پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن حسینی

حوزه/مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه گفت:با توجه به شرایط کرونایی در کشور تعدادی بالغ بر ۳۰ برنامه از برنامه های این واحد که به صورت حضوری درحال برگزاری بود، متوقف شد و در ادامه به صورت مجازی برگزار گردید.

حجت الاسلام سید حسن حسینی، مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه، در گفت و گو  با خبرنگار خبرگزاری حوزه، بیان داشت: دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه در سه بخش اساتید، طلاب و کارکنان حوزه، خانواده های آنها و خانواده های طلاب مشغول به فعالیت است و برای هرکدام از این سه بخش برنامه هایی را در دست اقدام دارد. یکی از برنامه های مربوط به اساتید محترم تجوید و قرائت در حوزه های علمیه، دوره تخصصی و دانش افزایی تجوید و قرائت قرآن کریم است. اساتیدی که این دوره را با موفقیت طی نمایند به معاونت آموزش معرفی شده و با اخذ حکم تدریس، به عنوان استاد رسمی حوزه علمیه جذب مدارس مربوطه خواهند شد.

وی گفت: در دوسال گذشته دو دوره آموزشی برای اساتید در دو تابستان، یکی در قم و دیگری در مشهد برگزار گردید و در حال حاضر ۱۳۶ نفر از اساتید تجوید حوزه های علمیه این دوره ها را به طور کامل طی نموده اند. از توان این نیروها علاوه بر تدریس تجوید و قرائت در اجرای طرح سراسری سواد قرآنی در همه مدارس علمیه استفاده خواهد شد.

حجت الاسلام حسینی در ادامه اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونایی در کشور تعدادی بالغ بر ۳۰ برنامه از برنامه های این واحد که به صورت حضوری درحال برگزاری بود، متوقف شد ودر ادامه به صورت مجازی برگزار گردید.

وی ادامه داد:  یکی از این برنامه ها تبیین آیات و روایات موضوعی قبل از آغاز کلاس درس در روزهای شنبه و سه شنبه  هر هفته توسط اساتید بود. با مجازی شدن کلاس های درسی، این طرح نیز به شکل مجازی اجرا شد. در ماه مبارک رمضان نیز یک بسته ویژه با ۲۴ برنامه متنوع داشتیم.

مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه گفت: در بخش طلاب، برنامه های تخصصی و عمومی مختلفی در نظر گرفته شده که برخی از آنها در گذشته اجرا و برخی دیگر در حال اجرا هستند. یکی از برنامه های تخصصی این بخش، مدارس حافظین است. طی این طرح طلاب این مدارس در طول دوران تحصیل سطح یک به طور ضمنی حفظ کل قرآن کریم و آشنایی با معارف آن را نیز دارند. درحال حاضر تعداد این مدارس به ۲۰ مدرسه با حدود ۷۰۰ نفر طلبه رسیده است. ۳ مدرسه نیز در قالب طرح های یکساله و دوساله حفظ کل را برگزار می کنند.

وی افزود : طرح دیگری که برای طلاب داریم، مسابقات قرآنی است که امسال تا به اینجا تا مرحله نیمه نهایی برگزار گردیده. بیش از  ۳۰۰۰ نفر از طلاب در این مسابقات شرکت نمودند. به طور کلی در ۱۴ رشته مسابقات قرآن و حدیث را برگزار کردیم. مرحله کشوری این مسابقات پس از برطرف شدن بیماری کرونا و بازگشت وضعیت سفید، اجرایی خواهد شد و البته اگر این شرایط به طول بینجامد آمادگی برگزاری آن به صورت مجازی را نیز داریم. خروجی این مسابقات، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین المللی طلاب جهان اسلام هستند.

مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه  بیان داشت:یکی از مسابقات برگزار شده، در موضوع خطبه فدکیه بود. همه نهادهای حوزوی و مراجع عظام تقلید در اجرای این مسابقه یاریگر ما بودند. مقرّر شده است، آزمون نهایی این مسابقه در تاریخ ۱۲ تیرماه ۹۹ و از طریق سامانه مرکز خدمات حوزه های علمیه برگزار شود. مسابقه بعدی ما به مناسبت عید غدیر و با موضوع خطبه غدیر خواهد بود.

حجت الاسلام حسینی در ادامه عنوان داشت: دوره های آموزشی تابستانه با موضوعات زیباخوانی، تربیت معلم صحت قرائت نماز و روانخوانی، حفظ موضوعی، تربیت معلم تجوید، تربیت معلم ترجمه و مفاهیم، تفسیر اجمالی و دوره تربیت معلم حفظ را نیز در تابستان امسال و به صورت مجازی خواهیم داشت. از دیگر برنامه های مهم، دوره روش تفسیر برای طلاب و اساتید است که با همکاری مؤسسه تفسیر قرآن کریم، تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین قرائتی اجرایی خواهد شد.

این مدیر تهذیب همچنین در پایان خاطر نشان کرد: برنامه های متنوع دیگری برای سال تحصیلی آینده نیز خواهیم داشت که از میان آنها می توان به طرح تلاوت نور، همراه با آموزش تجوید، بعد از نمازهای صبح و مغرب و زیر نظر استاد متخصص تجوید و قرائت اشاره نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha