چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
شهادت امام صادق

استاد مدرسه علمیه کوثر(س) علی آباد کتول، به روش تربیت شاگرد در حوزه درسی امام جعفر صادق(ع) اشاره کرد و گفت: شیوه امام صادق(ع) مطابق با جدیدترین روش های آموزش و پرورش در جهان بود، حوزه تدریس ایشان تخصصی بود و افراد بر طبق علایق خود در رشته های گوناگون، علم خاصی را فرا می گرفتند.

خانم نظری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گرگان، با تسلیت شهادت امام صادق(علیه السلام)، بیان کرد: سیره رفتاری ائمه اطهار(علیهم السلام)، طبق شرایط زمان و مکان عصر حاضر باید الگوی شاگردان ایشان باشد.

وی در رابطه با برخورد امام صادق(ع) در برابر معاندین، رفتار ایشان با فلاسفه و افراد منحرف را به سه قسم عنوان کرد و گفت: امام(ع) قسمتی از مدرسه را به کسانی اختصاص دادند که از فلسفه و نظر اسلام به خوبی آگاه بودند، مانند هشام بن حکم؛ همچنین آن حضرت رساله هایی چون توحید مفضل و ... را نوشتند و با سران اندیشه های الحادی شخصا روبرو شده و با آن‌ها مناظره کردند.

استاد حوزه خواهران به روش تربیت شاگرد در حوزه درسی امام جعفر صادق(ع) اشاره کرد و افزود: شیوه امام صادق(ع) مطابق با جدیدترین روش های آموزش و پرورش در جهان بود؛ حوزه تدریس ایشان تخصصی بود و افراد بر طبق علایق خود در رشته های گوناگون، علم خاصی را فرا می گرفتند و در آن علم به تخصص می رسیدند.

نظری در پاسخ به این سوال که «چرا امام صادق(ع) تمام اهتمام خود را صرف گسترش علم و فرهنگ و معرفت نمودند؟»، پسخ داد: امام صادق(ع) در زمان امامت خویش از تقابل بین بنی امیه و بنی عباس نهایت استفاده را کردند و در این شرایط امام(ع) تمام همت خود را برای تربیت شاگردان خود به کار بردند.

وی با اشاره به فضایل امام صادق(ع) از دیدگاه برخی از علمای اهل سنت، افزود: از امام صادق(ع) روایت بیشتری نسبت به سایر ائمه اطهار(علیهم السلام) نقل شده است و احادیث امام(ع) شامل مسائل فقهی، حکمت، تفسیر و مانند آن است.

استاد حوزه خواهران با اشاره به علت نامگذاری مذهب شیعه به مکتب جعفری ابراز کرد: در ابتدا، امام بارها رئیس اصلی و بنیانگذار مذهب شیعه را خداوند و پیامبر معرفی کردند؛ همچنین با دقت در پیشینه‌ مذهب شیعه جعفری، شرایط سیاسی اجتماعی عصر امام صادق(ع)، شاگردان بسیار ایشان، داشتن بیش ترین حدیث به عنوان زیربنای فقه شیعی، می توان به علت نام گذاری مذهب جعفری پی برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha