جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمود عبداللهی

حوزه/ شرایط فعلی کرونایی به خوبی نشان داد که دنیای غرب نمی تواند برای جامعه اسلامی الگو باشد، چرا که خود در این مورد بیشتر دچار بحران اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، ظلم و تباهی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سبک زندگی اسلامی و چالش به وجود آمده در دنیا به نام ویروس کرونا گفت: اصولا به مقتضای عقلانیت و دستورات دینی زندگی جوامع بشری به طور فردی و اجتماعی این گونه است که باید از شرایط مختلف استفاده کند و خودش را با همه شرایط تطبیق بدهد و مشکلات را تبدیل به فرصت کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه، افزود: انسان های موفق کسانی اند که با تدبیر و عقلانیت و با تکیه بر ذات اقدس الهی و توکل تلاش می کنند از شرایط مختلف بهره برداری کنند چون زندگی یکنواخت و در شرایط مرفه و بدون آسیب عملی نیست و شرایط کرونایی که الان در دنیا ایجاد شده از جمله همین موارد خاص است.

این استاد حوزه اظهار داشت: لازم است در این باره به مواردی اشاره شودکه از جمله آن این است این آسیب و شرایط خاصی که ایجاد شد، نشان داد که جوامع بشری و دنیا با همه پیشرفت های قابل توجه و ادعاهای که در زمینه رشد اقتصادی و جنگ افزار و... دارند، اما در مقابل ویروس نامرئی ضعیف اند و حتی این موضوع جهان را گرفتار بحران و چالش کرده و این بیانگر این است که بشر با همه پیشرفتها همیشه گرفتار، آسیب پذیر و در عین حال ضعیف است.

وی بیان داشت: این ویروس و چالشی که در پیامد آن ایجاد شد، نشان دهند این واقعیت است اگر چه انسان باید در همه کارها تلاش و کوشش کند ولی باید بداند همواره او موجودی وابسته و ضعیف است و نمی تواند بدون توجه و توکل و توسل به ذات اقدس اله کاری از پیش ببرد و خود را در هیچ مرحله ای گرفتار نبیند.

عضو خبرگان رهبری، عنوان کرد: نکته دیگر  این پیامد این است که انسان باید از این شرایط و بحرانها درس عبرت بگیرد و به مبداء آفرینش و خالق هستی توجه کند، خود را مغرور دانش، علم و پیشرفت های خود نبیند. به علم خود مغرور نشود.

پیامد های کرونا در دنیا

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی گفت: پیامد دیگر ویروس این است در عین حال که لازم است به مبدأ آفرینش و خلقت توجه داشته باشد نباید از تلاش و استفاده از فرصت ها برای شکست این ویروس بایستد بلکه باید تلاش کند و راه درمانی پیدا کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: امروز می بینم که دین اسلام برای همه مسائل برنامه دارد و این برنامه ها هم براساس منطق و عقلانیت است. دین در حالی که مردم را دعوت به توحید، معاد و خداشناسی و معرفت به اهل بیت(ع) می کند، از سویی رعایت اصول بهداشتی و درمانی را هم برای مردم در الویت برنامه قرار می دهد و مردم را به رعایت این اصول سفارش می کند چرا که متدینین و مسلمانان براین باور هستند اگر کسی دستورات دینی و اصول بهداشتی که دین بیان کرده عمل نکند و در پی این مسئله دیگران مریض و بیمار شوند این شخص براساس اصول اعتقادی و مبانی دینی و شیعی ضامن است و در روز قیامت باید پاسخ گو باشد.

ضرورت بازشناسی مبانی دینی در بحث ویروس کرونا

این استاد حوزه اظهار داشت: نکته دیگر این که، ما به مقضای عقلانیت و آموزه های دین باید زندگی مادی را تبدیل به زندگی معنوی کنیم و در راه مستضعفان حرکت کنیم و حرکت جمعی داشته باشیم، چنانچه رزمایش مؤمنانه به امر و توصیه رهبر انقلاب، بسیج همگانی در ابعاد مختلف به وجود آورد و حتی در دنیا الگو بوده است.

رزمایش مومنانه، الگوی دینی برای تمدن غرب

وی با اشاره به حرکت های مومنانه در کشور در کمک به محرومان در ایام کرونا، بیان داشت: با این حرکت اجتماعی به دنیا فهماندیم که توجه به معاد، مبدأ هستی و خالق و توجه به معنویت، تنها به عبادت فردی نیست بلکه حرکت در راه تقویت دیگران و امت های واحده خودش بُعد دیگر معنویت است.

چالش کرونا در تمدن غرب

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عنوان کرد: شرایط فعلی کرونایی به خوبی نشان داد که دنیای غرب نمی تواند برای جامعه اسلامی الگو باشد چرا که خود در این مورد بیشتر دچار بحران اجتماعی، فرهنگی وسیاسی و ظلم و تباهی شده است. امروزه عینی شد که کشور آمریکا گرفتار انواع بحران می باشد و لذا از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... نمی تواند الگو برای جامعه ما باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی گفت: بنابراین زندگی جوانان، مردان و زنان ما باید بر اساس استقلال و آموزه های دینی خودمان باشد و در سبک زندگی اسلامی و در مسائل هنری، در مسائل روابط بین والدین و زن و مرد، سبک کوشش و کیفیت زندگی خانوادگی و اجتماعی، نباید نگاه به تمدن غرب داشته باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: بلکه آنچه براساس مقتضی وآموزه دینی و اسلامی است، حرکت کنیم و گرفتار تبلیغات صهیونیستی، و جبهه استکبار و در عین حال تحت تاثیر تریبون های داخلی وابسته به عوامل خارجی که در صدد تشویق و ترویج زندگی غربی می باشند، قرار نگیریم.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha