شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام سید علی غضنفری

حوزه/ عضو شورای پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان موانع رشد و تعالی انسان را برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سیدعلی غضنفری طی سخنانی درمراسم سوگواری سالروز شهادت رئیس مکتب جعفری حضرت امام جعفرصادق(ع) که با حضور کارکنان مؤسسه دارالعرفان برگزارشد، اظهارکرد: دوران امامت امام جعفرصادق (ع) ششمین پیشوای شیعیان از سال ۱۱۴ هجری قمری و همزمان با شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر (ع) آغاز شد. آن حضرت در سال ۱۴۸ قمری و در سن ۶۵ سالگی توسط منصور دوانیقی مسموم، در مدینه منوره به شهادت رسید و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

وی افزود: امام صادق (ع) در مدت ۳۴ سال امامت پربرکت خویش نقش مؤثر و برجسته ای در گسترش فرهنگ حیاتبخش اسلام داشت. ایشان با استفاده از فرصت به دست آمده در عصر خویش (درگیری و نزاع میان بنی امیه و بنی عباس) وسیع ترین دانشگاه اسلامی را پی ریزی کرد. در دانشگاه آن حضرت حدود چهار هزار شاگرد پرورش یافتند که برخی از آنان از رهبران فکری تشیع به شمار می آیند مانند هشام بن حکم، عبد الله بن ابی جعفر، هشام بن سالم، محمد بن مسلم، مفضل بن عمر و جابر بن حیان.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در مکتب آن حضرت نه تنها شیعیان بلکه غیر شیعیان نیز حضور می یافتند، گفت: پیشوایان چهارگانه اهل سنت با واسطه یا مستقیم از محضر امام (ع) بهره فراوان برده اند. امام (ع) شاگردان خود را بر اساس علاقه و استعداد آنان تقسیم نموده و در همان رشته تشویق و تعلیم دادند. به این ترتیب، مکتب تشیع در اثر تلاش های فرهنگی و همت بلند امام صادق (ع) به صورت چشم گیری گسترش یافت، به اکثر قلمروهای اسلامی رسید و بسیاری از مسلمانان در آن دوران طلایی با مکتب اهل بیت «علیهم السلام» آشنا شدند.

حجت الاسلام غضنفری بیان داشت: رهنمودهای راهگشای آن حضرت در زمینه های مختلف فردی و اجتماعی، معاشرت با دیگران، برخورد با جوانان، بلندی همت و پشتکار، مسائل حقوقی، آداب ازدواج، موضعگیری های سیاسی، آموزه های علمی، تربیتی، پزشکی و ده ها موضوع دیگر، زینت بخش صفحات زندگی آن حضرت و برگ زرینی در تاریخ شیعه است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که در کتاب تحف العقول صفحه ۳۱۸ آمده است، اظهارداشت: قال الصادق علیه السلام: ... ثَلَاثٌ ‌یَحْجُزْنَ الْمَرْءَ عَنْ طَلَبِ الْمَعَالِی قَصْرُ الْهِمَّةِ وَ قِلَّةُ الْحِیلَةِ وَ ضَعْفُ الرَّأْی. امام صادق علیه السلام فرمودند: سه چیز آدمی را از رسیدن به کمال باز می دارد؛ کم همتی، ناپختگی و سُست رأیی.

وی ادامه داد: طبق این حدیث شریف و روایات رسیده، بلندی همت کمبود ها را جبران می کند بطوریکه امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در حکمت ۴۷ نهج البلاغه آورده اند؛ «قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَی قَدْرِ هِمَّتِهِ، وَ صِدْقُهُ عَلَی قَدْرِ مُرُوءَتِهِ...»

استاد حوزه علمیه بیان داشت: امام علی(ع) در حدیث ذکر شده چند فضیلت مهم اخلاقی را بیان می فرمایند؛ امام(علیه السلام) نخست می فرماید: «ارزش هر کس به اندازه همت اوست» ; (قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَی قَدْرِ هِمَّتِهِ). منظور از همت، تصمیماتی است که انسان برای انجام کارهای مهم می گیرد و به دنبال آن تلاش می کند. هر اندازه این تصمیمات والاتر و این تلاش ها گسترده باشد همت انسان بلندتر است.

وی افزود: امام می فرماید: ارزش هر کسی به اندازه همت اوست برای آن است که اشخاص والا همت معمولاً تلاش می کنند تا به مقامات عالی برسند پس نباید ارزش وجودی ظاهری آنها را امروز ملاحظه کرد بلکه آن نیروی نهفته در درون آنها که نامش همت است باید مقیاس و معیار شمرده شود.

همت بلند دار که مردان روزگار *** از همت بلند به جایی رسیده اند

در دومین جمله پرمعنای خود می فرماید: «راستگویی و صداقتِ هر کس به اندازه شخصیت اوست» ; (وَصِدْقُهُ عَلَی قَدْرِ مُرُوءَتِهِ).

زیرا انسان با شخصیت این کار را برای خود ننگ می داند که به دیگران دروغ بگوید. اضافه بر این، غالبا دیده شده است که دروغ ها بعد از مدتی فاش می گردد؛ انسان با شخصیت حاضر نمی شود کاری انجام دهد که در آینده آبروی او را ببرد.

حجت الاسلام غضنفری با اشاره به موانع رشد و تعالی انسان بر اساس آیات و روایات رسیده، تصریح کرد: داشتن همت کوتاه و نداشتن چاره اندیشی عامل و مانع اصلی برای عدم رسیدن انسان به تعالی و رشد واقعی است.

لازم به ذکر است در ادامه این مراسم عزاداری، ذاکر اهل بیت(ع) کربلایی هادی صالحی به ذکر مصیبت شهادت امام صادق(ع) پرداخت.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha