در خصوص جایگاه زن در اسلام اظهار کرد: طبق اسلام و ادیان الهی حقوق زن و آفرینش زن و مرد جدا است و با هم متفاوت اند که باید در احکام و دستورات به دین رجوع کرد.

حجت الاسلام مهدوی نژاد خاطر نشان کرد: اسلام می‌گوید زن و مرد با در نظر گرفتن جنسیتشان در شآن انسانی یکسان هستند، در خلفت برابرند و جنسیتشان سبب تفاوت ها در جسم و روحشان می‌شود که سبب تفاوت در حقوق آنان می شود.

وی با بیان این که  برای خداوند تقوا معیار است و انسانیت را نگاه می‌کند افزود: مرد و زن، سیاه پوست و سفید پوست مهم نیست، فمینیست اسلامی این است که زن و مرد در همه‌ شئون یکسان و آزادند و دارای یک کرامت انسانی هستند در حالی که اسلام به زن‌ها بیشتر عنایت کرده است تا به مردها، مرد و زن دارای زمینه رشد و نیز عوارض جنسی متفاوت هستند که در روح و روان آن‌ها تأثیر دارد که به سبب تفاوت روح و روان حقوق متفاوتی دارند.

برپایه این گزارش، سلسله جلسات حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد با موضوع زن در هفته های بعد نیز ادامه دارد و علاقه مندان می توانند با عضویت در شبکه های مجازی هیئت انصار ولایت یزد با عنوان «دارالذکر» که در پیام رسان های  داخلی و اینستا گرام قابل جستجوست، از برنامه های این هیئت در فضای مجازی و سایت اختصاصی این هیئت بهره مند شوند.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha