جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد حسین مختاری

حوزه/ کنفرانس مجازی به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) با حضور علمایی از هند، کشمیر و ایران از جمله پیام تصویری حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی، امروز 15 خرداد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین  محمد حسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، در پیامی تصویری به همایش بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: در حقیقت امام خمینی بزرگترین احیاگر فکر دینی در دنیای معاصر است.

مشروح این پیام که به صورت تصویری در این همایش پخش گردید  به شرح ذیل می باشد:

ابتدا سالروز رحلت امام بزرگوار، بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمانان جهان حضرت امام خمینی(ره) را به همه مسلمانان و آزادی خواهان به ویژه برادران و خواهران مسلمان، عالمان و فرهیختگان در کشمیر تسلیت عرض میکنم.

امام خمینی(ره) یک شخصیت جامع علمی و فقهی است و جدای از مجاهدت‌ها و تلاشهای پیگیر در مبارزه با ظلم و ستم و نظام های مستکبر داشتند ذاتا خود یک شخصیت عالم، فقیه، اسلام شناس و در عین حال آگاه به زمان و زمان شناسی بودند.

در حقیقت امام خمینی(ره) بزرگترین احیاگر فکر دینی در دنیای معاصر است و کسی است که با یک تفسیر و تعریف و برداشت معقول از اسلام و قرآن توانست تحرک، جنبش و تحولی در ابعاد مختلف و در عرصه های مختلف در جوامع اسلامی ایجاد کند.

امام با آگاهی به عمق مبانی وحیانی اسلام، توانست معارف و دستورات اسلام را به جامعه تفهیم کند و آن را به مرحله اجرا بگذارد. در حقیقت ایشان نظامی را تاسیس کرد که دارای دو شاخصه؛ جمهوریت و اسلامیت است. یعنی مراجعه به آراء عمومی مردم در تعیین حاکمیت  بر اساس مبانی دینی که هم بعد دینی و اسلامی و هم بعد حکومتی و جمهوریت آن تضمین شود.

علما و فرهیختگان؛

امام شخصیت جامعی بود که با اتکال به خدا و پشتیبانی از حمایت آحاد مردم توانست نظام جمهوری اسلامی را در ایران تأسیس کند و در دنیا همه آزادی‌خواهان و همه مبارزان عرصه جهاد علیه ظلم و ستم را فرا بخواند تا به تعیین سرنوشت خودشان در دو قلمرو فرد و جامعه بی تفاوت نباشند.

امام راحل همواره بر وحدت میان مسلمانان تاکید و سفارش می‌کردند و رمز پیروزی نهضت اسلامی را وحدت میان مسلمانان و وحدت کلمه می‌دانستند.

ایشان معتقد بودند، مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید در کنار هم باشند و براساس مبانی اسلام، قرآن و سنت حرکت کنند و باید یک هم‌افزایی، انسجام و یکپارچگی و همدلی میان مسلمانان باشد.

امام توانست مسلمانان را با تاکید بر وحدت و انسجام و داشتن رابطه همدلانه در خط مبارزه با استکبار جهانی قرار دهد و در این راستا موفق شود بطوریکه امروز در اکناف عالم جوانان، تشکلها و گروههایی که با مشرب فکری امام و اهداف قیام ایشان آشنا شدند با رحمت و رافت دین مبین اسلام انس گرفتند، متوجه شدند اسلام در عین حال که آنها را به همزیستی مسالمت آمیز، صلح و آرامش دعوت می‌کند که با رحمانیت و قدرت در برابر مستکبران بایستند و مقاومت و مجاهدت و سازش ناپذیری را در پیش بگیرند.

همانطور که قرآن کریم با زبان پیامبر اسلام خطاب به مومنین می‌فرماید: "اگر کسی یا کسانی از شما از دین برگردند خدای متعال قوم جایگزین می‌آورد که خدا را دوست دارند و خدا هم آنها را دوست دارد." یعنی یک رابطه واقعی و محبت و عشق میان مومنان واقعی و خداوند هست که اینها بین خود رئوف و مهربان هستند و رابطه همدلانه و همزیستی مسالمت آمیز دارند اما در برابر مستکبران عالم عزت و شرف و مکرمت خود را حفظ می‌کنند.

بنابراین "وحدت کلمه و اتحاد میان مسلمان" سفارش اصلی و موکد امام خمینی(ره) بود چه آن زمان که در نجف و پاریس حضور داشتند و چه زمانی که برای برقراری نظام شکوهمند اسلامی به ایران بازگشتند همواره تاکید داشتند که مسلمانان عالم باید برای عزت و سربلندی و پیروزی، وحدت خود را حفظ کنند.

امروز ما می‌توانیم از امام خمینی به عنوان اسوه و الگو درس بگیریم و توصیه های ایشان را سرمشق زندگی فردی و اجتماعی خود قرار دهیم.

با همدیگر مهربان،همدل و متحد و در برابر مستکبران و زورگویان مستحکم و مقاوم باشیم و با توکل و تقوای الهی آنچه خدا و رسولش از ما خواست برای جلب رضایتشان قدم برداریم و به نسل جوان با عقلانیت و بر اساس مبانی اسلام ناب آگاهی بخشی کنیم تا ان شالله بتوانیم به وظایف و رسالت خود در پیروی از راه و روش امام راحل عمل کنیم و موفق باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha