سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
خروج آمریکا از عراق

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

خروج آمریکا از عراق به تایید مذاکرات بغداد رسید

 «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق اعلام کرد در گفت و گوی راهبردی بغداد - واشنگتن دو طرف در باره خروج نیروهای آمریکایی از کشور به توافق رسیدند.گفت و گوهای راهبردی عراق و آمریکا عصر پنجشنبه به وقت بغداد از طریق ویدیو کنفرانس با حضور تیم های سیاسی و کارشناسی دو طرف شروع شد. به گزارش «واع» خبرگزاری رسمی عراق، الکاظمی گفت که بغداد در گفت و گوهای راهبردی، به یک دستاورد بزرگ دست یافت. وی ادامه داد که در این گفت و گوها بر اصل حاکمیت و منافع عراق تاکید شد و ما موفق شدیم به نتایج عالی برسیم. نخست وزیر عراق اظهار کرد که خروج آمریکا از عراق مورد تایید همه گفت و گو کنندگان قرار گرفت و تصمیم پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه از کشور به رسمیت شناخته شد. وی توضیح داد که همکاری ها در زمینه روابط اقتصادی و سایر بخش ها با آمریکا وجود خواهد داشت و عراق در گفتگوهای راهبردی به دستاورد بزرگی دست یافت. از سوی دیگر، دولت عراق و آمریکا بامداد جمعه با انتشار بیانیه مشترکی در خصوص گفت‌وگوهای راهبردی میان دو کشور که عصر پنجشنبه برگزار شد، بر کاهش نیروهای آمریکایی از عراق تأکید کردند. در متن این بیانیه مشترک آمده است: بر اساس توافق‌نامه چارچوب راهبردی روابط دوستی و همکاری سال ۲۰۰۸ منعقده میان جمهوری عراق و ایالات متحده آمریکا، بحث‌های این نشست از طریق جلسات ویدئو کنفرانس میان دو طرف به نمایندگی از عبدالکریم هاشم مصطفی معاون وزیر امور خارجه عراق و دیوید هیل به نمایندگی از دولت ایالات متحده آمریکا برگزار شد و موضوعاتی از قبیل امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، موضوعات سیاسی و روابط فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بیانیه می افزاید: دو کشور بار دیگر بر اصول توافق‌نامه چارچوب راهبردی سال ۲۰۰۸ تأکید کردند. همچنین ایالات متحده آمریکا بار دیگر بر احترام خود به حاکمیت عراق، تمامیت ارضی و تصمیمات صادره از سوی مقامات قانونی و اجرایی این کشور تأکید کرد.

سیاتل اعلام خودمختاری کرد

در پی قتل جورج فلوید ۴۶ ساله، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست یک پلیس سفیدپوست در شهر مینیاپولیس آمریکا، اعتراضات خیابانی از زمان وقوع این جنایت تاکنون در بیشتر شهرها و ایالت‌های این کشور و همچنین نقاط مختلف جهان ادامه دارد. جورج فلوید به دست یک پلیس سفید پوست که زانوی خود را حدود نُه دقیقه بر گردن او فشار داده بود به طرز فجیعی کشته شد. ویدئویی که از صحنه قتل او منتشر شد نشان می‌دهد او بارها می‌گوید «نمی‌توانم نفس بکشم» و حالا این جمله پایانی فلوید به شعار معترضان در تظاهرات‌های ضد نژادپرستی در سراسر جهان تبدیل شده است. معترضان در سیاتل، کنترل اداره پلیس این شهر را به دست گرفتند و به جای کلمه پلیس، نام «مردم» را روی عنوان آن درج کردند. بر دیوارهای این شهر، حروف بی‌ال‌ام (جنبش زندگی سیاه پوستان اهمیت دارد) درج شده است. معترضان آمریکایی که برخی از آنها مسلح هستند در سیاتل در منطقه تحت تصرف خود چادر برپا کرده اند. تظاهر کنندگان خشمگین بخشی از شهر سیاتل آمریکا را به تصرف خود در آوردند. بر این اساس، معترضان ضدنژادپرستی در شهر سیاتل ایالت واشنگتن آمریکا بخشی از شهر را به تصرف خود در آوردند و اعلام خودمختاری کردند. همچنین در همین بین میان معترضان و نیروهای پلیس زد و خورد صورت گرفت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توییتری بار دیگر معترضان در شهر سیاتل را تروریست معرفی کرده و خواستار پایان فوری اشغال بخش‌هایی از این شهر توسط معترضان شد. ترامپ در واکنش به اظهارات شهردار سیاتل نوشت: شهردار سیاتل درباره اشغال شهرش توسط آنارشیست‌ها گفته است که این یک تابستان دوست‌داشتنی است. این لیبرال دموکرات‌ها سر در نمی‌آورند. ترامپ نوشت: این تروریست‌ها شهرهای ما را آتش زده و غارت کردند و آن‌ها فکر می‌کنند که این حتی مرگ فوق‌العاده خوبی است. همین الان باید اشغال سیاتل پایان یابد.

العتیبه از دست پنهان صهیونیستی امارات پرده برداشت

یوسف العتیبه سفیر امارات در آمریکا در روزنامه صهیونیستی « یدیعوت احرونوت » مقاله ای نوشته و طی آن به تلاش های کشورش جهت عادی سازی روابط میان جهان عرب و رژیم صهونیستی اذعان کرد.العتیبه در مقاله خود توضیح داد: امارات، اسراییلی ها را به اندیشیدن در زمینه گشایش روابط با جهان عرب از یک سو و اماراتی ها و به طور کلی کشورهای عربی را به اندیشیدن در زمینه عادی سازی مناسبات با اسراییل از سوی دیگر تشویق کرده است. بر اساس این گزارش، العتیبه در ادامه مقاله خود به خیانت کشورش به آرمان مقدس فلسطین و محور مقاومت افتخار و مباهات نموده و خاطرنشان کرد: امارات، حزب الله را در رده گروه های تروریستی قرار داد و رویکرد  تحریک آمیز جنبش حماس را محکوم کرد. به اعتقاد سفیر امارات در واشنگتن ، « زمینه گسترده ای برای برقراری روابط گرم تر میان ابوظبی و تل اویو وجود دارد.» العتیبه فاش ساخت: امارات طرح هایی را به پیش برده که به اسراییل امتیازات می بخشد. سفیر امارات در آمریکا در مقاله خود که با عنوان « یا الحاق کرانه باختری و یا بهبود روابط با اعراب » در روزنامه صهیونیستی « یدیعوت احرونوت » چاپ و منتشر شد، نوشت: الحاق کرانه باختری تمامی اهداف اسراییل در زمینه برقراری روابط امنیتی، اقتصادی و فرهنگی با جهان عرب  را بر باد خواهد داد . امارات می تواند برای اسراییل دروازه ای به سوی کشورهای عربی و جهان بگشاید. العتیبه در ادامه مقاله خود مدعی شد که « امارات و اسراییل دارای قدرتمندترین ارتش های منطقه هستند و هر دو نسبت به تروریسم و اقدامات تجاوزگرانه نگرانی مشترک دارند و هر دو دارای روابط طولانی و عمیقی با آمریکا می باشند و امارات و اسراییل می توانستند همکاری امنیتی نزدیک تر و فعال تری داشته باشند.» العتیبه ادامه داد که « اسراییل و امارات می توانند کارهای بسیاری انجام دهند »، زیرا به ادعای وی « دارای پیشرفته ترین اقتصاد در منطقه هستند و امارات می تواند دروازه ارتباط اسراییل با منطقه و جهان به شمار برود.» وی در ادامه به دعوت امارات از اسراییل جهت « شرکت در نمایشگاه بین المللی إکسپو در دوبی در سال آینده میلادی و حضور دیپلمات های اسراییلی در ابوظبی در چارچوب آژانس انرژی های پایدار سازمان ملل» اشاره کرد. العتیبه همچنین در مقاله خود اعتراف کرد که کشورش برای « برقراری روابط مستقیم با تل اویو تا کنون مشوق ها و طرح های مثبتی به سود اسراییل ارائه داده است.» سفیر امارات در آمریکا ادامه داد: ما در بخش عمده ای از جهان عرب می خواستیم باور کنیم که اسراییل یک فرصت است و دشمن نیست . ما هم اکنون بیش از اندازه در برابر خطرهای مشترک قرار داریم و معتقدیم امکان گسترده ای برای برقراری روابط گرم تر وجود دارد. »به گزارش المیادین ، در همین راستا « محمود الزهار » یکی از رهبران جنبش حماس گفت: امارات می خواهد با دستاویز قرار دادن تشکیلات خودگردان فلسطین روابطش را با اسراییل تحکیم بخشد و فرود آمدن دو هواپیمای اماراتی در فرودگاه « بن گوریون » نمایانگر آغاز فرآیند عادی سازی مناسبات میان ابوظبی و تل اویو است. تشکیلات خودگردان فلسطین چهارشنبه گذشته از پذیرفتن دومین محموله به اصطلاح کمک های امارات به فلسطینیان امتناع ورزید که به گفته رسانه های گروهی رژیم صهیونیستی، این محموله وارد فرودگاه بن گوریون شده است. شبکه المیادین همچنین در ۲۱ ماه می گذشته ( پنجشنبه اول خرداد ) به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که تشکیلات خودگردان از پذیرفتن اولین محموله کمک های بهداشتی و پزشکی امارات سرباز زد .

ناو های هواپیمابر اتمی «نیمیتز» و «رونالد ریگان» به ناو «تئودور رزولت» پیوستند

منابع آمریکایی از استقرار ۲ ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای جنوبی چین خبر دادند. بر اساس این گزارش، دو ناو هواپیمابر اتمی «نیمیتز» و «رونالد ریگان» حامل محموله‌ای به وزن ۱۰۰ هزار تن شامل ده‌ها جنگنده، هواپیما و بالگرد شناسایی و جنگ‌افزارهای الکترونیک و موشک‌های ضد کشتی و ضد هواپیما هستند، در حال حاضر وارد آب‌های اقیانوس آرام شده‌اند. این ناوگروه‌ها به ناو «تئودور رزولت» اضافه شدند که هفته گذشته پس از ابتلای خدمه آن به ویروس کرونا سواحل «گوام» را ترک کرد. در همین حال، خبرگزاری آسوشیتد پرس کنار هم قرار گرفتن سه ناو هواپیمابر از یازده ناو هواپیمابر آمریکا در این ناحیه را امری «غیرعادی» برشمرد.

انفجار کابل جان «مولوی فتح» را گرفت

بر اثر انفجار بمب در مسجدی در کابل، پایتخت افغانستان چهار نفر جان خود را از دست دادند. در این انفجار که حین برگزاری نماز جمعه رخ داد؛ چهار تن از نمازگزاران از جمله «مولوی فتح» خطیب مسجد شیرشاه سوری، جان خود را از دست دادند. تاکنون گروهی مسئولیت انفجار را برعهده نگرفته است. منابع دولتی افغانستان هچنین اعلام کردند: ۲۴ شبه نظامی طالبان در درگیری با نظامیان افغان در سه استان شمالی و غربی کشته شدند.

فرمانده جهادی مقاومت لبنان درگذشت

رسانه‌های لبنانی از درگذشت «ابو علی اللویزی» از فرماندهان جهادی مقاومت لبنان خبر دادند. «ابو علی اللویزی» از فرماندهان جهادی مقاومت لبنان درگذشت. بر اساس این گزارش، این فرمانده ارشد لبنانی به دنبال حادثه تصادف دار فانی را وداع گفته است. المنار اعلام کرد که مقاومت اسلامی لبنان درگذشت حاج حسن محمود فرحات (ابو علی اللویزی) یکی از فرماندهان جهادی خود را تسلیت گفت.

تل‌آویو و واشنگتن بر سر کرانه باختری به اختلاف خوردند

طبق اعلام وزیر شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی، بین دو حزب اصلی عضو کابینه ائتلافی این رژیم و همچنین آمریکا و شرکایش درخصوص اشغال کرانه باختری اجماعی صورت نگرفته است.«صیپی هوتوولی» وزیر شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه گفت، تل‌آویو و واشنگتن برای اشغال کرانه باختری رود اردن به اجماع نرسیده‌اند. به نوشته پایگاه «یدیعوت آحارونوت»، این مقام صهیونیست گفت، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، علاوه بر این‌که باید اختلاف نظرها با آمریکا را در زمینه اشغال کرانه باختری رفع کند، نیازمند به توافق رسیدن با حزب «آبی و سفید» نیز خواهد بود. وی افزود: «هنوز هیچ نقشه مورد توافقی در این خصوص وجود ندارد در حالی که باید مورد توافق با بخش‌های دیگر دولت و طرف آمریکایی قرار بگیرد».این در حالی است که رژیم صهیونیستی وعده داده اشغال کرانه باختری را تا یکم جولای امسال (۱۱ تیر) عملی می‌کند و کمتر از سه هفته به آغاز بحث بر سر این موضوع در پارلمان این رژیم باقی مانده است. یک مقام آمریکایی گفت اگر رژیم صهیونیستی به اجرای محدودتر طرح اشغال کرانه باختری تمایل داشته باشد و بر سر آن نیز به اجماع و تصمیم‌گیری برسد، «ما نیز آماده هستیم تا آن را لحاظ کنیم».رژیم صهیونیستی قصد دارد با حمایت‌های دولت آمریکا، ۳۰ درصد از کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسماً اشغال کند. مقامات و گروه‌های فلسطینی این اقدام را بخشی از طرح ضد فلسطینی آمریکا موسوم به معامله قرن می‌دانند و به همین دلیل خواستار قطع همکاری با آمریکا و اسرائیل هستند. بعد از اذعان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به چراغ سبز ندادن آمریکا به اجرای طرح اشغال سی درصد از اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری، مشخص شد که آمریکا خواستار اتحاد سران کابینه رژیم صهیونیستی در مورد هر طرحی برای اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری است و تا زمانی که طرح مورد حمایت «بنی گانتز» وزیر جنگ و «گابی اشکنازی» وزیر خارجه این رژیم نباشد، واشنگتن نیز از آن حمایت نمی‌کند. از سوی دیگر «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته (چهارشنبه) در سرزمین اشغالی تأکید کرد که برلین و شرکای اروپایی این کشور «نگرانی جدی» درباره طرح‌های رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری دارند.

 

قبایل یمنی برای رئیس دولت مستعفی ضرب الاجل تعیین کردند

قبایل استان «حضرموت» یمن (واقع در شرق یمن) در نامه‌ای به «عبدربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن، به او هشدار دادند که ظرف مدت ۲۰ روز اوضاع امنیتی این استان را به حالت عادی بازگرداند.به گزارش وبگاه خبری «المشهد الیمنی»، قبایل استان حضرموت در این نامه از منصور هادی خواستند که هر چه سریعتر و با جدیت تمام مشکلات امنیتی این استان را حل کند بطوریکه در این نامه تأکید شده، به هیچ عنوان در این مسئله نباید تعللی صورت بگیرد. در این نامه  همچنین هشدار داده شده که در صورت خارج شدن اوضاع از کنترل و در صورت عدم پاسخگویی به مطالبات، رئیس دولت مستعفی مسئول خواهد بود. پیشتر،‌ برخی منابع خبری در ارتباط با حضرموت گزارش داده بودند که این استان در ماه‌های اخیر به صحنه رقابت ریاض و ابوظبی برای نفوذ بیشتر تبدیل شده است

توطئه ترور نخست‌وزیر عراق خنثی شد

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق گفت که طی سفری که اخیراً به شمال این کشور داشته، عده‌ای به دنبال ترور او بودند که با هشیاری نیروهای امنیتی، این عملیات ترور خنثی شده است. او در جریان یک نشست خبری گفت که دو روز پیش در جریان سفری که به شهر موصل داشته، گزارش‌هایی از دستگاه امنیتی عراق مبنی بر وجود طرح ترور وی دریفات کرده است. مصطفی الکاظمی پیش از انتخاب به عنوان نخست‌وزیر عراق در ماه اردیبهشت گذشته، رئیس اطلاعات (استخبارات) این کشور بود. او طی گفت‌وگوی امشب با اهل رسانه، آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجعیت شیعیان عراق را نعمتی برای این کشور دانست و گفت که دولت متبوعش هرگز در گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا، در حفظ حاکمیت ملی عراق کوتاهی نخواهد کرد. این گفت‌وگوها از بعد از ظهر پنجشنبه به صورت ویدیو کنفرانس آغاز شد. بغداد و واشنگتن اخیراً بعد از حملات تروریستی آمریکا علیه نیروهای محور مقاومت و رأی پارلمان این کشور برای اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق تصمیم گرفته‌اند در باره روابط دو جانبه و آینده این روابط با یکدیگر گفت‌وگو کرده و به توافق برسند.

بنی گانتس در توئیتر بر طبل ضد ایران کوبید

بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در رشته توئیت‌های به صحبت‌های خود با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره روابط تل‌آویو با اروپا اشاره کرد. گانتس در اولین توئیت ضمن اشاره به صحبت‌های صبح امروز خود با جوزپ بورل در مورد تقویت روابط تل‌آویو و اتحادیه اروپا و اهمیت همکاری بین آنها، نوشت: «من به او (جوزپ بورل) گفتم که متعهد به پیگیری صلح هستم و تأکید کردم که ما از طریق بسترهای دیپلماتیک همکاری خواهیم کرد و با جامعه اروپا و شرکای منطقه‌ای گفت‌وگویی آزاد خواهیم داشت.» وی همچنین در این توئیت‌ها از خواسته خود برای اقدام فعال اتحادیه اروپا برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای ایران نوشت و ادعا کرد که این کار از طریق اعمال فشار مضاعف و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بر جمهوری‌ اسلامی انجام می‌شود. بنی گانتس در آخرین توئیت خود ضمن اشاره به خواسته خود از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای پیشبرد اهداف مشترک اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی گفت این اتحادیه با تل‌آویو ارزش‌ها و منافع راهبردی مشترکی را دارند. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در حالی امروز خبر از همکاری احتمالی تل‌آویو با اتحادیه اروپا داد که بورل در چهارم فوریه ۲۰۲۰ (۱۵ بهمن ۹۸) در ملاقات با «ایمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن به صراحت از معامله قرن پیشنهادی دولت آمریکا انتقاد کرده بود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در واکنش به طرح معامله قرن گفته بود: «الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، اتحادیه اروپا را وادار به واکنش خواهد کرد.» وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که انتقادهای او از اسرائیل در حالی که تنها اندکی پیش از آن در تهران با مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار کرده، جای تأمل دارد. وزارت خارجه اسرائیل گفته بود: «این واقعیت که جوزپ بورل تصمیم گرفته زبانی تهدیدآمیز علیه اسرائیل به کار گیرد، آن‌هم اندکی پس از رسیدن به این مقام [هدایت سیاست خارجی اتحادیه] و تنها ساعاتی پس از دیدارش از ایران، دست‌کم آن است که بگوییم جای تأسف دارد، و واقعاً عجیب است.»

نخست وزیر سوریه عزل شد

بشار اسد رئیس جمهور سوریه، نخست‌وزیر جدید این کشور را معرفی کرد. بر اساس حکمی که «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه صادر کرده، «حسین عرنوس»، وزیر فعلی منابع آبی این کشور با حفظ سمت، به عنوان سرپرست نخست‌وزیری معرفی شده است. عرنوس، جانشین «عماد خمیس»، نخست‌وزیر قبلی سوریه شده و قرار است، او تا انتخابات پارلمانی جدید (مجلس الشعب) سرپرست شورای وزیران باشد. پیش از این، بشار اسد رئیس جمهور سوریه در راستای اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با کرونا، دستور تعویق انتخابات را داد و انتخاباتی که قرار بود در ۱۳ آوریل ۲۰۲۰ برگزار شود، به بیستم ماه می ۲۰۲۰ موکول شد. این سومین انتخابات پارلمانی سوریه پس از اصلاح قانون اساسی این کشور در سال ۱۳۹۰ است. استان‌های حلب، دمشق و حمص به ترتیب با ۵۲، ۲۹ و۲۳ نماینده بیشترین کرسی را در پارلمان ۲۵۰ نفره سوریه دارند. سوریه شامل چهارده استان است که مردم این کشور در مجموع ۲۵۰ نماینده منتخب خود را به مدت چهار سال انتخاب می‌کنند. انتخابات دور قبل پارلمانی سوریه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ برگزار شده بود. اولین انتخابات مجلس نمایندگان سوریه پس از اصلاح قانون اساسی در این کشور نیز در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ برگزار شد.

سفر محرمانه رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه به عراق لو رفت

یک منبع عراقی گفت که رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه به عراق سفر کرده است. وی گفت: «هاکان فیدان، رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه، روز گذشته سفری محرمانه به عراق داشت.» وی در ادامه گفت که فیدان طی این سفر با مقام‌های سیاسی و حکومتی عراق دیدار داشته است. این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، اطلاعات بیشتری در این‌باره ارائه نداد و دولت ترکیه نیز هنوز این خبر را تایید نکرده است.

دانمارک سفیر عربستان را احضار کرد

وزارت خارجه دانمارک اعلام کرد که سفیر عربستان سعودی در کپنهاگ را به دلیل نقش سرکرده‌های گروه تروریستی الاحوازیه در تحریک به انجام عملیات تروریستی در خاک ایران و حمایت مالی ریاض از این سرکرده‌ها احضار کرده است. در همین ارتباط، پلیس دانمارک نیز در بیانیه‌ای از وجود پرونده پیگیری قضائی سه تن از افرادی خبر داد که به تحریک به انجام حملات تروریستی در ایران و حمایت مالی از تروریسم در این کشور متهم بوده و با سرویس اطلاعات عربستان سعودی همکاری کرده‌اند. در بیانیه وزارت خارجه دانمارک آمده است: «به سفیر عربستان سعودی به وضوح ابلاغ شد که ما هرگز تحت هیچ شرایطی چنین فعالیت‌هایی را قبول نمی‌کنیم. همچنین سفیر ما در عربستان سعودی نیز فوراً این پیام را به مقامات سعودی منتقل کرده است».بر اساس این گزارش، سه فرد مذکور که از اعضای گروهک الاحوازیه و مقیم دانمارک هستند، ماه فوریه گذشته به نفع سرویس اطلاعاتی سعودی جاسوسی کرده‌اند. بر اساس گفته دستگاه امنیت و اطلاعات دانمارک، سه متهم مذکور بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ برای سعودی‌ها جاسوسی کرده‌اند. «برک اندرسن»، رئیس نهاد دانمارکی گفت: «به هیچ وجه قابل قبول نیست که کشورهای خارجی و سرویس‌های اطلاعاتی آن‌ها، از دانمارک به عنوان کانون حمایت مالی از تروریسم استفاده کرده و اقدام به حمایت و پشتیبانی از تروریسم کنند».

سفارت آمریکا مورد حمله موشکی قرار گرفت

یک فروند موشک «کاتیوشا» به پشت سفارت آمریکا در منطقه «الخضراء» واقع در مرکز بغداد اصابت کرد که در پی آن، آژیر خطر سفارت ایالات متحده آمریکا در منطقه الخضراء به صدا درآمد. یک منبع امنیتی عراق گفته که این حمله موشکی تلفات جانی نداشته، اما خسارت مادی بر جای گذاشته است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله موشکی را بر عهده نگرفته است. منطقه الخضراء (سبز) به وسعت ده کیلومترمربع در مرکز بغداد واقع است که در آن مراکز دولتی و سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس قرار دارند.

ترکیه پیشنهاد آتش‌بس مصر را رد کرد

روزنامه حریت چاپ ترکیه گزارش کرد، آنکارا با رد این پیشنهاد اعلام کرد که این برنامه با هدف نجات خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای ارتش ملی لیبی پس از متوقف شدن حملات وی برای تصرف طرابلس است. ترکیه حامی دولت وفاق ملی به رهبری فایز السراج است که نیروهایش در هفته‌های اخیر موفق شدند به چهارده ماه حملات نیروهای حفتر پایان دهند. مصر به عنوان بخشی از ابتکارعملی که شامل پیشنهاد یک شورای منتخب رهبری برای لیبی می‌شود، خواستار برقراری آتش‌بس شده است. روسیه و امارات از این پیشنهاد استقبال کردند و آلمان گفته که مذاکرات مورد حمایت سازمان ملل، کلید روند صلح است. اما مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با رد این پیشنهاد آن را تلاشی برای نجات خلیفه حفتر پس از ناکامی‌هایش در صحنه نبرد دانست. وزیر خارجه ترکیه به روزنامه حریت گفت:‌ این تلاش برای برقراری آتش‌بس در قاهره ناموفق است. اگر قرار باشد توافق آتش‌بس امضا شود، باید در پلتفورمی انجام شود که همه را گردهم آورد. درخواست آتش بس برای نجات حفتر بوده و برای ما قابل باور و صادقانه نیست. وی افزود، ترکیه به گفتگو با تمامی طرف‌های درگیر در لیبی برای حل بحران در این کشور ادامه می‌دهد، اما چنین راه حلی مستلزم یک توافق از سوی طرف‌های درگیر است. رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ، روسای جمهوری ترکیه و آمریکا روز دوشنبه درباره لیبی گفتگوی تلفنی داشتند. اردوغان گفته بود دو طرف روی برخی از موارد درباره مساله لیبی توافق کردند. چاووش اوغلو گفت، اردوغان و ترامپ وزرای خارجه و دفاع و روسای اطلاعات و مشاوران امنیتی خود را برای گفتگو درباره گام‌های احتمالی درباره لیبی مامور کرده‌اند.

 

ترامپ دیوان بین‌المللی کیفری را تحریم کرد

 دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی دیوان بین‌المللی کیفری را تحریم کرد. رسانه‌ها گزارش داده‌اند ترامپ این تحریم‌ها را به دلیل تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری درباره جرائم آمریکا در افغانستان اعمال کرده است. «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: «دیوان بین‌المللی کیفری حقی برای تحقیق از سربازان ما در افغانستان ندارد و ما عضو اساسنامه رم نیستیم.» «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا هم گفت: تلاش‌های دیوان بین‌المللی کیفری برای تحقیق از سربازان آمریکایی انطباقی با قوانین بین‌المللی ندارد.

درخواست کمک حفتر از رژیم صهیونیستی فاش شد

 "عبدالسلام البدری"، معاون نخست‌وزیر "دولت" شرق لیبی و متحد خلیفه حفتر، با ارجاع به بنجامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در روزنامه "ماکور ریشون" اظهار کرد: ما هیچ‌وقت با تل آویو دشمن نبوده و نخواهیم بود و امیدواریم که شما از ما حمایت کنید. البدری، که در پناهگاه بنغازی حفتر مستقر است، از اسرائیل خواست همراه با یونان، قبرس، مصر و لبنان دست به یک ابتکار عمل سیاسی زده تا بتوانند به یک توافق دریایی مشترک برسند. وی یادآور شد که این ابتکار عمل در جهت مقابله با توافق مرزی دریایی اخیر است که بین ترکیه و دولت شناخته شده بین‌المللی لیبی منعقد شد. البدری در حالی که راهکار "دو دولت" را بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها مورد حمایت قرار می‌داد، افزود: ما به دنبال نقشه جدیدی هستیم که منافع ما را در کنار سایر کشورهای منطقه در نظر بگیرد. لیبی ارتباط رسمی با اسرائیل نداشته و چه از لحاظ رسمی چه عمومی، نسبت به عادی‌سازی ارتباط با تل آویو نوعی بیزاری وجود دارد. دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی لیبی از آوریل ۲۰۱۹ تحت حمله نیروهای حفتر بوده و بیش از هزار نفر بر اثر این خشونت کشته شده‌اند.

اروپایی ها برای توقف فوری درگیری ها بیانیه مشترک دادند

اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آلمان، فرانسه و ایتالیا سه‌شنبه‌شب خواستار توقف فوری درگیری‌ها در لیبی شدند.اتحادیه اروپا و سه کشور مذکور طی بیانیه‌ای مشترک ضمن دعوت از گروه‌های درگیر در لیبی به توقف درگیری‌ها، از آن‌ها خواستند به روند مذاکرات ۵+۵ برگردند. اتحادیه اروپا اخیراً اعلام کرده که هرگونه راهکاری در لیبی باید اصول ثابت اعلام شده در نشست برلین یا همان مذاکرات ۵+۵ باشد. در نشست برلین که نوزدهم ژانویه ۲۰۲۰ ( ۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ) به درخواست ترکیه و روسیه در باره لیبی برگزار شد، مقامات یازده کشور مشارکت کننده (آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، مصر، امارات، الجزایر،) در این نشست، بر نبود راهکار نظامی برای پایان دادن به بحران لیبی تأکید کردند و خواستار احترام به قطعنامه‌های ساطمان ملل متحد در ممنوعیت ارسال و صادرات سلاح به این کشور شدند. یکی از خروجی‌های این نشست تشکیل کمیته نظامی ده نفره لیبی بود؛ ۵ عضو این کمیته، وابسته به افسران بلندپایه و فرماندهان کل وابسته به دولت وفاق ملی لیبی بوده و پنج تن دیگر وابسته به ارتش تحت امر حفتر یا دولت شرق لیبی. این کمیته سلسله نشست‌هایی با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس داشت که طی درگیری‌های اخیر به محاق رفت و خروجی‌های آن از جمله تبدیل توقف درگیری‌ها به آتش‌بس دایمی فراموش شد. به رغم اینکه دولت وفاق ملی لیبی از سوی سازمان ملل و جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده، عملاً اتحادیه اروپا به جز ایتالیا آن هم به دلیل سرازیر شدن مهاجران از لیبی به این کشور ـ که باعث تحمیل هزینه‌ها و تبعاتی بر رُم شده ـ از ژنرال حفتر حمایت می‌کند. طی هفته گذشته، پیشروی‌های دولت وفاق ملی لیبی در برابر نیروهای حفتر و سقوط چند شهر مهم به دست این دولت که مورد حمایت ترکیه است، باعث نگرانی حامیان عربی و اروپایی حفتر شده و برای همین مصر شنبه این هفته از ابتکار عمل خود برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی خبر داد؛ این ابتکار عمل، خواستار توقف درگیری‌های لیبی از صبح دیروز شنبه بود که دولت وفاق ملی با آن شدیداً مخالفت کرد و همین مساله به نظر می‌رسد اروپا را به واکنش واداشته است.

 

غنی مذاکره با طالبان را پذیرفت

وزارت خارجه قطر می‌گوید دولت کابل با ازسرگیری مذاکره با طالبان موافقت کرده و گفتگوها نیز به میزبانی دوحه انجام می‌شود.«مطلق القحطانی» نماینده ویژه وزارت خارجه قطر می‌گوید اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان با آغاز دور جدیدی از مذاکره با طالبان که به میزبانی دوحه انجام می‌شود؛ موافقت کرده است. وی این اظهارات را بعد از دیداری که در کابل با عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی صلح افغانستان داشت؛ ایراد کرد. پیشتر نیز خبرگزاری طلوع افغانستان، به نقل از مقامات طالبان، از برگزاری دور جدید مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه خبر داده بود. گفتنی است از سرگیری مذاکرات بین‌الافغانی، مبادله زندانیان و برقراری آتش‌بس از جمله موارد قیدشده در توافق طالبان-واشنگتن است که اوایل سال جاری میلادی در دوحه حاصل شد.

کره شمالی دست دوستی با ترامپ را پس زد

پیونگ یانگ می‌گوید وعده‌های واشنگتن توخالی است و اجازه نمی‌دهد ترامپ از ادامه رابطه با کره شمالی به عنوان تبلیغ انتخاباتی استفاده کند.پیونگ یانگ همزمان با دومین سالگرد نخستین دیدار سران کره شمالی و آمریکا، لزوم تداوم رابطه با واشنگتن را زیر سوال برد. این موضع‌گیری ضربه‌ای علیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا است که می‌کوشد باز کردن باب رابطه با پیونگ یانگ را یکی از دستاوردهای دوره زمامداری خود بر کاخ سفید جلوه دهد. در همین راستا، «ری سون-گون» وزیر خارجه کره شمالی گفت امیدی که ۲ سال پیش برای بهبود رابطه بین دو کشور وجود داشت؛ جای خود را به ناامیدی داده است. وی افزود: حتی آن پرتو باریک از خوش‌بینی نسبت به برقراری صلح و رفاه در شبه جزیره کره نیز جای خود را به کابوسی سیاه داده است. ری سون-گون با اشاره به تلاش ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰، یادآوری کرد: کره شمالی دیگر بدون چشم‌داشت متقابل، به ترامپ هدیه‌ای که بتواند از آن به عنوان دستاورد استفاده کند؛ نمی‌دهد. به گفته این مقام کره شمالی، هیچ چیز ریاکارانه‌تر از وعده‌های توخالی نیست. وی در نهایت با طرح این سوال که «آیا باید همچنان به نگه داشتن دست‌هایی که در سنگاپور فشرده شد؛ ادامه دهیم»؛ از تقویت قوای نظامی برای مقابله با تهدیدات بلندمدت آمریکا خبر داد. ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، نخستین بار در سال میلادی ۲۰۱۸ در سنگاپور با یکدیگر ملاقات کردند و بعد از آن دو دیدار دیگر نیز داشتند که یکی از آنها در مرز دو کره اتفاق افتاد. گفتنی است کره شمالی در حالی تداوم رابطه با آمریکا را زیر سوال می‌برد که هفته پیش نیز با عدم پاسخگویی به تماس اضطراری کره جنوبی، از تمایل برای فسخ توافق نظامی فی‌مابین خبر داد.

سازمان همکاری اسلامی به اسرائیل هشدار داد

سازمان همکاری اسلامی در یک نشست اضطراری که از طریق ویدیو کنفرانس به ریاست عربستان و پیرامون طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری برگزار شد، به این رژیم غاصب در مورد الحاق هر بخشی از فلسطین به سرزمین‌های اشغالی هشدار داد و اعلام کرد که رژیم صهیونیستی را مسؤول پیامدهای این اقدام استعماری می داند. در این بیانیه تأکید شده است که سازمان همکاری اسلامی اقدامات سیاسی و حقوقی لازم را برای مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی صورت خواهد داد. دبیرخانه عمومی سازمان همکاری اسلامی در بیانیه خود ضمن حمایت از تصمیمات رهبران فلسطین در مقابله با اقدامات اشغالگرانه اسرائیل افزود: «اقدامات یک‌جانبه [تل‌آویو] روند سیاسی برای حل مسأله فلسطین را که مبتنی بر چشم‌انداز تشکیل دو دولت مستقل است، از میان می‌برد».این بیانیه همچنین نسبت به خطرات مترتب بر پیامدهای وخیم اقدام رژیم صهیونیستی و تاثیر آن بر امنیت و ثبات منطقه و دیگر مناطق جهان هشدار داد و از جامعه جهانی خواست تا تمام سازوکارهای سیاسی و حقوقی لازم را برای مسؤولیت‌پذیری، پاسخگو کردن اسرائیل و مجازات آن به خاطر نقض مکرر قطعنامه‌ها به کار گیرد.

ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی وارد «وضعیت خطر» شد

پایگاه ان‌بی‌سی‌نیوز گزارش داده در حالی که پنج ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده میزان رضایت از عملکرد رئیس‌جمهور این کشور در نظرسنجی‌ها وارد «وضعیت خطر» شده است.در شرایطی که پنج ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده یک رسانه گزارش داده وضعیت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در نظرسنجی‌ها به وضعیت خطر رسیده است. طبق گزارش «ان‌بی‌سی» میانگین عملکرد ترامپ در نظرسنجی «Real Clear Politics» به ۴۲ درصد رسیده است که پایین‌ترین رقم از سال گذشته است. ترامپ به طور متوسط ۸ درصد از «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات عقب است. ان‌بی‌سی‌نیوز نوشته با هر مقیاسی که در نظر بگیریم دونالد ترامپ در وضعیت خطر قرار دارد.

ایران ادعاهای اخیر دبیرخانه سازمان ملل را رد کرد

 وزارت امورخارجه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای دبیرخانه سازمان ملل متحد که به نظر می رسد تحت فشارهای سیاسی رژیم های آمریکا و عربستان صورت گرفته، مراتب نگرانی عمیق خود را در قبال استفاده ابزاری از دبیرخانه سازمان ملل متحد برای اهداف سیاسی ابراز می دارد. به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امورخارجه ، در حالی که این دبیرخانه بر اساس تفسیر غیرمعمول از قطعنامه ۲۲۳۱ تاکنون از گزارش موارد متعدد نقض برجام توسط آمریکا و کشورهای اروپایی خودداری کرده و حتی با خروج آمریکا از برجام که نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ است در نهایتِ تسامح و ابهام برخورد کرده است؛ اما در موضوعی که دبیرخانه طبق ترتیبات مرتبط با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ اساسا اختیاری در آن ندارد ورود کرده و اقدام به تهیه گزارش به اصطلاح تخصصی می کند. جالب‌تر آن که گزارش دبیرخانه همزمان با اقدام آمریکا در ارائه پیش نویس قطعنامه خطرناکی برای تمدید غیرقانونی محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران منتشر می شود و مفاد آن دو هفته قبل از انتشار توسط آمریکا مورد استناد قرار گرفته و این شائبه را تقویت می کند که این گزارش به سفارش آمریکا و برای بهره‌برداری توسط آن کشور در شورای امنیت علیه ایران تهیه شده است. متهم سازی دولت ها با فرایندهای خودساخته و ضوابط خودسرانه بدعت خطرناکی است که مورد تایید جامعه بین المللی نیست. اینچنین فرایندهای سفارشی شدیدا به اعتبار سازمان ملل متحد لطمه وارد خواهد ساخت. تهیه گزارش با انگیزه های سیاسی، تغییردهنده حقایق نبوده و بر همگان روشن است که وضعیت امروز منطقه نتیجه مستقیم سیاست های غلط آمریکا و رژیم کودک کش عربستان است. چگونه است که هیچ توجهی به فروش سلاح های مرگبار به عربستان که استفاده از آنها علیه مردم بی دفاع یمن بر همگان چون روز روشن است، نمی شود اما تیم های تحقیقاتی برای جستجو در زباله های عربستان اعزام می شوند تا مگر مدرکی برای ادعاهای بی پایه آمریکا ساخته شود؟ بی تردید، چنین گزارش هایی نه تنها به صلح و امنیت در منطقه و اجرای قطعنامه های شورای امنیت کمکی نخواهد کرد، بلکه اعتبار و آبروی سازمان ملل متحد را نیز یکسره نابود می کند. جمهوری اسلامی ایران قویا به دبیرخانه سازمان ملل متحد توصیه می کند در سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیت های تسلیحاتی ایران حرکت نکرده و با تهیه گزارش هایی که هیچ محمل قانونی ندارند به این روند خطرناک کمک نکند.

سازمان ملل هم به جمع معترضان پیوست

یک کمیته سازمان ملل متحد از دولت آمریکا خواست که اصلاحاتی را برای حذف نژادپرستی ساختاری در سیستم پلیس اعمال کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «کمیته حذف تبعیض نژادی» سازمان ملل متحد روز جمعه از دولت آمریکا خواست که اصلاحاتی فوری را برای حذف تبعیض (نژادپرستی) ساختاری از سیستم پلیس اعمال کند. این کمیته در بیانیه‌ای گفت که از "دولت ایالات متحده آمریکا، مقام‌های دولتی و محلی این کشور می‌خواهیم که اصلاحات فوری و مناسبی را برای حذف اقدامات نابرابر نژادی یا تبعیض ساختاری در پلیس و نظام قضایی کیفری با توجه به حقوق قربانیان جنایات با انگیزه نژادی اعمال کنند. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز گذشته گفت که در حال نهایی کردن فرمانی اجرایی است که اداره‌های اعمال قانون را تشویق به «اعمال استانداردهای جاری» می‌کند. پیشتر «میچل باچله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نژادپرستی در آمریکا را «ساختاری» توصیف و آن را محکوم کرد و همچنین درباره حمله بی‌سابقه به خبرنگارانی که در حال پوشش اعتراضات در سراسر این کشور هستند، هشدار داد. باچله گفت: صداهایی که خواستار پایان دادن به قتل آمریکایی‌های سیاهپوست غیرمسلح هستند، باید شنیده شوند. صداهایی که خواستار پایان دادن به خشونت پلیس هستند، باید شنیده شوند. و همچنین صداهایی که خواستار پایان دادن نژادپرستی نهادینه و ساختاری هستند که جامعه آمریکا را تباه کرده، باید شنیده شوند. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین درباره خشونت علیه خبرنگارانی که در حال پوشش اعتراض ها  در آمریکا هستند و در موارد دستگیری آن‌ها تاکید کرد: آنچه در حال روی دادن است، حمله‌ای بی‌سابقه علیه خبرنگاران است. «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی در ششم خرداد ماه در حالی که دست هایش دستبند خورده بود، توسط ماموران پلیس بر روی خیابان خوابانده شد و یکی از افسران به مدت نزدیک به ۹ دقیقه زانوی خود را بر گردن وی فشرد. او به طور مداوم فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم» اما این افسر پلیس هیچ توجهی نکرد تا جایی که این متهم از حرکت افتاد و با آمبولانس او را منتقل کردند. فیلم منتشر شده از این جنایت انسانی، به سرعت در شبکه‌های مجازی پیچید و موج خشم و اعتراض علیه این رفتارهای نژادپرستانه را در سراسر ایالات متحده و حتی جهان برانگیخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha