پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/سخنرانی آیت الله اعرافی در دانشگاه  افسری علویون

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: از هنرها و اندیشه بالنده امام خمینی(ره) این بود که ملیت را به معنای درست به همراه اسلامیت تعریف کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی، ‌مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور طی سخنانی در جمع افسران دوره تربیت پاسداری علویون قم، اظهارکرد: امام خمینی(ره)، مدیر بحران‌ها بود و به بهترین شکل، صحنه رویدادها را مدیریت کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود:حضور در سپاه پاسداران و خدمت به انقلاب اسلامی افتخار است، شما اگر چه جوانید و در عصر امام نزیسته اید، اما چه بسا افرادی که پیامبر(ص) را ندیدند و به پیروی او رسیدند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) گفت: اولین بُعد شخصیتی امام، بُعد علمی است، در بُعد علمی امام خمینی(ره)، جامعیت علمی در تمامی قلمروهای حوزه و علوم اسلامی و همچنین صاحب نظری و اجتهاد در این علوم و دانش های پایه حوزه موج می‌زد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: در حوزه علمیه رشته ها و حوزه های دانشی مختلفی داریم و درختواره ای در حوزه تشکیل شده که نسخه نهایی متشکل از ۳۰۰۰ رشته است، رشته های حوزه مختلف و متنوع است، اما علوم پایه حوزه فقه و اصول، علوم عقلی، فلسفی و منطقی، عرفان، علوم قرآن و تفسیر، علوم حدیث و رجال، علوم ادبی و علم جدیدی همچون علوم اسلامی و اجتماعی از منظر اسلامی است، که علمی نوپایی می باشد.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: هر یک از این علوم دنیای بی پایان و اقیانوس بزرگی است، هر طلبه ای در حوزه می‌تواند در هر یک از این قله ها به جایی برسد، اما کمترین کسی است که در همه علوم به قله های موفقیت برسد، امام در همه این قلمروها به بالاترین درجه رسیده است.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهارداشت: شخصیت ممتاز علمی امام خمینی(ره)، این قلمروهای متفاوت و متعدد جامع را در بر می گیرد و این درجه را از سن جوانی آغاز کرد.

وی ادامه داد: شخصیت و بُعد اخلاقی و ادب امام از ویژگی های دیگر است که بسیار نادر و ممتاز بود و به چهره ماندگار تاریخی تبدیل شد، در عرفان عملی و بُعد اخلاقی به درجه بالایی رسید و ایشان به عنوان اسطوره معنوی و اخلاقی شناخته شد و سخنان اخلاقی ایشان بسیار اثرگذار بود و اخلاق علمی و اجتماعی و سیاسی ایشان با تقوا توام شد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: شجاعت ویژگی دیگر امام(ره) است، از هیچ چیزی واهمه نداشت، ایشان از سر وظیفه به دنبال مرجعیت رفت و در جریان های انقلابی می گفتند، والله من هیچ گاه نترسیدم، در حالی که آن رعب و وحشتی که در جامعه وجود داشت قابل تصور نیست، وقتی صدای ایشان در محیط فیضیه طنین انداز می‌شود و  بعد آرام و مطمئن به سمت خانه حرکت می کنند و سپس دستگیر می شوند، امام(ره) خود راهی زندان شدند و بی هیچ واهمه ای به حرکت خود ادامه دادند، این اخلاق برگرفته از شخصیت روحی و معنوی و تقوای ایشان بود.

وی تصریح کرد: قدرت مدیریت و رهبری امام یکی از مسائل مهم بود، بسیاری از عالمان هستند که رویدادهای مهمی را در تاریخ رقم زدند و امام در میان این عالمان، سرآمد و بزرگ بود، امام(ره) مدیر بحران ها و مدیر سرنوشت ساز بود و از هر تهدیدی، فرصت می ساخت و تحولات بزرگی را رقم می زد همانطور که مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد روی تحول آفرینی امام تاکید کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه  گفت: در شرایط طاغوت هیچ کس تصور نمی کرد کسی بتواند این جریان را به کنار بزند، اما امام قاطعانه جلوی قدرت های جهان ایستاد، و حتی برای بسیاری از بزرگان نیز قابل تصور نبود، قدرت راهبردی شگرفی داشت که همه را مبهوت می کرد، حرکت ایشان نمادی از بعثت بود و ایشان با قدرت رهبری امام، بعثت و اسلام ناب محمدی (ص)را به جهان نشان داد.

وی افزود: ایشان از هنرهای زیبا و قلم و سخن زیبا برخوردار بود و در سخنرانی‌هایشان هنرمندانه و به زیبایی سخنرانی می‌کرد و این سخنرانی های شورآفرین و حماسی بود، ملت با پیام‌های ایشان شگفت زده می شدند که با همه سختی ها همچون جوانی مسلط بر ادبیات قلم می زند و هنر شعر و ادب نیز بخشی از شخصیت ایشان بود هنر تدریس و پرورش شاگرد که تعدادی از آنها قله‌های بزرگی را فتح کردند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: شیوه های نفوذ در مخاطب و آگاهی سیاسی از ویژگی های دیگر است، در شرایطی که هیچ کس از جهان خبر نداشت تمامی وقایع جهان و رویدادهای بین المللی را رصد می کرد پس از سالها وقتی شخصیت ایشان را بازخوانی می کنیم متوجه می شویم چه شخصیت جامع و بزرگی است.

وی اظهار داشت: امام یک تفکر ناب و نو را به دنیا عرضه کرد که اسلام ناب است ایشان یک بازخوانی از اسلام با نگاهی جامع و جذاب از اسلام داشت، این رویکرد احیای اسلام ناب محمدی که توسط ایشان انجام گرفت، اصیل اجتهادی و انقلابی و عقلانی و جهانی بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: داستان کرونا نشان داد با همه ادعایی که آمریکائی‌ها داشتند چه ضعف‌هایی در مدیریت نشان دادند، آن ها در یک موج کرونا نتوانستند کار را مدیریت کنند در حالی که ادعای پیشرفته ترین تجهیزات و مجهزترین ارتش ها را داشتند.

وی عنوان کرد: بعد از رنسانس، در غرب تلاش شد نهضت‌های مختلفی ایجاد کنند اما متفکری که به دنبال تمدن اسلامی بود همانند امام خمینی(ره) نبود و ایشان نشان دادند که این امر شدنی است، امام با شجاعت این هدف را دنبال کرد و با قدرت برآمده از حکمت الهی مقابل زورگویان جهان ایستاده است همان قدرتی که امروز رهبری دارد چرا که نگاهش تمدنی و جهانی است.

آیت الله اعرافی یادآور شد: در بحث ملیت و اسلامیت، یکی از چالشها ملیت گرائی و اندیشه ناسیونالیسم بود، فلسطین قبل از انقلاب از موضع ناسیونالیستی نگاه می شد و نهضت های جهانی تمدنی نبود و با رویکرد ملی بود، از هنرها و اندیشه بالنده امام خمینی(ره) این بود که ملیت را به معنای درست به همراه اسلامیت تعریف کرد، هرگز از نظر امام(ره)؛ ارزش و جایگاه کشور ایران کم نبود، اما همه این عظمت در شعاع اسلام و اندیشه الهی بود که از ابتکارات امام به شمار می‌رود در حالی که حتی بسیاری از عملکرد ملی‌گراها در جهت اعتلای ایران نبود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: همچنین امام مردم سالاری دینی را نشان دادند و این یک تئوری نوین بود و امام اندیشه نوین را به جهان عرضه کرد، این تئوری در جهان گوش شنوا دارد و دیده ایم در جایگاه جهان، نظریات انقلاب اسلامی دارای چه جایگاهی در بین مردم است، نظریه تشیع و تقریب امت اسلامی و ولایت راستین نیز از جمله نظریات ایشان بود که راهگشای آینده ایران و انقلاب اسلامی است.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد:  اگر دیدید از امام(ره) چند تفسیر ارائه می شود آن تفسیری که رهبری به آن اشاره می کنند دقیق تر و برای پیروان انقلاب اسلامی حجت است و یک منظومه فکری جذاب و عمیق برآمده از فکر امام و تفسیر کننده اندیشه امام است.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha