چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
فیلم زیرنظر

حوزه/ حقیقتاً جای بسی تأسف است که سهم طنز و کمدی های سالم در سینمای ایران بسیار اندک شده و جای آن ها را کمدی های سخیف با شوخی های جنسی گرفته و معلوم نیست این روند شوم تا به کجا قرار است ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، چند هفته ای پس از شیوع ویروس کرونا یکی از سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلاش برای فراهم کردن زمینه ها و مقدمات اکران آنلاین فیلم ها و نیز توزیع فیلم های توقیفی پشت خط مانده در شبکه نمایش خانگی بوده، با این توجیه که با تداوم شرایط کرونایی، خسارت کمتری به صنعت فیلمسازی کشور وارد شده و از آن سو به دلیل خانه نشینی مردم، سبد فرهنگی خانواده های ایرانی چنان متنوع و جذاب باشد تا آن ها رغبت به مصرف این قبیل محصولات داشته باشند.

در کلیت قضیه، شاید این توجیه و استدلال، منطقی به نظر برسد، اما باید توجه داشت به بهای اجرای چنین طرح ها و ایده هایی، متاسفانه برخی فیلم های نامناسب برای خانواده ها به راحتی در بستر فضای مجازی و نیز شبکه نمایش خانگی آن هم از سوی مراجع رسمی و معتبر همچون زیرمجموعه های وزارت ارشاد عرضه می شود که از آن جمله باید به اکران آنلاین کمدی های سخیفی چون"زیر نظر" به کارگردانی "مجید صالحی" اشاره کرد که با کوچکترین مسایل مبتذل و گریز زدن به برخی موضوعات می خواهند از تماشاگر خنده گرفته و به این وسیله میزان فروش خود را افزایش دهند.

حقیقتاً جای بسی تأسف است که سهم طنز و کمدی های سالم در سینمای ایران بسیار اندک شده و جای آن ها را کمدی های سخیف با شوخی های جنسی گرفته و معلوم نیست این روند شوم تا به کجا قرار است ادامه پیدا کند.

به طور خاص درباره فیلم مورد اشاره که در آن بازیگران معروفی چون "رضا عطاران"،  "امیرجعفری"، "مهران احمدی"، "آزاده صمدی" و "سروش جمشیدی" به ایفای نقش پرداخته اند، باید گفت که در واقع از یک سوژه نیم خطی آغاز می شود به این شکل که مردی به خانه برمی‌گردد و می‌بیند که مبل خانه‌اش توسط دوست معتادش سوختگی پیدا کرده و سوراخی به قاعده یک بند انگشت رویش مشخص شده. از آن سو همسر این شخص در شمال کشور به سر می‌برد و در راه برگشت به خانه است؛ به همین خاطر این دو دوست تصمیم می‌گیرند هر چه سریعتر گندکاری رخ داده را جمع و جور کنند و وقتی خودشان همچون پت و مت، بیشتر خرابکاری می‌کنند دست به دامان همسایگان عجیب و غریبشان می‌شوند. همسایه‌هایی شامل یک زن مطلقه و جذاب، یک مرد پولدار که پارتی راه انداخته و چند تن دیگر که قرار است داستانک های فرعی قصه را تأمین کنند اما دریغ از یک داستان حتی نیمه باورپذیر که بتوان شالوده یک فیلم سینمایی را بر مبنای آن قرار داد!

متاسفانه سوژه سوراخ کذایی در بسیاری از سکانس ها و عمده دیالوگ های این فیلم، بار جنسی به خود می گیرد و این در حالی است که علی القاعده، چنین فیلمی قرار است محصول فرهنگی سالم برای مردم و خانواده در ایام کرونایی باشد.

با تماشای این گونه آثار – چه در پرده سینما، چه در اکران آنلاین و چه در بستر شبکه نمایش خانگی- هر چه بیشتر به عمق کلام دغدغه مندانه و البته رُک "مسعود فراستی" پی می بریم که به طور خاص در برنامه دورهمی تصریح کرد:" فضای موجود سینمای امروز ایران فضای مسمومی است به خصوص این فیلم‌هایی که می‌گویند کمدی و اصلاً کمدی نیستند چرا که کمدی یکی از مهمترین ژانرهای سینما است؛ این آشغال‌هایی که ما می‌بینیم، لغت آشغال اصلاً فحش نیست زیرا از پول من، جیب من و مردم خرج می‌کنند و آشغال تحویل می‌دهند. "

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    6 0
    از کوزه همون برون تراود که در اوست
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 1
    اینها که جای خود داره ، خوباش هم تا چند تا چیز مهم و خوب رو خراب نکنه یه چیز مثلا خوب تحویل نمیده ! مطالعه کتابهای سودمند را ترویج کنیم ،
  • Arezou GB ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    3 2
    سلام ،دیدن فیلم که اجباری نیست، وقتی خوشتان نمیاد نگاه نکنید ،اتفاقا خیلی هم شاد و طنز بود ،
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      1 0
      معیار خوشایندی و شاد بودن هست ؟!
    • هادی IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      0 0
      مگه هر چی که شاد و سرگرم کننده بود ، مفیده واقعاً برای شما متأسفم که این چرت و پرت ها رو تأیید می کنین و این طوری هم جواب میدین!!!
  • محمد مهدی سروی IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    1 0
    سلام.واقعا جای تاسف دارد این جور محصولات که اسم فرهنگی را نیز به خود میگذراند.پس نظارت دستگاه های مسئول کجاست.!!
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    توقع از اصحاب فیلم بجا به نظر نمی رسد ، وقتمان را پای فیلم و سریال تلف نکنیم ، داستان فیلم را می شود مطالعه کرد ، که به واقع نزدیکتر است ، فیلم سازها خوباشون هم آخرش این میشه که مثلا اذکار و آداب گفتاری ارتباطات اسلامی ، نقل تمسخر بچه ها باشد هنوز
  • هادی IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    بابا بذارید مردم راحت باشند به چه چیزهایی گیر می دید، براتون متاسفم
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      0 0
      اولا همان طور که در روایت آمده و از قد و قواره دنیا برمی آید ، راحتی حقیقی اینجا نداریم ، ثانیا راحتی نسبی در صورتی مفید هست که همراه با ارزشها باشد نه ضد آنها ، راحتی صوری که عذاب الهی در پی داشته باشد دروغ است نه راحتی .
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      1 0
      راحتی توی رواج بی شرمی و بی حیایی و بی اعتنایی نسبت به اون هست ؟! خیلی غیرت داری !
  • عباس IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    به خدا قسم جای بسی تاسف است که به فردی مانند رضا عطاران اجازه بازیگری در فیلم ها داده می شود تا حرف های بسیار زشت و سخیف را بکار برده و یا حرکات بسیار زننده ای را به نمایش بگذارد اگر من تصمیم گیرنده می بودم علاوه بر حذف وی از دنیای نمایش،او را مورد تعقیب قضایی هم قرار می دادم. انسانی که می گوید برای خنداندن مردم حتی حاضر است لباس هم از تنش دربیاورد واقعا که .....