یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مصاحبه-حجت الاسلام والمسلمین پناهی-دبیرستاد بحران حوزه

حوزه/ حجت الاسلام مهدی پناهی، کارشناس ستاد حوزوی بحران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به تشریح برنامه های این ستاد برای طلاب و فضلا پرداخت.

حجت الاسلام مهدی پناهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به تشریح فعالیت های کمیته آموزش ستاد حوزوی بحران نهادهای عالی حوزه پرداخت و گفت: تقریبا از مهرماه سال گذشته بحث آموزش امداد و نجات در مقاطع مقدماتی، تکیملی و دوره های تربیت مربی ویژه طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور آغاز شد که در این راستا، اطلاع رسانی را از حوزه علمیه قم آغاز کردیم تا بتوانیم این دوره را به صورت پایلوت در شهر مقدس قم شروع نموده و سپس در سراسر کشور به اجرا درآوریم.

وی ابراز داشت: بر این اساس، نخستین دوره آموزش امداد و نجات را با حضور ۲۴۰ نفر از طلاب و فضلا در مدرسه عالی دارالشفاء قم در دو روز به صورت صبح و عصر برگزار کرده و در پایان نیز آزمونی از این عزیزان گرفته شد و برنامه ریزی کرده ایم تا دوره تکمیلی و تربیت مربی را نیز برای آنان برگزار نماییم.

کارشناس ستاد حوزوی بحران ادامه داد: پس از برگزاری موفق این دوره، به این فکر افتادیم که دوره های اجتماعی را به صورت گسترده تر در سطح شهر مقدس قم برگزار نماییم که در این راستا با مساجد شش گانه شهرک پردیسان که محل سکونت طلاب و فضلاست، صحبت هایی انجام شد تا این دوره برای طلاب و خانواده های محترم آنان نیز برگزار شود تا بتوانند از این ظرفیت موجود استفاده نمایند.

مسئول کمیته آموزش ستاد حوزوی بحران نهادهای عالی حوزه خاطرنشان ساخت: پس از اطلاع رسانی در شهرک پردیسان، بالغ بر ۴۵۰۰ نفر متقاضی شرکت در دوره امداد و نجات و کمک های اولیه شدند که البته رقم خوبی است؛ اما نسبت به جمعیت طلاب، رقم پایینی به حساب می آید و به دنبال افزایش شرکت کننده ها هستیم.

حجت الاسلام پناهی افزود: مقرر شده بود این دوره ها به صورت حضوری برگزار شود؛ اما به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا و الزام به اجرای پروتکل های بهداشتی، برگزاری حضوری این دوره ها به ناچار متوقف شد و ان شاءالله به صورت مجازی برای آنان برگزار خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: اخیرا با سازمان هلال احمر استان قم به توافقاتی برای برگزاری دوره های امداد و نجات رسیدیم که بر این اساس، آدرس اینترنتی https://formaloo.com/۹g۵u۱ برای ثبت نام علاقمندان اعلام شد تا بتوانند برای حضور در این دوره اعلام آمادگی نمایند.

کارشناس ستاد حوزوی بحران ابراز داشت: علاقمندان پس از ورود به این سایت، گزینه «آموزش ویژه روحانیون ستاد حوزوی بحران» را کلیک کرده و اطلاعات خود را وارد نمایند.

مسئول کمیته آموزش ستاد حوزوی بحران نهادهای عالی حوزه یادآور شد: چون این دوره به صورت مجازی برگزار می شود، طلاب سراسر کشور به راحتی می توانند در آن ثبت نام نموده و به صورت مجازی آموزش ببینند؛ مدل آموزش هم به این صورت است که پس از تکمیل ثبت نام، محتوای آموزشی دوره امداد و نجات در اختیار آنان قرار گرفته و می توانند از آن استفاده نمایند؛ سپس زمانی را برای آزمون یکپارچه اعلام خواهیم کرد تا برای عزیزانی که در آزمون نمره قبولی دریافت کرده اند، گواهینامه بین المللی امداد و نجات صادر شده و پس از آن در دوره تکمیلی و سپس دوره تربیت مربی شرکت نمایند.

حجت الاسلام پناهی افزود: مسئولان هلال احمر برای برگزاری این دوره ها استقبال مناسبی داشته و این آمادگی وجود دارد که دوره های دیگری نیز برای طلاب و فضلا برگزار شود.

وی خاطرنشان ساخت: هفته آینده دوره تربیت مربی را برای جمعی از طلاب و فضلا خواهیم داشت و هلال احمر نیز مشتاقانه اعلام آمادگی نموده که بلافاصله پس از برگزاری دوره تربیت مربی، از حضور طلاب شرکت کننده برای دوره های خود استفاده نماید.

کارشناس ستاد حوزوی بحران تصریح کرد: تاکنون سه دوره ۴۵ نفره امداد و نجات در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شده که خروجی های مناسبی داشته است؛ همچنین مقرر شده برای راننده های مراکز و نهادهای حوزوی نیز این دوره را برگزار نماییم که از ۸۰ نفر از این عزیزان ثبت نام به عمل آمده تا دوره تخصصی امداد و نجات را پشت سر بگذارند.

مسئول کمیته آموزش ستاد حوزوی بحران نهادهای عالی حوزه بیان داشت: از دیگر فعالیت های ما، دوره ویژه ۲۴۰۰ نفر مبلغ مدارس امین در سراسر کشور بوده است که محتوای آن به معاونت تبلیغ حوزه های علمیه داده شده و در اختیار طلاب قرار گرفته و فقط آزمون آن برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام پناهی در ادامه به موضوع کرونا و کمیته های ده گانه ستاد حوزوی بحران اشاره کرد و گفت: فرصت کرونا، فرصت مناسبی بود و در این راستا توانستیم طلاب و فضلا را در ۱۰ کمیته ستاد حوزوی بحران ساماندهی نماییم و در حال حاضر ۱۷ هزار طلبه جهادگر شناسایی شدند که در ایام کرونا در بیمارستان ها، غسالخانه ها، ضدعفونی معابر، کمک رسانی به مردم و ... مشغول به خدمت رسانی بوده اند.

وی افزود: طلاب در ایام کرونا به صورت دلسوزانه جان خود را در معرض خطر قرار داده و در بیمارستان و غسالخانه فعالیت های جهادی خود را به نحو احسن انجام دادند و در کنار این عزیزان، روانشناسان حوزوی را نیز در سطح بیمارستان ها داشته ایم که خوش درخشیدند.

کارشناس ستاد حوزوی بحران اظهار داشت: کمیته توزیع ستاد بحران نیز با بیش از ۱۱ هزار طلبه در بحث اقلام و پک های بهداشتی و ضدعفونی کردن معابر ورود خوبی داشته و کمک رسانی بسیاری داشته اند.

مسئول کمیته آموزش ستاد حوزوی بحران نهادهای عالی حوزه ابراز داشت: ما در کنار برنامه های آموزشی برای عموم طلاب، برنامه ریزی هایی را نیز برای طلاب جهادی داریم تا بتوانند در آموزش های ویژه و تخصصی شرکت کرده و از ظرفیت آنان بهره ببریم.

حجت الاسلام پناهی ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی ویژه برای طلاب جهادگر ضروری است و در همین راستا، با هماهنگی کمیته اعزام ستاد بحران حوزه، مقدمات برگزاری دوره آموزشی تبلیغ بالینی ویژه طلاب را برنامه ریزی کرده ایم و به فضل خدا اولین دوره را با حضور ۸۰ نفر از طلاب قم و سراسر کشور در مدت ۱۰ روز و ۸۰ ساعت در اواخر تیرماه امسال برگزار خواهیم کرد تا این عزیزان بتوانند در مواقع بحران یا غیربحران در بیمارستان ها خدمت رسانی کرده و به کار مشاوره و تبلیغ بالینی بپردازند.

وی ابراز داشت: ما به تناسب کمیته های ده گانه ستاد بحران، دوره های مهارت افزایی را برای طلاب و فضلا خواهیم داشت تا بتوانند با دست پر به جامعه خدمت نمایند.

کارشناس ستاد حوزوی بحران خاطرنشان ساخت: از دیگر برنامه هایی که برنامه ریزی کرده ایم، دریافت آمار طلابی است که دوره های مقدماتی امداد و نجات را پشت سر گذاشته اند تا بتوانیم برای این عزیزان دوره های تخصصی و تربیت مربی را برگزار نماییم که در این راستا، شماره ۰۹۹۲۱۲۰۰۴۶۹ را اعلام کرده ایم تا این عزیزان در پیام رسان ایتا، تصویر گواهینامه خود را برای ما ارسال نمایند تا بتوانیم دوره های تکمیلی را برای آنان برگزار کرده و همچنین ضمن شناسایی آنان، از ظرفیت این عزیزان در حوادث غیرمترقبه بعدی استفاده نماییم.

مسئول کمیته آموزش ستاد حوزوی بحران نهادهای عالی حوزه بیان داشت: بنای ما برای اعزام در حوادث غیرمترقبه بعدی بر این است که طلاب آموزش دیده را اعزام نماییم؛ چون جان آن طلبه برای ما مهم است و اگر آموزش دیده باشد، اول می تواند جان خود را حفظ کرده و سپس جان دیگران را نجات دهد.

حجت الاسلام پناهی در پایان گفت: از تمام طلاب و فضلا دعوت می کنیم تا در سامانه ای که اعلام کرده ایم، ثبت نام کرده و به صورت مجازی، دوره های آموزشی امداد و نجات را پشت سر بگذارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha