شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست علمی

حوزه/ نشست علمی «اشتراط عدالت روحی قاضی در مقام قضاوت» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مصطفوی، به صورت مجازی به همت مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مصطفوی، برخورداری از روحی قوی، مذهبی و انسانی را برای قاضی در مقام قضاوت ضروری خواند و گفت: قاضی از نظر روحی باید در حدی از استحکام و توان باشد که عوامل و شرایط مختلف نتواند تغییری در تصمیم او ایجاد نماید و تنها براساس عدل و قسط و موازین شرعی قضاوت نماید.

وی اعتدال روح قاضی را موجب پرهیز از افراط و تفریط برشمرد و یادآور شد: انسان در شرایط مختلف یکی از سه حالت روحی عاطفی، اعتدال و خشونت را دارد، ولی در مقام قضا عاطفی بودن و خشونت جایی ندارد و تنها باید در مسیر اعتدال قرار داشت.

سخنران نشست ادامه داد: یکی از حکمت هایی که قضاوت به زنان واگذار نمی شود، این است که زنان نوعاً عاطفی هستند و ممکن است در مقام قضا، تحت تأثیر ظاهر و مظلوم نمایی مجرم قرار گرفته، حکمی خلاف واقع صادر نمایند.

وی داشتن روحیه خشن را نیز برای قضاوت آسیب زا دانست و گفت: در آیات قرآن از برخورد خشن در اجرای احکام الهی نهی شده است. انسانی که در مقام قضاوت قرار می گیرد، باید از داشتن روحیه معتدل خود مطمئن باشد و حتی می تواند در این زمینه از کمک روان شناسان و مشاوران نیز بهره ببرد.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفوی افزود: شیخ مفید در کتاب المقنعه به اعتدال روحی قاضی اشاره نموده که یکی از این شرایط آن است که قاضی در حالت غضب و خشونت در مقام قضاوت ننشیند، بلکه باید با آرامش و تخلیه روح و ذهن از هر گونه عوامل افراط و تفریط در مجلس قضاوت حاضر گردد.

استاد جامعةالمصطفی، در پایان، افزایش اعتماد و حسن ظن عمومی و ایجاد آسایش روحی را برای فرد ذی حق، از نتایج وجود عدالت روحی در قاضی دانست و گفت: اعتدال روحی قاضی می تواند نقشی بازدارنده نیز در وقوع تخلف از قوانین و انجام اعمال مجرمانه در جامعه داشته باشد، به این دلیل که مجرمان و متخلفان امید خود را از تحت تأثیر دادن قاضی با روش های مختلف و رهایی از مجازات از دست خواهند داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha