جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روزنامه های آمریکایی مسلمانان قربانی تروریسم را نادیده می گیرند

حوزه/ در تحقیقات اخیر در رابطه با پوشش خبری خبرگزاری‌های ارشد آمریکایی، نتایج شوکه کننده بوده و نشان می‌داد که حملات تروریستی علیه غیرمسلمانان ۹  برابر حملات علیه مسلمانان پوشش خبری را به خود اختصاص می‌دهند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» ، یک تحقیق جدید که توسط وبسایت خبری میدل ایست آی انجام گرفته نشان می‌دهد که خبرگزاری‌های ارشد آمریکایی برای پوشش خبری مرتبط با تروریسم در این کشور معیارهای دوگانه‌ای را دنبال کرده و کمتر اخبار مربوط به مسلمانان قربانی تروریسم را منتشر کرده و بزرگنمایی آن‌ها بیشتر زمانی انجام می‌گیرد که تروریست‌ها مسلمان باشند.

محققان این سازمان می‌گویند که تقریبا هیچ تحقیق تجربی در این زمینه صورت نگرفته است. به گفته آن‌ها مقالاتی که قربانیان تروریسم در پاریس و بروکسل غیرمسلمان بوده‌اند، ۹ مرتبه پوشش خبری بیشتری را نسبت به مواقعی  داشته که قربانیان تروریسم در آنکارا یا مایدوگوری مسلمان بوده‌اند.

یافته‌های اصلی این پژوهشگران نشان می‌دهد که بیشتر روزنامه‌های بزرگ ایالات متحده، قربانیان غیرمسلمان تروریسم را بیشتر از قربانیان مسلمان برجسته ساخته، و با پوشش خبری گسترده با این اشخاص بیشتر ابراز همدردی می‌کنند.

این مطالعه به ططور سیستماتیک ۵ حمله تروریستی برجسته مرتکب شده توسط مسلمانان را مورد بررسی قرار داده است. سه مورد در جوامع با اکثریت مسلمان در آنکارا، مایدوگوری در نیجریه بوده است و دو مورد دیگر در شهرهای بزرگ با اکثریت غیرمسلمان غربی در پاریس و بروکسل انجام گرفتند. همه اینها در فاصله شش ماهه در اواخر سال ۲۰۱۵ یا اوایل سال ۲۰۱۶ اتفاق افتادند. حملات در کشورهای مسلمان‌نشین پوشش خبری زیادی را به خود اختصاص ندادند و مقالات کمتری در روزنامه‌های ارشد آمریکا در خصوص این حملات نوشته شد. درحالی که قربانیان غیرمسلمان تروریسم، ۹ برابر پوشش خبری بیشتری را شامل شدند.

 به طور خاص ، حملات در آنکارا و مایدوگوری، با شمار ۲۲۲ تلفات جانی، در طی پنج روز از پوشش خبری روزنامه های ایالات متحده ، فقط ۷۲ مقاله تولید کرده است. درحالی که تنها دو حمله در پاریس و بروکسل با تلفات ۱۶۵ نفر، منجر به نوشته شدن ۶۴۱ مقاله در مدت ۵ روز شدند. به علاوه قربانیان غیرمسلمان صفحات نخست را به خود اختصاص دادند درحالی که قربانیان مسلمان به ندرت به صفحات اول راه پیدا کردند.

علاوه بر این ، روزنامه‌های آمریکایی در مورد حملات علیه مسلمانان و غیرمسلمانان صحبت‌های متفاوتی کردند. حملات علیه جوامع غیرمسلمان تقریباً منحصراً به عنوان اقدامات تروریستی اطلاق می‌شدند، در حالی که حملات علیه جوامع با اکثریت مسلمان عمدتاً به عنوان «درگیری‌های داخلی» برشمرده شدند.

مهمتر از اهمه نتایج نشان داد که قربانیان غیرمسلمان تروریسم نسبت به قربانیان مسلمان بیشتر و بیشتر شخصی سازی شدند و انسانیت آن‌ها مدنظر قرار می‌گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha