جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
منهج الیقین

حوزه/مدیر کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی گزارشی از آثار متنوع علمی ، پژوهشی، تحقیقی پیرامون امام صادق(ع) به ویژه قدیمی ترین تصویر از قبرستان بقیع در این کتابخانه خبر داد.

اسماعیل راهنورد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت سالروز شهادت رئیس مکتب جعفری و احیا کننده شیعه، اظهارکرد:حضرت امام جعفر صادق علیه السلام  در یکی از حساس ترین مقاطع تاریخ گهربار اسلام، برای تبین جایگاه امامت، تبعید را به جان خریدند و با بیان بلیغ و کلام فصیح خویش راه را بر توطئه دشمنان دین بسته و با تربیت شاگردانی شایسته، بقاء و استمرار دین مبین اسلام را تضمین کردند.

این محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی ادامه داد: از آنجا که رویکرد مؤسس کتابخانه حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی ایجاد کتابخانه ای در حوزه علوم اسلامی جهت استفاده طلاب و فضلاء حوزه بوده، منابع مرتبط با ائمه معصومین علیهم السلام در این کتابخانه قابل توجه است.

وی افزود: پیرامون امام جعفرصادق علیه السلام نیز دهها منبع اطلاعاتی اعم از چاپی و خطی موجود است. اما معرفی چند مورد فاقد مزیت نبوده و امید آنکه این معرفی راهگشای و مفید برای پژوهشگران و علاقمندان حوزه دین و آن امام همام باشد.

بخش پایان نامه های کتابخانه

راهنورد با اشاره به پایان نامه های موجود در کتابخانه اظهارکرد: در حال حاضر قریب به ۳۰ پایان نامه پیرامون آراء و عقاید و سیره حضرت در کتابخانه وجود دارد. اما عناوینی چون « نقش امام صادق علیه السلام در بستر سازی تمدن اسلامی» یا «تحلیل روایات تفسیری امام صادق علیه السلام احکام اقتصادی و معاملات» از مسائل مورد توجه و روز جامع به شمار می‌روند.

وی تأکید کرد: دسترس پذیری این نوع منابع علاوه بر معرفی جامعیت مذهب تشیع، منبع مفیدی برای پژوهش های آتی خواهد بود. کتابخانه دسترسی این منابع را با کمترین محدودیتها و امکان دانلود چکیده آنها در اختیار کاربران قرار داده است.

مدیر کتابخانه بزرگ آیت الله بروجردی (ره) با بیان اینکه از اسناد موجود کتابخانه می توان به اسناد ساواک اشاره کرد، افزود: گزارش ساواک از مجالس ختم آیت الله بروجردی و گزارشی پیرامون روز شهادت امام صادق به دلیل اینکه آیت الله بروجردی روز عید فطر را یک روز زودتر اعلام کرده بودند را یکی از منابع ارزشمند در این حوزه عنوان کرد.

منابع چاپی کتابخانه

وی اضافه کرد: یکی از مجموعه‌های خاص و ویژه کتابخانه جزوات چند صفحه‌ای و چاپ قدیمی است. این جزوات در موضوعات مختلف شامل منابعی ارزشمند و غالباً کمیاب هستند که منبع پژوهشی مناسبی به شمار می روند که از این بین می‌توان به انتشارات «کتابخانه ویژه بانوان و دوشیزگان» اشاره کرد.

راهنورد گفت: این کتابخانه در دوره پهلوی دوم ویژه بانوان تأسیس شد و هدف آن آشنایی مادران و خواهران با سیره و کلام حضرات معصومین علیهم السلام در راستای پرورش شخصیت معنوی فرزندان آنهاست. یکی از جزوات منتشر شد این کتابخانه «امام صادق مؤسس مذهب جعفری» است که در دو جزوه مختصر به سیره، فضایل و مناقب آن امام معصوم و در ضمیمه مادر حضرت پرداخته است.

وی تصریح کرد: لازم به ذکر است یکی از قدیمی‌ترین عکس های قبرستان بقیع را در این جزوه می‌توان یافت.

نسخ خطی کتابخانه

مدیر کتابخانه بزرگ آیت الله العظمی بروجردی در ادامه به نسخ خطی موجود در این کتابخانه اشاره کرد و افزود: تعداد ۹ نسخه خطی از کتاب ارزشمند «مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه» منسوب به حضرت امام صادق علیه السلام موجود است که کهن ترین آنها کتابت سال ۱۰۹۵ق. می باشد، وعلاوه بر آنها شش نسخه خطی از «فالنامه» و«تعبیر خواب» که منسوب به امام صادق دانسته‌اند در کتابخانه موجود است.

وی ادامه داد: «دلائل الدین» رساله‌ای در اعتقادات است که جلد سوم این نسخه به اثبات امامت حضرت امام جعفرصادق علیه‌السلام تا بقیه الله الاعظم حضرت امام زمان علیه‌السلام پرداخته و نسخه ای از آن در کتابخانه قرار دارد، همچنین سؤالات مفضل بن عمر از حضرت امام صادق علیه السلام در قالب چندین کتاب تدوین شده که چندین نسخه از آن در کتابخانه موجود است.

کتاب های چاپ سنگی کتابخانه

راهنورد بیان داشت: کتاب «منهج الیقین» یا شرح وصیت‌نامه امام صادق علیه السلام به شیعیان از جمله کتبی است که علاوه بر نسخه خطی آن، نسخه سنگی، چاپ هند این اثر در کتابخانه موجود می باشد.

گفت وگو از اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha