پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دیدار حجت الاسلام المسلمین عزیزی مدیر حوزه علمیه سیستان وبلوچستان  با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه بر تعامل با علما و مراکز شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان تأکید نمود و خاطرنشان کرد: انتظار داریم ناظر به پیچیدگی ها و مخاطرات رویکرد تمدنی، پیام انقلاب اسلامی که پیامی فرا مذهبی و دینی است را به عنوان الگوی تعالی بخش معرفی نماییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار مدیر و معاونان حوزه علمیه استان سیستان و بلوچستان  که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش و مجاهدت تمام همکاران در حوزه های علمیه، با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سالروز شهادت امام صادق علیه السلام،‌گفت: همه ما بر سر خوان نعمت معرفت و علم و فضیلت امام صادق علیه السلام نشسته ایم و به عنوان حوزه ماموریت داریم، پیام و معارف اسلامی را  به تمام جهان منتشر نماییم.

مدیر حوزه های علمیه، در ادامه به روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره نمود و یادآور شد: امام محمد باقر علیه السلام در توصیه ای به امام صادق(ع) بر تعامل و سرپرستی پیروان و یاران تاکید نمودند که حضرت در پاسخ می فرمایند، آنچنان عمل خواهم کرد که وقتی جدا می شوم لبریز از معرفت و شناخت خواهند شد که نیازی به دیگری نداشته باشند، لذا انسان های بزرگی تربیت شدند که در قله های دانش حضور داشتند که مبشر و طلیعه آینده درخشان علمی و معرفتی را با تربیت شاگردان فاخر رقم زدند.

وی افزود: مجموعه احادیث و اخباری که از امام صادق علیه السلام به دست ما رسیده در حدود ۴۰ هزار حدیث است که محصول و میراث فرهنگی و علمی و روایی ایشان از لحاظ کمیت برابری با سایر ائمه اطهار(علیهم السلام) می کند.

آیت الله اعرافی با بیان این که دامنه معارف ایشان از شمول زائدالوصفی در حوزه های مختلف اعتقادات، اخلاقیات، فقه، احکام، تفسیر، تاریخی، مناظرات و وصایا را مشاهده می نماییم، بیان داشت: میراث حدیثی امام صادق علیه السلام تمام ابواب دانشی را پوشش می دهد، می تواند به تنهایی درصد بالایی از معارف را در قیاس با دیگر روایات اسلامی تبیین و تفسیر نماید.

وی با بیان اینکه این میراث هویّت و اندیشه و فکر اهل بیت علیهم السلام را تثبیت نموده است، خاطرنشان کرد: امام صادق علیه السلام از نگاه کلان امت اسلامی صیانت نموده، هویت شیعی و اهل بیتی را تثبیت نمودند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: شناخت امام صادق علیه السلام و پیگیری و نشر و بسط آرمان هایی که درروایات ایشان وجود دارد رسالت سنگینی بر عهده علما و حوزه های علمیه قرار داده است و حوزه ای باید رقم بزنیم که جوابگوی تمام نیازهای فکری و فرهنگی و اجتماعی مرتبط با حوزه باشد که نیازمند تلاش و مجاهدت است و این گستردگی وظایف نیز خود نیازمند عزم جدی و تلاش شبانه روزی و فهم و هوش جامعی است.

آیت الله اعرافی افزود: اگر مجموعه مدیریت ها و استادان و برنامه ریزان از ویژگی های والایی برخوردار باشند، در آن وقت می توان انتظار داشت که طلبه ای که تربیت می شود برخوردار از ممیزات متعالی باشد.

وی با بیان این که به عنوان حوزه ای در تراز انقلاب اسلامی باید بتوانیم تفکر تمدنی اسلامی و اخوت اسلامی را صیانت و پاسداری نموده، معارف اهل بیت علیهم السلام را نشر و گسترش داد، گفت: باید تعامل کلام اسلامی و تمدنی را هرچه بیشتر با برادران اهل سنت ایجاد و تقویت نموده، پیشاهنگ و پیشگام گسترش معارف اهل بیت علیهم السلام و اندیشه ناب الهی باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تجریه مدیریتی خود در جامعه المصطفی اشاره نمود و یادآور شد: برقراری بهترین تعاملات با علما و جریانات اهل سنت از مهمترین تاکیدات در جامعةالمصطفی بود که الحمدلله در این راستا توانستیم با تعامل و دوستی دیدگاه های اهل بیت علیهم السلام را مطرح نماییم.

مدیر حوزه های علمیه بر  تعامل با علما و مراکز شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان تأکید نمود و خاطرنشان کرد: انتظار داریم ناظر به پیچیدگی ها و مخاطرات رویکرد تمدنی، پیام انقلاب اسلامی که پیامی فرا مذهبی و دینی است را به عنوان الگویی تعالی بخش معرفی نماییم.

آیت الله اعرافی گفت: برای هر کار بزرگ و متحولانه باید از نقشه راه و اسناد راهنما و برنامه کلان برخوردار شویم، اظهار داشت: حرف بزرگ زدن مستلزم دقت در اجرا است، دورنماها و طرح های کلان راهبردی در تمام معاونت های حوزه ناظر به وظایف ایشان طراحی شده است.

وی با بیان اینکه طلاب و اساتید را باید به سمت توجه به طرح ها و راهبردهای کلان سوق داد، خاطرنشان کرد: گفتمان سازی و ترویج و اشاعه راهبردهای کلان ناظر به برش های استانی آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: درکنار پیگیری فعالیت های جاری، باید افق های روشنی را برای رسیدن به اهداف ترسیم نمود و با توجه به رویکردهای جدید درمدیریت حوزه های علمیه، ضمن تأکید برحفظ ضوابط و قواعد به دنبال واسپاری در اختیارات، ظرفیت تولید و اجرای برنامه ها درعین مسئولیت پذیری هستیم.

آیت الله اعرافی با بیان این که هر اندازه در ارتقاء بنیه های دانشی اساتید تلاش نماییم باز کم است گفت:  باید اساتید قوی و مهذب را تربیت و به کار گرفت.

وی توجه به ظرفیت گروه های علمی را از دیگر الزامات فعالیت در حوزه‌های علمیه دانست و ابراز داشت: مشعل سفیران هدایت ناظر به کارکردهایی ترسیم شده است، باید فروزان تر حفظ نمود.

مدیر حوزه های علمیه ترسیم حدود ۴۰۰ رشته و گرایش در حوزه های علمیه را نوید بخش تحول علمی نوین در حوزه های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: سطوح عالی حوزه های استانی را باید بیش از پیش تقویت نمود و کیفیت بخشی را نباید فدای کمیت آفرینی نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha