پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر گفتگوی خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام والمسلمین زمانی

حوزه/ خبرگزاری حوزه از مجموعه نمادهای سبک زندگی در شهرهای مختلف بررسی جامع داشته باشد و با جمع آوری فهرستی از این نمادها برسر مسئولین بی هویتی که غیرت دینی ندارند ولی عهده دار اصلاح جامعه شده اند، فریاد بلند بکشد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سبک زندگی اسلامی و چالش به وجود آمده در دنیا به نام ویروس کرونا گفت: خداوند، چون آفریننده انسان است، بهتر از هر کسی می داند که تنها راه سعادت زندگی چه نوع سبک زندگی است.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه اظهارداشت: در این رابطه ادیان و مکاتب مختلفی وجود دارند که سبک زندگی خاصی را برای بشر پیشنهاد می کنند. مکتب بودا،  هندوئسیم، لیبرالیسم غربی(تمدن غربی) براساس ارزشهایی که دارند، مکتب خاصی برای زندگی دارند.

تمدن غرب

عضو هئیت علمی جامعه المصطفی افزود: مکتب تمدن غربی معتقد به خدا و قیامت و بهشت و جهنم نیست و فضائل اخلاقی و انسانیت را به اندازه واحد قبول ندارد، فقط سبک زندگی شان رفاه، لذت جویی، پول و... است. اینها کسانی اند که زندگی شان بر اساس مادیات طراحی شده و در این نوع از زندگی اعتقادی به خدا، فضائل اخلاقی و انسانیت را قبول ندارند و این همان سبک زندگی غربی است.

سبک زندگی دینی

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: اما کدام نوع سبک زندگی با انسانیت انسان متناسب است و سعادت و رشد انسان متوقف بر آن است، این را بشر نمی داند، بلکه خالق هستی می داند چون او انسان را آفریده است؛ برای همین می داند که راه ترقی و رشد چه چیزی است؟، می فرماید أَلَا یَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ؛ آیا آن خدایی که خلق را آفریده عالم به اسرار آنها نیست؟ و حال آنکه او بر باطن و ظاهر همه امور عالم آگاه است.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه بیان داشت: کارخانه ای  که یخچال می سازد، در کنار این تولید، دفترچه راهنمایی را در کنار آن برای حفظ درست آن قرار می دهد، تا از این طریق جلوی خسارت و آسیب ها را بگیرد. این همان سبک زندگی و یا طریقه نگهداری صحیح این وسیله است. به هر حال آن صاحب کارخانه بهتر می داند چگونه باید از این وسیله استفاده کرد.

وی افزود: در مورد انسان و خدا همین است. خدای متعال سازنده انسان است و بهتر بشر را می شناسد و بهتر می داند که راه سعادت بشر کدام است. برای همین سبک زندگی و سبک بهتر زیستنی را که طراحی کرده، بهترین راه است و اگر چه ممکن است دانش و عقل انسان راه بعضی از احکام الهی را بفهمد، چرا که بشر دارای عقل کل که نیست همه دانش ها را که ندارد و برای همین فهم بعضی از راه ها برای او وجود دارد. می فرماید، وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ  قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا؛ و تو را از حقیقت روح می‌پرسند، جواب ده که روح از (عالم) امر خداست (و بی‌واسطه جسمانیات به امر الهی به بدنها تعلق می‌گیرد) و (شما پی به حقیقت آن نمی‌برید زیرا) آنچه از علم به شما دادند بسیار اندک است؛

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: این مسئله جزو امور حقیقی است، چرا که آنچه را که بشر می داند و یا نمی داند به قول آلبرت انیشتین( مجموعه دانش بشر به انداز ریگ در برابر دریای مجهولات است»؛ ما خیلی چیزها را نمی دانیم در معرفت خود هم عاجزیم، اطلاعاتی که پیدا کردیم اندک است.

دلیل توجه به سبک زندگی اسلامی

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه اظهارداشت: در مورد انسان همه می دانند که حقیقت بشر روح انسان است نه تن. خود روح چیست؟ هنوز بشر از آن روح اطلاعی ندارد یعنی در اولین سوال که انسان چیست؟ بشر در دانستن و معرفت به آن، عاجز مانده است. سوال می شود وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ  قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی؛ این سوال را  هزار و ۴۰۰ سال پیش از پیامبر(ص) پرسیدند؟ الان هم همان سوال را می پرسند، روح و روان چیست؟ برای دانستن آن، رشته ای به نام روان شناسی درست کردند. دانش روان شناختی، در ارتباط با رفتارهای انسان است یعنی رفتاهای محصول روان را مانند غم، شادی و امید، خستگی و... شناسایی کرده است؛ اما این که خود حقیقت روح در درک آن مانده اند، علم مجهول است. پس سخن اول این است چون انسانها و مؤسسات مکاتب بشری، خالق انسان نیستند، برای همین راز و راه سعادت بشری را دقیق نمی دانند تا برای آن سبک زندگی طراحی کنند و به همین خاطر تنها سبک زندگی که خدا طراحی کرده است باید مورد دقت قرار گیرد.

مصادیق سبک زندگی اسلامی

عضو هئیت علمی جامعه المصطفی افزود: ما برای این نوع سبک زندگی اسم هایی را نام می بریم که اولین آن  احکام خمسه است که شامل واجبات، محرمات، مکروهات و مستحبات است. اگر انسان این احکام را رعایت کند، این را سبک زندگی اسلامی می گویند.

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: یا نام دیگری به نام اخلاقیات می گذاریم که شامل مجموع فضائلی است که خدا در سیره معصومین و یا از طریق قرآن و روایات ارائه کرده، این مجموعه، سبک زندگی الهی گفته می شود. یعنی یکی از اخلاقیات عدالت است و اگر انسان عدالت را در جامعه اجرا کند، به سبک زندگی الهی عمل کرده است. اگر به قناعت و بخشندگی و پرهیز از گناه و اغماض و چشم پوشی از اعمال دیگر عمل شود، در حقیقت به سبک زندگی اسلامی عمل شده و اینها مجموعه ای از فضائل است که ما به نام فضائل اخلاقیمی گوییم.

مصداق دوم: فضائل و رذائل اخلاقی

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه بیان داشت: رذائل اخلاقی هم مجموعه شاخصه هایی است که سبک زندگی اسلامی باید از آن دور باشد که شامل دروغ، تهمت، عیاشی، بی بند و باری، اسراف و...؛ اینها ویژگیهای سلبی سبک زندگی اسلامی است. پس سبک زندگی اسلامی الهی از سه منظر احکام پنجگانه شامل تکالیف الهی، اخلاقیات شامل مجموعه ای از باید و نبایدها و سوم هم کم رنگ شدن خدا است. این موارد منبع سبک زندگی اسلامی است یعنی صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ : [به یهود و نصاری بگویید:] رنگ خدا را [که اسلام است، انتخاب کنید] و چه کسی رنگش نیکوتر از رنگ خداست؟ و ما فقط پرستش کنندگان اوییم.

مصداق سوم: اسماء الهی

وی افزود: رنگ خدا چیست؟ در دعای جوشن کبیر مجموعه ای از اسماء الهی شمرده که جزو اخلاقیات است و لازم است انسانها آنها را در خود تجلی دهند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: اما در این شرایط کرونا و بحران کرونا، اگر جامعه بشری به سبک زندگی الهی اعتقاد می داشتند، امروز تبدیل به اپیدمی جهانی نمی شد، اما عدم رعایت بهداشتی که جزو سبک زندگی اسلامی است، باعث شد ویروس سرایت کند.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه اظهارداشت: دین دستور به رعایت بهداشت قبل از غذا و یا مصرف نمک قبل از غذا و... را داده است؛ اگر این موارد رعایت می شد، الان اوضاع جامعه بشری این گونه نمی شد. اگر مسلمانان هم عمل می کردند، نباید شاهد این بیماری می بودیم.

دستور دین در بحث کرونا و بی توجهی مردم دنیا به سبک زندگی اسلامی

عضو هئیت علمی جامعه المصطفی افزود: مسئله سوم بهداشت روانی و فردی است مانند ماسک زدن و دست زدن انسان به اشیاء است. اگر بشر این مورد را رعایت می کرد و بعد از دست زدن، دست ها را می شستند، نباید این بیماری الان تبدیل به اپیدمی می شد. پس از مهمترین دلایل این ویروس بی توجهی وعمل نکردن به آموزه های دینی و سبک زندگی اسلامی الهی است.

ایران موفق ترین کشور در بحث کرونا

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: تا الان چون مردم کشور ایران اسلامی رعایت کردند، بشریت شاهد بودند که ایران از موفق ترین کشورها در بحث مهار کرونا بوده است ولی از آن طرف متمدن ترین کشورهای دنیا مانند اروپا و امریکا با آن همه سخنان خود مبنی بر رشد و پیشرفت در مسائل علمی و فضا و داشتن تکنولوژی و... اما در عمل در مواجه با این ویروس گرفتار چالش جدی شده اند چون به سبک زندگی اسلامی عمل نکرده اند و برای همین جزو بدبخت ترین کشورها در بحث ویروس کرونا به شمار می روند.

امریکا و کشور های اروپایی عاجزترین کشورهای دنیا در برابر چالش کرونا

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه بیان داشت: امریکا که ادعای رتبه علمی و تکنولوژی در مسائل بهداشت را دارد، اما عاجزترین کشور در مواجه با کرونا است چون پول درمان کننده نیست، بلکه توجه به سبک زندگی اسلامی و توجه و عمل به آیات قرآن و سیره معصومین(ع) است که درمان کننده است و وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا؛ و ما آنچه از قرآن فرستیم شفا (ی دل) و رحمت (الهی) برای اهل ایمان است و ظالمان را به جز زیان (و شقاوت) چیزی نخواهد افزود.

مقایسه دین و تمدن غرب در برابر حوادث طبیعی و...

وی افزود: امروز در جریان کرونا چون دنیا به دستورات دینی عمل نکردند، گرفتار همه گیر شدن آن شدند، ولی از سوی مردم ایران اسلامی چون به دین و مذهب و اسلام اعتقاد دارند و به دستورات دینی و الهی باور دارند و اهل عمل به دستورات دینی و بهداشت روانی و سلامت هستند، این مسئله در کشور مهار شد و  ایران جزو موفق ترین کشورها در دنیا در بحث کرونا و اروپا و امریکا جزو بدترین کشورها در مهار کرونا شدند.

سلبریتی های غرب زده

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: در ایرانی اسلامی با وجود این که اکثریت مردم مسلمان هستند، اما متأسفانه در عمل می بینیم بعضی اعتقاد و التزامی به سبک زندگی اسلامی ندارند، یعنی غرب زده اند، هنوز اروپایی ها و امریکایی ها را از خودشان بهتر و متمدن تر می دانند و هنوز از آنها الگو گیری می کنند.

ترویج سبک و فرهنگ غربی از طریق پوشش

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه اظهارداشت: شلوارهای نصفه کاره ای که می پوشند، انسان از این نوع پوشش شرمنده می شود؛ شلوارهای تنگ، وقتی انسان نگاه می کند می بیند همه برجستگی های بدن پیدا است و از طرفی شلوار لی که قسمت های مختلف آن از پایین تا گرفته اطراف محوری شلوار ریش ریش می باشد، این جز بی هویتی، بی شخصیتی و غرب زدگی چیز دیگری نیست.

بی هویتی در پوشش سبک تمدن غرب

عضو هئیت علمی جامعه المصطفی افزود: کسی که در جامعه اسلامی و در خانواده اسلامی و امت مسلمان ارزشی به دنیا آمده است، ارزش و هویت دینی و اسلامی و دینی خود را نمی داند و خود را گرفتار وشیفته مکتب بی شخصیت غرب می کند.

غفلت یا عدم اراده نهادهای مسئول در جلوگیری از ترویج فرهنگ و نماد غرب

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: متأسفانه در کشور اسلامی مانند ایران این نوع لباسها که برای بی هویت کردن و بی شخصیت کردن جامعه اسلامی از سوی غرب طراحی شده، به سادگی در بازار و مغازه ها به فروش می روند و دولت و نهادهای مسئول و نظارتی هم عکس العملی نسبت به این تمدن غرب نشان نمی دهند در حالی که این ها متولیان اصلی برای عدم اشاعه فرهنگ غرب در کشور اسلامی هستند، ولی در عمل کاری از آنها صورت نمی گیرد و به سادگی این نوع لباس های غرب زدگی در کشور به فروش می رسد.

مسئولان بی کفایت، کناره گیری کنند

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه بیان داشت: اگر کسی در کشور مسئول، وزیر و مدیر شده است، باید قدرت انجام کاری را داشته باشد و بتواند به کشور خدمت کند و اگر قدرت و توانایی انجام کاری را ندارد، کنار برود، چرا بی خود به آنها حقوق داده می شود در حالی که قدرت و توان کار را ندارند و نمی توانند مشکلات کشور در عرصه فرهنگی و ... را حل و فصل کنند. این ها کنار بروند و افراد قدرتمند جایگزین آنها شوند.

جولان نمادهای غربی در کشور در سایه عدم توانایی مسئولین امر

وی افزود: اگر متصدیان این کارها چه در وزارت ارشاد، شهرداری، سازمانهای مربوطه و ... اعتقاد به دین و اسلام  و توان مندی دارند، چرا نسبت به اشاعه فرهنگ غرب در کشور و ترویج تمدن غربی در مسائل مختلف پوشاک، رفتار و ازدواج و... اقدامی نمی کنند؛ از چه چیزی ترس دارند؛ تنها آمده اند که پستی را اشغال کنند و حقوق از بیت المال را دریافت کنند و این نسل پسر و دختر و جوان ونوجوان که اطلاع علمی از فرهنگ غرب ندارند به سادگی تحت تأثیر این نوع فرهنگ که برای بی هویت کردن و بی شخصیت کردن جوانان جامعه اسلامی طراحی شده، قرار می گیرند.

پیشنهاد به رسانه حوزه

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: به خبرگزاری حوزه پیشنهاد می کنم از مجموعه نمادهای سبک زندگی  در شهرهای مختلف بررسی جامع داشته باشد و با جمع آوری فهرستی از این نمادها  بر سر مسئولین بی هویتی که غیرت دینی ندارند ولی عهده دار اصلاح جامعه شده اند، فریاد بلند بکشند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha