جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر شما/ مشارکت طلاب جهادی کشور در رزمایش همدلی و مواسات و مبارزه با ویروس کرونا

حوزه/ شکل گیری ستاد بحران حوزه شجره طیبه ای بود که نهال آن در حوزه کاشته شده و دارای ثمرات خوبی بوده است و هدف آن مقابله با انحرافات و هجمه هایی است که علیه حوزه علمیه شکل گرفته است. این کمیته نزدیک به سه ماه فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری امروز در نشست اعضای کمیته علمی و محتوایی ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه که با حضور آیت الله اعرافی در سالن مرحوم آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه برگزار شد گفت: شکل گیری ستاد بحران حوزه شجره طیبه ای بود که نهال آن در حوزه کاشته شده و دارای ثمراتی خوبی بوده است و هدف آن مقابله با انحرافات و هجمه هایی است که علیه حوزه علمیه شکل گرفته است. این کمیته نزدیک به سه ماه فعالیت خود را آغاز کرده است.

دبیر کمیته علمی ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه با بیان این که ۱۲ نفر از اساتید در این کمیته فعالیت دارند، افزود: از آغاز فعالیت های این کمیته سعی شده افرادی در این کمیته حضور پیدا کنند که نظریه پرداز، عالم و جهادی باشند.

وی با اشاره به نوع فعالیت این کمیته گفت: چند کار مورد توجه این کمیته است که از جمله آن روشمندی و علمی بودن فعالیتها، توجه به سرعت عمل و هم سونگری در مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و .. و استفاده نظامند از سایرنهادها وشخصیت ها است.

مسئول دبیرخانه  انجمن های علمی حوزه با بیان اینکه محور بسیاری از کارها پاسخ گویی به شبهات بود، گفت: این پاسخ گویی در موضوعاتی مانند مسئله شناسی، شناسایی شبهات وکانال ها، پاسخ گویی به شبهات و اطلاع رسانی انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت: امروز در بحث کمیته علمی چند کار گروه پاسخ گویی به شبهات و ایده ها، روان شناسی، ادبیات درحال فعالیت می باشند.

دبیرکمیته علمی ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه گفت: طراحی پروتکل های بهداشتی حرم، برگزاری مراسم مجازی، حضور ائمه جماعات در منازل، طراحی بهداشتی مراقبت معنوی از جمله هایی بوده که در این کمیته علمی از سوی کارشناسان حوزوی کمیته انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی، رئیس کمیته علمی حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه  نیز در سخنانی گفت: درفصل جدید قرار شد کمیته علمی روی بحث تولید محتوا متمرکز شود و ستاد فعالیت دیگری انجام دهد.
وی ادامه داد: این کمیته علمی قرار است تبدیل به کمیته فرا دستگاهی شود و دستگاه های غیر حوزوی هم حضور داشته باشند و ارائه نظر کنند.

روند کنترل ویروس در قم
حجت الاسلام والمسلمین زمانی، دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه نیز درسخنانی، گفت: امروز واقعیت قم این است که روند کنترل شدن این ویروس روز به روز در حال افزایش است و تعداد بیماران هم روز به روز کمتر می شود.

وی افزود: برای ارائه بهتر کارها پیشنهادهایی ارائه می شود که از جمله آن تدوین کتاب تبدیل بالینی برای بیمارستان، تدوین کتاب بازدید از خانواده های مرحومین و رفع کنترل آسیبها، تدوین راهنمایی مبلغین، تدوین کتاب تاریخ جامع حوزه، تدوین کتاب رسالت حوزه و حوزویان در پساکرونا، تدوین کتاب بکارگیری هنرهای آسمانی، شعرا و ادبیات است. هنوز این مسئله در حوزه مورد غفلت واقع شده است.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه، اظهارداشت: برگزاری دوره های آموزشی ومهارتی برای طلاب جهادی در بیمارستان یا غیره از دیگر برنامه های پیشنهادی است. در حال حاضر طلبه متخصص ویژه این کار در حوزه نیست. برای این کار دوره های عملی آموزشی جهادی در بیمارستان از سوی کمیته علمی طراحی شده است و امید است این برنامه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: هم اکنون درکشور ۱۷ هزار طلبه جهادی فعال هستند، در قم ۷۰۰ تا هزار و ۲۰۰ طلبه وجود دارند و لازم است این افراد انتخاب و در این طرح آموزش های لازم را ببیند.

فعالیت علمی قوی تری در بحث ویروس صورت گیرد
حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، دیگر عضو کمیته علمی ستاد بحران حوزه گفت: در حال حاضر  ویروس کرونا از حالت بحران عبور کرده است و نیازمند فعالیت علمی و عقلانی بهتر و قوی تر هستیم و به همین دلیل یکی از ضروریات این بحث شکل گیری کمیته علمی بود که انجام شده است، ولی برای نهادینه کردن کمیته علمی باید فکر جدید طراحی شود.

وی افزود: برای بهتر شدن فعالیت ها چند پیشنهاد می دهم که از جمله این که کارها باید از کوتاه مدت به بلند مدت تبدیل و در این رابطه باید شبکه آنلاین طراحی و همه تلاش این کمیته این باشد دینداری در چنین فضایی چگونه باید تبلیغ و تبیین شود. این وظیفه اصلی است. به عنوان حوزه، مأموریت اصلی کمیته باید در همین راستا باشد.

از مسیحیت تبشیری ۱۰۰سال عقب هستیم

رئیس مرکز تخصصی اخلاق اسلامی حوزه، گفت: اما در مورد مراقبت معنوی باید گفته شود. در این راستا ۶ سال کارشناسانی فعالیت کرده اند و سعی کرده اند محتوای علمی تولید کنند، اما برای دراز مدت باید آمادگی وجود داشته باشد و در این رابطه باید بگویم از مسیحیت تبشیری ۱۰۰سال عقب هستیم.

چهار پیشنهاد برای حضور قوی تر روحانیت در بحث کرونا
حجت الاسلام والمسلمین فتحی، دیگر عضو کمیته علمی ستاد بحران حوزه گفت: در چهار طرح لازم است توجه داشت لایه اول حضور روحانیت در کنترل بیماری و بهداشتی، پیامدهای فردی و اجتماعی، لایه دیگر حضور روحانیت در مدیریت صحنه و حضور محتوایی و جنگ نرم، حضور روحانیت در فرایند جهانی سازی و الگوی جهانی سازی و بازبینی آن است.

وی با بیان این که حضور روحانیت به صورت جامع و اثرگذار نیازمند به نرم افزار تغییر و شبکه سازی است، اظهارداشت: توجه به این مسائل در فرایند اولویت بندی برنامه ها در آینده اثرگذار خواهد بود.

ضرورت اطلاع رسانی فعالیت ها
حجت الاسلام والمسلمین برنجکار، دیگر عضو کمیته علمی ستاد بحران حوزه گفت: کارهای زیادی در عرصه کرونایی صورت گرفته، ولی بدرستی اطلاع رسانی  نشده است.  دانشگاه حدیث کارهای خوبی در عرصه کرونا کرده ولی کسی نبود در جامعه نشر دهد.

وی با بیان این که از ظرفیت ویروس باید برای تبلیغ دین استفاده شود گفت: در این زمان طلبه ها وارد بیمارستان شدند و سعی شده فعالیت ها به عنوان روانشناختی و تبلیغی انجام شود.

رئیس انجمن کلام حوزه ادامه داد: در ایام کرونایی تنها ۱۰ درصد ظرفیت حوزه بکار گرفته شد.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکاربا بیان این که  امروز یکی از نیازهای جدی توجه به زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری است گفت: رسانه  ملی به فعالیت های حوزه بی توجه است. رسانه ملی می تواند از کارشناسان مهدویت و... در عرصه کرونا بیشتر بهره ببرد که این امرتا کنون مغفول مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری مدیر کمیته رسانه  ستاد حوزوی بحران  و حوادث غیر مترقبه نیز گفت: متأسفانه چهره حوزوی رسانه ای که بتواند در رسانه فعالیت جدی کند وجود ندارد.

فعالیت مرکز مطالعات و پاسخ گویی احکام
حجت الاسلام والمسلمین علی مخدوم، دیگر عضو کمیته علمی گفت: بر اساس رسالتی که برای مرکز مطالعات و پاسخ گویی تعریف شده، موظف به پاسخ گویی به سوالات مردم هستیم و درهمین رابطه پاسخ گویی به شبهات در مرحله بعدی قرار دارد.

این عضو کمتیه علمی ستاد بحران حوزوی افزود: در ایام کرونایی ۲۵۰ سوال محوری استخراج و در نهایت ۷۰ سوال پالایش و در کنار آن ۲۰ استفتاء در حوزه کرونا تهیه و به صورت اندرویدی منتشر شده است.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی بیان داشت: در این رابطه حتی کارشناسان حوزوی دعوت شده اند و به صورت تلفنی پاسخ می دادند و لازم است گفته شود سوالات اساسی مردم تبدیل به کتاب شده و تا هفته دیگر منتشر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مخدوم گفت: روزانه در ماه رمضان هزار تماس تلفنی با کارشناسان این مرکز در رابطه  با ویروس کرونا گرفته می شد که بخشی از این سوالات جواب داده شده و دلیل پاسخ ندادن به سوالات دیگر عدم امکانات و عدم آمادگی لازم برای این چالش ویروس بوده است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha