شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قرآن نادر

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

لندن نسخه نادر قرآن را به حراج گذاشت

این قرآن که متعلق به ایران است و در دوره حکومت تیموری یا آق‌قویونلوها نگاشته شده، روز جمعه در حراجی کریستیز لندن به حراج گذاشته شد. در حالی که انتظار می‌رفت بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار پوند برای آن پرداخت شود، به مبلغ ۷ میلیون و ۱۶ هزار پوند فروش رفت. این نسخه بسیار زیبا ورق‌هایی از جنس کاغذهای ساخت چین و جلدی طلاکوب مربوط به دوره صفویه دارد و خوشنویسی آیات آن به خط ثلث است.

توهین به ساحت قرآن کریم استانبول را متشنج کرد

جوانی ترکیه‌ای در استانبول با پاره‌کردن صفحاتی از قرآن کریم به ساحت این کتاب مقدس توهین کرد و احساسات شهروندان این کشور را برانگیخت. این اقدام ضد دینی و توهین‌آمیز در منطقه «اسکودار» استانبول روی داد و طی آن جوانی ترکیه‌ای که هویت او مشخص نیست، با پاره‌کردن صفحاتی از قرآن و پرت کردن آن به سطل زباله موجب هتک حرمت کلام الله مجید شد. صبح روز بعد از این حادثه کارگرانی که در حال رفتن به سر کار بودند، متوجه این مسئله شدند و صفحات قرآن پاره شده را جمع‌آوری کرده و برای ثبت این اقدام ضد اسلامی به نهادهای مسئول تحویل دادند. این گروه از کارگران، پلیس را نیز در جریان این هتک حرمت قرار دادند که تحقیقات در این زمینه آغاز و برای مشخص‌شدن هویت فرد توهین‌کننده به ساحت قرآن دوربین‌های مداربسته بازبینی شد. پس از انتشار فیلم حادثه در فضای مجازی، شهروندان ترکیه‌ای با محکومیت این اقدام ضد دینی، بازداشت و مجازات عامل فرد موهن را که با این اقدام به همه مسلمانان جهان توهین کرده است، خواستار شدند.

آیت الله آملی لاریجانی از رهبر معظم انقلاب قدردانی کرد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه ای با تشکر از الطاف پدرانه رهبر معظم انقلاب، گفت: اینجانب قبلاً گفته ام و یکبار دیگر به محضر جناب عالی عرض می‌کنم که هیچ‌گاه از هیچ فرد فاسدی حمایت نکرده و نخواهم کرد. کلامی از بنده را مستند قرارداده‌اند که هیچ دلالتی بر خلاف آنچه گفته ام ندارد. اگر اتهامی به کسی متوجه است، دستگاه قضایی باید با معیارهای قانونی و شرعی بدان رسیدگی کند، این وظیفه دستگاه قضایی و حق عمومی است. آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی از بیانات حکیمانه و الطاف کریمانه رهبر معظم انقلاب، قدردانی کرد که متن این پیام بدین شرح است: بسمه تعالی محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامت برکاته بعد التحیه و السلام ‌، از بیانات حکیمانه و الطاف کریمانه حضرت مستطاب عالی نسبت به این حقیر، انه تشکر می‌کنم.   برخورد با فساد چه در درون قوه قضاییه و چه در بیرون آن، از راهبردهای اساسی نظام از ابتدای تاسیس تا کنون بوده است و گواه آن تاکیداتی است که جنابعالی در زمانهای مختلف بر این امر نموده اید .اینجانب در هر دو دوره قبلی قوه قضاییه، به همراه مسوولان عالی قضایی و رؤسای دادگستری ها و دادستان ها، این راهبرد اساسی مورد تاکید رهبری نظام را، با قاطعیت تمام دنبال کرده ایم. متاسفانه همه کسانی که از قاطعیت دستگاه قضایی و تصمیمات انقلابی آن در دفاع از نظام جمهوری اسلامی ضربه خورده بودند، گویی به یکباره فضایی برای انتقام یافتند و در این مسیر ظلم و هتک بسیار کردند که نیازی به انعکاس آنها نیست، ان الله یدافع عن الذین آمنوا. و ان الله مع الصابرین. اینجانب قبلاً گفته ام و یکبار دیگر به محضر جناب عالی عرض می‌کنم که هیچ‌گاه از هیچ فرد فاسدی حمایت نکرده و نخواهم کرد. کلامی از بنده را مستند قرارداده‌اند که هیچ دلالتی بر خلاف آنچه گفته ام ندارد. اگر اتهامی به کسی متوجه است، دستگاه قضایی باید با معیارهای قانونی و شرعی بدان رسیدگی کند، این وظیفه دستگاه قضایی و حق عمومی است.   در پایان مجددا از الطاف پدرانه جناب عالی، خالصانه و خاضعانه تشکر میکنم و از خداوند متعال دوام عمر و توفیق و تسدید آن بزرگوار را خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله.

افشاگر ناشناس موج اعتراضات را شعله ور کرد

انتشار مقاله‌ای درباره یک گروه نژادپرست و اسلام‌هراس در شهر سن خوزه در کالیفرنیای شمالی، باعث تعلیق ۴ افسر پلیس و محکومیت از سوی جامعه مدنی شده است. تحقیقات درباره یک گروه فیس بوکی نژادپرستانه و متعصب باعث شد چهار افسر اداره پلیس کالیفرنیا به خاطر انتشار مطالب نژادپرستانه و ضدمسلمانی در اینترنت از کار معلق شوند. ادی گارسیا رئیس پلیس سن خوزه، سومین شهر بزرگ در کالیفرنیای شمالی می‌گوید از اف بی آی برای تحقیقات درباره این گروه نژادپرست کمک خواسته است. به گفته خبرگزاری‌های محلی به نظر می‌رسد که این صفحه فیس بوک با گروهی از ماموران بازنشسته و فعال پلیس سن خوزه مرتبط می‌باشد که در مقاله‌ای در یکی از روزنامه‌ها درباره آن‌ها افشاگری شده بود و منجر به محکومیت‌های سریع از جانب اتحادیه پلیس، مقامات محلی و طرفداران حقوق مدنی شد. این مقاله توسط یک وبلاگ نویس بی‌نام نوشته شده  که گفته بود شریک یک مأمور اجرای قانون در منطقه خلیج سانفرانسیسکو است، تصاویری از آنچه به نظر می‌رسد پست های فیس بوک است نشان می‌داد که اعضای این گروه از پلیس‌ها اعضای جنبش سیاه پوستان را «دشمنان داخلی» خطاب کرده‌اند. نویسنده همچنین با استناد به نگرانی از امنیت خود خواسته ناشناس بماند. در این مقاله مثال دیگری آورده شده است که در آن اعضای گروه فیس بوک درباره یک زن مسلمان اظهارات اسلام هراسانه داشتند که حجاب وی توسط یک کلانتر کشیده شده بود. زهرا بیلو ، مدیر اجرایی شورای روابط اسلامی-آمریکایی (کایر) در منطقه خلیج سانفرانسیسکو ، گفت: نوع احساسات اسلام‌هراسی صرف نظر از اینکه نویسنده آن‌ کیست ناراحت کننده هستند، و اینکه افسران پلیس چنین مطالبی را نوشته‌اند از همه وحشتناک‌تر است. بیلو گفت: چگونه قرار است از این مأمورین بخواهیم از جامعه خود محافظت نمایند،  وقتی چنین نظراتی نسبت به همسایگان خود دارند و این حرف‌ها را می‌زنند. وی افزود: من نگران هستم که این مسئله فقط به چند افسر پلیس ختم نشود بلکه افسران دیگر نیز از این مطالب آگاهی داشته و همین گونه به مسئله نگاه کنند.

 یونان دستور تعطیلی مسجد آتن را داد

دولت یونان در اقدامی که با انتقاد گروه‌های مسلمان روبه‌رو شده به تازگی یکی از مساجد قدیمی نزدیک «آتن» پایتخت این کشور را بست.به نوشته وبگاه شبکه خبری «تی آر تی» وزارت امور آموزش و مذهب یونان با ادعای این که این مسجد فاقد مجوز فعالیت بوده، یک اخطار ۱۵ روزه برای تعطیلی این مکان عبادی صادر کرده است.این مسجد در شهر بندری «پیرائوس» در ۱۲ کیلومتری آتن، پایتخت این کشور قرار دارد و از سال ۱۹۸۹ عبادتگاه نمازگزاران  بوده است.در واکنش به این اقدام آتن، «اتحادیه مسلمانان یونان» با صدور بیانیه‌ای  از بسته شدن یکی از قدیمی‌ترین مساجد در یونان بدون هیچ گونه هماهنگی با مقامات مربوطه ابراز تاسف کرد. اتحادیه مسلمان یونان در بیانیه خود اعلام کرده که بستن این مکان مذهبی از سوی دولت اقدامی در جهت سرکوب آزادی‌های مذهبی بوده است.

آلمان دست به انتشار دو کتاب قرآنی زد

انستیتو علوم انسانی و علوم اسلامی آلمان در ادامه انتشار آثار اسلامی خود، اقدام به انتشار دو کتاب جدید با عنوان «Vernunft und Offenbarung»(عقل و وحی) و « Die Position der Frauen aus der Sicht des Korans»(جایگاه زن از منظر قرآن) کرده است. این آثار نوشته محمد سامر مرتضی، پژوهشگر مطالعات اسلامی و علوم سیاسی و رهیافته انجمن شهید ادواردو آنیلی است که اصالت او به شهر اوبروزل واقع در ایالت راینلاند ـ فالتز در کشور آلمان مربوط می‌شود. وی از جمله نویسندگانی است که آثار بسیاری در حوزه‌های مختلف فکری و فرهنگی دارد. این دو کتاب اکنون منتشر شده و در دسترس عموم قرار دارد. محمد سامر مرتضی اخیراً کتاب دیگری را با عنوان «کلماتی برای توصیف یک "ما"ی فراگیر» در آلمان منتشر کرده بود. این اثر پژوهشی درباره مسلمانان این کشور است. سامر مرتضی در این اثر به هویت مسلمانان و تاریخ پرفراز و نشیب زندگی آنها در آلمان پرداخته است. محمد سامر مرتضی همچنین در بخش دیگری از کتاب خود، قانون اساسی آلمان، قوانین اسلامی و گروه‌های راست افراطی را نیز مورد بررسی قرار داده است.

"رائد" برای کودکان مسلمان "اردوگاه دوستی" برپا کرد

اتحادیه سازمان های اجتماعی "رائد" در اوکراین از آغاز ثبت نام فرزندان مسلمانان در "اردوگاه دوستی" خبر داد. مسئولین این اردوگاه گفتند: تمامی تدابیر پیشگیرانه برای کاهش شیوع ویروس کرونا انجام خواهد گرفت که از جمله آنها فاصله گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک، ضدعفونی محل برپایی اردوگاه و سایر اقدامات پیشگیرانه است. این اردوگاه به فعالیت های تربیتی، فرهنگی، اسلامی و آموزشی برای افزایش سطح معلومات اسلامی کودکان مسلمانان و کسب مهارت ها و معلومات جدید می پردازد. از جمله برنامه های این اردوگاه؛ برنامه قرآن کریم و نماز جماعت، مسابقات و رقابت های مختلف، فعالیت های ورزشی، شب شعر و سفر به دامن طبیعت است. شایان ذکر است که اتحادیه سازمان های اجتماعی "رائد" یک مؤسسه اجتماعی اوکراینی نماینده ۲۰ جمعیت اجتماعی شهر های اوکراین است که برای معرفی فرهنگ اسلامی و خدمت به جامعه اوکراین تلاش می کند.

پلیس کانادا پیرمرد مسلمان را به رگبار بست

مسلمانان و گروه‌های مدافع حقوق بشر در کانادا خواستار آغاز تحقیقات شفاف و علنی درباره تیراندازی مرگبار پلیس به ایجاز چودری، پیرمرد مسلمان ۶۲ ساله در ۲۰ ژوئن (شنبه هفته گذشته) شدند. نادیا حسن، مدیر اجرایی شورای ملی مسلمانان کانادا گفت: ما انتظار پاسخ‌گویی داریم. حداقل انتظار می‌رود افسر پلیسی که مسئول قتل ایجاد چودری بود از نیروی پلیس برکنار شود. این افسر لیاقت داشتن اسلحه و نشان ندارد و باید فورا اخراج شود. چودری مبتلا به اسکیزوفرنی بود و دچار حمله شد که باعث شده یکی از اعضای خانواده برای کمک به خط غیراضطراری تماس بگیرد. پلیس وارد عمل شد و جلوی آپارتمان را گرفته و مانع از اعضای خانواده شد که تلاش داشتند وارد خانه شده و پیرمرد را آرام کنند با استفاده از نردبان ، پلیس از طریق بالکن وارد آپارتمان شد و در را با لگد باز کرده و به پیرمرد فرمان ایست داد و بدون اینکه او فرصت تسلیم شدن داشته باشد همزمان بلافاصله با ۵ شلیک گلوله او را از پا درآورد. به گفته اعضای خانواده، چودری که پدر چهار فرزند بود زبان انگلیسی را نمی فهمیده و هیچ نشانه ای از تمایل به صدمه زدن به کسی نشان نداده است. پلیس مدعی شد که این فرد اسلحه داشته است. هاشم چودری خواهرزاده وی گفت که پلیس در تیراندازی به دایی وی از نیروی بیش از حد استفاده کرده است. مسلمانان خواستار تحقیقات درباره این جنایت و اجرای عدالت هستند. حسن چودری خواهرزاده دیگر وی گفت: اگر می‌گذاشتند ما داخل برویم و با او صحبت کنیم حالش خوب می‌شد. درگذشت چودری اعتراضات خیابانی و انتقادات گسترده‌ای در مردم، گروه‌ها و متخصصان بهداشت روانی راجع به نحوه برخورد پلیس با بیماران اسکیزوفرنی موجب شده است. مرکز اعتیاد و سلامت روان در بیانیه ای گفت: پلیس وقتی مردم دچار بحران هستند نباید اولین پاسخ دهنده باشد. پلیس آموزش‌های کافی برای وضعیت‌های بحران را ندیده است و انتظار نمی‌رود قادر باشد وضعیت را درست کنترل کند. شورای امامان جماعت کانادا نیز طی بیانیه‌ای درگذشت چودری را تسلیت گفته و خواستار اجرای عدالت شدند.

 

مجلس ملی پاکستان توهین به مقدسات اسلامی را محکوم کرد

نمایندگان مجلس پاکستان ابراز انزجار و خشم خود را نسبت به تحرکات اخیر برخی از افراط گرایان علیه وحدت اسلامی و نسبت دادن راوایات دروغ به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام را با تصویب قطعنامه ای اعلام کردند. خانم «شکفته جمانی» نماینده مجلس پاکستان قطعنامه مربوط به محکومیت توهین به مقدسات اسلامی را در صحن علنی پارلمان این کشور ارائه و سپس به اتفاق آراء تصویب شد. وی افزود: ما اقدام شنیع و تفرقه انگیز یکی از روحانیون به اصطلاح مذهبی در ارائه احادیث جعلی و نسبت دادن آن به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به شدت محکوم کرده و اعلام می‌کنیم که اینگونه یاوه گویی‌ها قلب تمام ملل اسلامی را به درد می‌آورد. این نماینده مجلس پاکستان تاکید کرد: هرگونه تلاش برای انعکاس روایات غلط که منجر به توهین به مقام والای اهل بیت علیهم السلام و اصحاب نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) غیرقابل قبول و محکوم است. وی از دولت پاکستان خواست تا قوانین رسیدگی به توهین به مقدسات اسلامی را سخت‌تر کند تا عناصر خاطی فرصت یاوه گویی و تحت تاثیر قراردادن وحدت مسلمانان را پیدا نکنند. پیش‌تر احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان به ویژه رهبران شیعه و اهل تسنن نیز یاوه گویی یکی از روحانیون افراطی این کشور در شان ائمه اطهار علیهم السلام را محکوم و اعلام کردند: عاملان توهین به مقدسات اسلامی بدون شک از سوی دشمنان مشترک اسلام و ملل مسلمان تغذیه می‌شوند و دولت باید این وضعیت را پیگیری و افراد خاطی را پاسخگو نمایندگان مجالس ایالتی پنجاب و سِند در جنوب پاکستان همچنین در هفته‌های اخیر با تصویب قطعنامه‌ای، ضمن ادای احترام به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا (س)، خواستار بازسازی حرم اولیای الهی در قبرستان بقیع در شهر مدینه منوره در عربستان شدند

مالزی برای مسلمانان روهینجا به "آ سه آن"نامه زد

دولت مالزی و سازمان‌های حقوق بین‌الملل در کشورهای مجمع جنوب شرق آسیا "آ سه آن" خواستار ایجاد راه‌حل‌های کارآمد درباره اقلیت مسلمانان روهینجا شدند. محیی الدین یاسین، نخست وزیر مالزی در سی و ششمین اجلاس آ سه‌ آن که به صورت مجازی برگزار شد، گفت، کشورهای عضو مجمع نیاز به همکاری بهتر برای یاری به میانمار با هدف تعامل با مشکلات مربوط به اقلیت مسلمانان روهینجا دارند. وی اشاره کرد، کشورش دیگر نمی‌تواند پذیرای آن آوارگان باشد و مشکلات اقتصادی کشورش و کمبود منابع در پی بحران کرونا همچنان وجود دارند. یاسین تصریح کرد: مالزی کمک‌های انسانی را به آوارگان روهینجا فراهم کرده به رغم اینکه عضو توافقنامه پناهجویان مصوب سال ۱۹۵۱ و پروتکل ۱۹۶۷ در زمینه آوارگان نیست. وی افزود، این وضع تا ابد نمی‌تواند ادامه یابد. دیده بان حقوق بشر نیز کشورهای آ سه آن را به برعهده گرفتن مسؤولیت بیشتر در خصوص مساله آوارگان روهینجا فراخواند.

اوکراین به نئونازی ها هشدار داد

سرویس امنیتی اوکراین در شهر ادیسه این کشور نسبت به تلاش یک سازمان نئونازی برای به آتش کشیدن یک مسجد در عصر «روز پرچم کریمه تاتار» هشدار داد و آن را یک زنگ خطر دانست. سرویس امنیتی اوکراین در بیانیه ای در این زمینه گفت: افسران سرویس امنیتی در نتیجه یک عملیات ویژه دو نفر از اعضای سازمان نئونازی در مرکز ادیسه را در حالی که تلاش می کردند با استفاده از « کوکتل مولوتوف» یک مسجد را به آتش بکشند،دستگیر کردند. همچنین گزارش شده است که یکی از اعضای دستگیر شده پس از یک مدت طولانی اقامت در روسیه وارد اوکراین شده است. افسران امنیتی در جستجوهای خود ابراز آتش سوزی و یادداشت هایی که سندهایی از طرح حمله در آنها یافت می شد را از دو نفر دستگیر شده گرفتند. سرویس امنیتی اعلام کرد که متهمان این پرونده بازداشت شده اند و تحقیقات پیش از محاکمه ادامه دارد. در بیانیه منتشر شده در این زمینه آمده است: همانطور که قبلا گزارش دادیم ، مشارکت کنندگان جنبش راست گرا از آلمان،فنلاند و سوئد که در یک اردوگاه نظامی روسی در نزدیکی «سنت پترزبورگ» آموزش می بینند به شبه نظامیان در «دونابس» پیوسته اند و دست به اقدامات خرابکانه ای مانند مورد اخیر به آتش کشیدن مسجد می زنند.

 

الازهر حکم حبس قرآن‌ستیز دانمارکی را تایید کرد

دیدبان مبارزه با افراط‌گرایی و خشونت الازهر از حکم حبس سه ماهه راسموس پالودن(Rasmus Paludan) از سوی دادگاه دانمارک به دلیل توهین به قرآن کریم استقبال کرد و آن را اقدامی در مسیر درست برشمرد. در بیانیه این مرکز آمده است: امید است که این حکم مانعی بر سر راه کسانی باشد که چنین اقدامات غیر مسئولانه‌ای را مرتکب می‌شوند. این بیانیه می‌افزاید: اخیراً در کشورهای اروپایی به ویژه دانمارک چنین صحنه‌هایی را شاهد بوده‌ایم، به همین دلیل رویارویی با اقدامات نژادپرستانه از راه قانونی و به شکل قاطعانه بسیار ضروری است. این مرکز همچنین اعلام کرد: این متهم(راسموس پالودن) همواره علیه اسلام و مسلمانان دست به اقدامات تحریک‌آمیز زده است و در گذشته مجازات‌های ساده‌ای برای او اجرا شده بود که به اندازه کافی بازدارنده نبوده و همین مسئله او را به تکرار جنایت‌های نژادپرستانه خود تشویق کرده است. دیدبان مبارزه با افراط‌گرایی و خشونت الازهر در پایان تأکید کرد: نژادپرستی علیه هر یک از ادیان اقدامی نفرت‌انگیز و تهدیدکننده امنیت و ثبات جوامع است. یادآور می‌شود، دادگاه دانمارک روز پنج‌شنبه، پنجم تیر راسموس پالودن، وکیل و رئیس یکی از احزاب ضد اسلامی این کشور را پس از چندین بار سوزاندن قرآن کریم به اتهام مخالف با قانون ضد نژادپرستی دانمارک به سه ماه حبس محکوم کرد. وی همچنین به محرومیت از رانندگی به مدت یک سال و تعلیق از شغل وکالت به مدت سه سال محکوم شد.

 

راهپیمایی ضد نژادپرستی به برلین رسید

با شعار زندگی سیاه مهم است صدها نفر در برلین آلمان علیه نژادپرستی راهپیمایی کردند. بر اساس اعلام سخنگوی پلیس برلین حدود ۱۱۰۰ نفر در این تظارات شرکت کردند. معترضین پلاکاردهایی با شعارهایی مانند ” خشونت پلیس می کشد” ، “من نمی توانم نفس بکشم” و “نژادپرستی در اینجا نیز یسیتماتیک است” داشتند. بنابراین گزارش، شرکت کنندگان در این تظاهرات اقدامات بهداشتی و درمانی مانند حفظ مسافت اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت کردند.

ناجا سایت های غیرمجاز را فیلتر کرد

سردار امیر رحمت‌اللهی، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور در جلسه‌ای با مدیرعامل سایت دیوار در خصوص درج آگهی خریدوفروش اموال فرهنگی‌تاریخی در این سایت اظهارداشت: در سخنرانی مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری و مسوولان همواره به دو موضوع مهم اقتصاد و فرهنگ به‌عنوان دو بال برای رشد و تعالی کشور اشاره‌شده است. وی افزود: تعبیر ما از فرهنگ درباره داشته‌های فرهنگی کشور است، آثاری که ارزشمندترین سرمایه فرهنگی ما تلقی می‌شوند و پیشینه تاریخی کشورمان را نشان می‌دهد. ما باید از آن‌ها به‌خوبی مراقبت و حفاظت کنیم. فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: عده‌ای سعی می‌کنند با از بین بردن فرهنگ، اهمیت آن را کمتر کنند و موضوعاتی را که بسیار حائز اهمیت است، عادی جلوه دهند. اگر هرگونه خدشه‌ای به فرهنگ وارد شود به یک بخش یا کل کشور صدمه وارد می‌شود به‌همین دلیل با حساسیت این موضوع را دنبال می‌کنیم. وی خطاب به مسوول سایت دیوار گفت: کاری که شما انجام می‌دهید به‌نوعی خدمات اجتماعی محسوب می‌شود، هر نوع خدمات و فعالیت‌های اجتماعی که ارائه و انجام می‌شود، حتماً یک اصل لازم‌الاجرا دارد و این‌که برخلاف سیاست کیفری کشور نباشد، این سیاست خاص کشورمان است، البته ممکن است در یک کشور یک موضوعی جرم شناخته نشود. سردار رحمت‌اللهی افزود: ما موظف هستیم از میراث‌فرهنگی کشور به‌عنوان یک وظیفه ملی امانت‌داری کنیم، این میراث از نسل‌های گذشته رسیده و باید به نسل‌های آینده نیز منتقل شود، همه مردم باید در این زمینه همکاری و کمک کنند.وی تصریح کرد: موضوع میراث‌فرهنگی به‌اندازه‌ای اهمیت دارد که در قانون مجازات اسلامی، قانون‌گذار در تقسیم‌بندی‌ها، جرائم علیه میراث‌فرهنگی را در ردیف جرائم علیه امنیت قرار داده و استثنائاً در مواردی گفته است که شروع به جرم نیز به‌عنوان جرم شناخته می‌شود. فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور درباره جرائم در فضای مجازی گفت: آمار جرائم در فضای مجازی از رشد فزاینده‌ای برخوردار است و دلایل متعددی دارد، مهم‌ترین دلیل آن این بوده که تعقیب کردن آن سخت است. وی افزود: در برخی موارد ما با مجرم به‌شکل مستقیم برخورد می‌کنیم، ادوات حفاری و شی‌ء تاریخی غیرمجاز آن‌ها را ضبط می‌کنیم. قانون در این موارد صراحت دارد اما فضای مجازی از ظرافت‌های خاصی برخوردار است. سردار رحمت‌اللهی عنوان کرد: اعتقاد داریم در بحث جرائم علیه میراث‌فرهنگی، رویکردمان باید پیشگیرانه باشد، هر چقدر در برخورد با جرائم علیه میراث‌فرهنگی، هزینه‌های ارتکاب جرم را بالا ببریم، آسیب کمتری به آثار تاریخی وارد می‌شود. وی گفت: در فضای مجازی سیاست‌گذاری ما مبتنی بر این نظریه است که باید اقداماتی بازدارنده و پیشگیرانه انجام دهیم. بخش حقوقی و فنی ما هرروز سایت‌ها و فضای مجازی را رصد و پایش می‌کند. فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور بیان کرد: اگر اجازه خریدوفروش دستگاه فلزیاب، طلایاب و... را با عناوین مختلف بدهیم و موجب شویم تا خریدوفروش اشیای تاریخی به‌راحتی انجام شود، درواقع یک عملیات مجرمانه را ترغیب کردیم. باید موضع بگیریم و مداخله و برخورد قانونی کنیم به این دلیل به دنبال ظرفیت‌سازی رفتیم تا در فضای مجازی با مجرمان برخورد کنیم. وی از فیلتر شدن ۱۸۰ سایت و کشف و ضبط ۴۰ هزار قلم شی‌ء تاریخی در سال گذشته خبر داد و گفت: «در سه‌ماهه اول سال جاری با ۸۶ سایت برخورد کردیم که فیلتر شدند و در مجموع از پارسال ۲۶۶ سایت متخلف فیلتر شد. سردار رحمت‌اللهی افزود: با لینک شدن به سامانه برخط فضای مجازی دادستانی کل کشور دیگر نیازی نیست به پلیس فتا برای فیلترینگ و برخورد با سایت‌های غیرمجاز مراجعه کنیم، این ابزار به‌شکل مستقیم در اختیار ما قرارگرفته است و ما به‌عنوان یک کاربر فعال دادستانی در امور فضای مجازی می‌توانیم، کار رصد فضای مجازی را بیش ‌از پیش دنبال کنیم. درگذشته درخواست فیلترینگ را به‌شکل کتبی ارسال می‌کردیم که انجام این کار زمان‌بر بود و با مشکلات بروکراسی روبرو بودیم، اما با توجه به شرایط و امکانات فعلی طی ۲۴ ساعت یا درنهایت ۴۸ ساعت یک سایت را فیلتر می‌کنیم. وی تصریح کرد: قانون‌گذار معمولاً در فضای مجازی، قانون مبارزه با جرائم رایانه‌ای را مورد ملاک برخورد و تشخیص قرار می‌دهد و دادستانی نیز بر این اساس برخورد می‌کند. درگذشته یکی از مشکلاتی که داشتیم این بود که جرائم علیه میراث‌فرهنگی را بر اساس بند چهار ماده ۲۱ قانون جرائم رایانه‌ای تحت عنوان تشویق، تحریک و تسهیل ارتکاب جرائمی که دارای جنبه عمومی هستند از قبیل اخلال در نظم،‌ تخریب اموال عمومی، ارتشا، اختلاس، کلاه‌برداری، قاچاق مواد مخدر، قاچاق مشروبات الکلی و... در نظر می‌گرفتند که این نظر ما را تأمین نمی‌کرد. فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی افزود: با تعاملات و جلساتی که داشتیم و بر اساس پیگیری‌های بخش حقوقی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی درنهایت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قبول کرد تا بر اساس قانونی که در سال ۱۳۷۹ به تصویب رسیده است هرگونه خرید، فروش، تبلیغ و نگهداری فلزیاب باید با اخذ مجوز از سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وقت باشد، اگر کسی مجوز نگرفت عمل غیرقانونی مرتکب شده و دستگاه ضبط می‌شود. وی گفت: ضمانت اجرایی این قانون درگذشته فقط ضبط دستگاه فلزیاب بود، به این منظور این اقدام نمی‌توانست بازدارنده باشد، متأسفانه آمارهای ما حکایت از آن داشت که میزان خریدوفروش دستگاه فلزیاب در فضای مجازی افزایش پیداکرده است درنتیجه به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استناد کردیم که تعریفی از کالای مجاز مشروط داشت البته این مشروط بودن منوط به اخذ مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. سردار رحمت‌اللهی اظهار کرد: امروز پرونده‌هایی که با این عنوان به دادگاه می‌فرستیم، ضمانت اجرایی آن این است که علاوه بر ضبط دستگاه فلزیاب، یک تا سه برابر ارزش کالای مکشوفه جزای نقدی برای مرتکب در نظر گرفته می‌شود، درنتیجه هزینه‌های ارتکاب جرم افزایش پیداکرده و می‌تواند یک اقدام بازدارنده مناسب تلقی شود. وی در خصوص درج آگهی خریدوفروش اشیای تاریخی در فضای مجازی گفت:‌ این کار با سودجویی در فضای مجازی انجام می‌شود چون انگیزه بسیاری از این افراد، کلاه‌برداری است در حقیقت این‌یک مانور متقلبانه محسوب می‌شود. فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور افزود: قانون‌گذار خریدوفروش طلایاب، فلزیاب، فروش اشیای تاریخی که عمدتاً اصل نبوده و تقلبی هستند به‌عنوان جرم مستقل با عنوان کلاه‌برداری تلقی می‌کند. تمامی اقداماتی که برای خریدوفروش اشیای تاریخی انجام می‌شود غیر قانونی بوده و عملیات مجرمانه محسوب می‌شود. وی تصریح کرد:‌ افرادی که اقدام به تبلیغ خریدوفروش اشیای تاریخی در فضای مجازی می‌کنند یک عمل مجرمانه انجام می‌دهند و قصد دارند با تغییرعناوین به آن وجاهت ببخشند و از ساده‌انگاری عوام استفاده می‌کنند، معمولاً انگیزه آن‌ها کلاه‌برداری بوده و افراد طماع و ساده‌اندیش را به دام می‌اندازند و اموال آن‌ها را تحصیل می‌کنند. سردار رحمت‌اللهی گفت: با اقتدار تمام و اتکا به قوانین و پشتوانه قانونی که داریم با این روش‌های سودجویانه و متقلبانه برخورد می‌کنیم، بستر انجام این کار در یگان حفاظت میراث‌فرهنگی فراهم‌شده و ظرفیت قانونی نیز در این زمینه وجود دارد. وی افزود: خوشبختانه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی یک ساختار ملی در سطح کشور دارد و در هر استان افراد سودجو که اقدام به حفاری‌های غیرمجاز و خریدوفروش آثار تاریخی و فرهنگی می‌کنند توسط نیروهای یگان دستگیر می‌شوند. فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور به سودجویان اموال فرهنگی تاریخی هشدار دارد و اظهار کرد: ظرفیت مشارکت‌های مردمی ما بسیار گسترده و فعال است، دوستداران میراث‌فرهنگی در کشور یک شبکه گسترده اجتماعی و سازماندهی شده‌ای را تشکیل دادند، شماره تلفن ۰۹۶۶۲ نیز برای این موضوع اختصاص دارد، به‌طوری‌که بسیاری از کشفیات و برخوردهای ما با سایت‌ها، بر اساس اطلاعات مردمی است. وی افزود: یکی از اقدامات دیگر ما این است که در برخی موارد خاص، نماینده حقوقی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به دادسرای فرهنگ و رسانه می‌رود و شکایت خود را ارائه می‌دهد، با همکاری نیروی انتظامی کشف جرم انجام می‌دهیم و صرفاً به فیلتر کردن یک سایت بسنده نمی‌کنیم.

مقام معظم رهبری با کمک ویژه مالیاتی موافقت کردند

رئیس جمهوری در نامه‌ای به وزیر اقتصاد از موافقت رهبر معظم انقلاب با کمک ویژه مالیاتی به شرکت‌هایی که امسال وارد بورس می‌شوند، خبر داد. بازار بورس این روزها به عنوان یکی از پربازده‌ترین بازارهای ایران به شمار می‌رود و دولت در تلاش است با حمایت از این بازار، ‌رشد آن را ادامه‌دار کند. در همین راستا عرضه‌های اولیه در دستور کار قرار گرفته است و سهام عدالت نیز بعد از آزاد سازی وارد سبد بورس افراد شده استدر ادامه این حمایت‌ها نیز رئیس‌جمهوری بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، در نامه‌ای به وزیر اقتصاد اعلام کرد که حمایت‌های ویژه مالیاتی از شرکت‌هایی که در سال جاری وارد بورس شوند، انجام خواهد شد. در این نامه رئیس‌جمهوری تاکید کرده که این مصوبه به تایید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده است. رئیس جمهوری در این نامه با اشاره به اینکه بند ۲ مصوبات پنجاهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ سوم خرداد سال جاری که به تایید مقام معظم رهبری رسیده آن را  برای اجرا به وزارت اقتصاد ابلاغ کرده است. بر این اساس، در این نامه تاکید شده که به منظور تعمیق بازار سرمایه،‌ تشویق شرکت‌ها به عرضه سهام در بورس و افزایش شفافیت مالیاتی، در مورد شرکت‌هایی که با ارائه صورت‌های مالی و پرداخت مالیات متعلقه، ‌در سال ۹۹ وارد بازار بورس شوند، سازمان امور مالیاتی کشور پس از پذیرش آنها در بازار بورس، متعرض حساب ‌های سنوات گذشته آنها نخواهد شد. این شرکت‌ها موظفند حداقل ۲۵ درصد سهام شرکت خود را به صورت شناور در بازار سرمایه عرضه کنند. وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز موظف است گزارش اقدامات و پیشرفت کار را هر سه ماه یکبار به دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه نماید.

آیت الله بشیر النجفی به شایعات مجازی پاسخ داد

دفتر آیت الله شیخ «بشیر النجفی» از مراجع نجف اشرف به استفتائی پیرامون ممنوعیت استفاده از مساجد و حسینیه‌های مسیر کربلا و نجف در دوران کرونا پاسخ داد. متن استفتاء و پاسخ آیت الله نجفی به شرح زیر است: * استفتاء: به تازگی در شبکه‌های اجتماعی، فتوایی از حضرتعالی درحال انتشار است که "استفاده از مساجد و حسینیه‌های موجود در مسیر کربلا و نجف برای بیماران کرونایی ممنوع است". مگر ساخت عبادتگاه‌ها برای مردم و منافع آنان نیست؟* پاسخ بسمه سبحانه با شروع ویروس کرونا در عراق و دیگر کشورها، نه تنها از همه مومنان به صورت عام و از خادمان امام حسین(ع) به شکل خاص دعوت کردیم که به مردم خدمت کنند بلکه نهادهای مرتبط با دفتر را نیز برای انجام وظیفه خود بسیج کردیم. همچنین از صاحبان حسینه‌های مسیر کربلا و نجف خواستیم که حسینه‌ها را در اختیار نیازمندان قرار دهند. باردیگر اعلام می‌کنیم که حسینیه‌های مسیر کربلا و نجف ملک شخصی و غیر موقوفه است از این‌رو تصرّف در آن به اختیار مالکان است که هرگونه می‌خواهند در آن دخل و تصرّف کنند هرچند از فرزندان مومن عراق می‌خواهیم که زمینه استفاده از این املاک را فراهم سازند. در مورد حسینیه‌های وقفی که جهت وقف آن خدمت به مومنین است، وقف عام است که بارها اعلام شده استفاده از آنها نه تنها جایز بلکه شایسته است. اما حسینیه‌ها و مساجدی که وقف خاص هستند، تصرّف در آنها غیر از جهت وقف شده جایز نیست.

رهبر سابق جماعت اسلامی پاکستان درگذشت

منور حسن رهبر سابق جماعت اسلامی پاکستان و از مخالفان سرسخت دخالت‌های آمریکا در منطقه، امروز جمعه (۶ تیر ۱۳۹۹) در سن ۷۸ سالگی در شهر "کراچی" درگذشت. منور حسن چهارمین رئیس حزب جماعت اسلامی محسوب می‌شود که سال ۱۳۸۸ این مسئولیت را برعهده گرفت و تا فروردین ۱۳۹۳ آن را رهبری کرد.  وی یکی از منتقدان شدید سیاست‌های آمریکا در منطقه و مخالف سرسخت دخالت نظامی واشنگتن در افغانستان شناخته می‌شد که همواره حملات پهپادهای ارتش آمریکا را به خاک پاکستان محکوم می‌کرد.  منور حسن متولد ۱۴ دیماه ۱۳۲۰ شمسی (اوت ۱۹۴۱) در شهر دهلی (پیش از استقلال پاکستان و هند) بود که در سال ۱۳۴۶ شمسی به حزب جماعت اسلامی پیوست و پیش از انتخاب به عنوان رئیس، در منصب معاون دبیرکل، دبیرکل و رئیس ایالتی این حزب خدمت کرد.  رهبر فقید سابق جماعت اسلامی پاکستان در سال ۱۳۵۶ در انتخابات عمومی کشورش شرکت کرد و توانست با کسب بالاترین رای، به مجلس ملی راه یابد. 

حکم بازداشت روحانی شیعه جمهوری آذربایجان تمدید شد

حکم بازداشت حجت الاسلام حاج «الهام علی اف» جانشین حزب اسلام جمهوری آذربایجان به درخواست دادستانی این کشور تا ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰ (هفتم آبان ماه سال جاری) تمدید شد. وی از تاریخ ۱۱ اسفند ۹۸ به اتهامات واهی و رای فرمایشی دادگاه به مدت چهار ماه در بازداشت بسر می‌برد. لازم به ذکر است حاج الهام علی اف از روحانیون برجسته شیعی جمهوری آذربایجان می‌باشد که پیش از این نیز در «اعتراض به ممنوعیت حجاب در مدارس آذربایجان» به مدت ۲ سال به زندان محکوم شده بود.

لندن آخرین تحولات پرونده شیخ زاکزاکی را بررسی کرد

در پنجمین سال حبس غیرقانونی شیخ «ابراهیم زاکزاکی»، رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش و نیز قتل عام شیعیان در شهر زاریا، نشستی درباره آخرین وضعیت وی با سخنرانی جمعی از فعالان این پرونده، از سوی کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن برگزار می‌شود. پایگاه اطلاع‌رسانی کمیسیون حقوق بشر اسلامی (IHRC) در لندن اعلام کرد که این کمیسیون درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده شیخ زاکزاکی و حبس غیرقانونی وی و موضوع قتل عام شیعیان نیجریه، نشستی برگزار می‌کند.  دکتر «کاظم دهالا»، رئیس هیئت پزشکی رسیدگی به شیخ زاکزاکی؛ «سهیلا زاکزاکی»، دختر شیخ زاکزاکی؛ «فمی فالانا»، مدیر تیم حقوقی شیخ زاکزاکی؛ کاترینا آئینا، نویسنده گزارش درباره نیجریه و جومال کاروفی، شاهد عینی قتل عام زاریا سخنرانان این نشست خواهند بود و رضا کاظم اجرای این برنامه را بر عهده خواهد داشت. این برنامه شنبه (۷ تیرماه ۱۳۹۹) ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت لندن (۲۰:۳۰ به وقت تهران) از تلویزیون کمیسیون حقوق بشر و صفحه فیس‌بوک این نهاد، پخش خواهد شد. گفتنی است کشتار شیعیان نیجریه در شهر زاریا در دسامبر سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد. در حمله نیروهای ارتش نیجریه به اجتماع شیعیان در زاریا، حدود هزار نفر کشته و صدها نفر دستگیر شدند. همچنین در این حمله، شیخ زاکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش معلمه زینت به شدت زخمی و سپس دستگیر شدند. اکنون ۵ سال از دستگیری شیخ زاکزاکی و همسرش می‌گذرد. در این مدت، چند دادگاه برگزار شده که شیخ زاکزاکی در همه آنها بی‌گناه شناخته شده، اما دولت نیجریه تاکنون از آزادی وی سر باز زده است. گزارش اخیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی درباره قتل عام شیعیان در شهر زاریا که به دیوان بین‌المللی کیفری فرستاده شده، نشان می‌دهد دولت نیجریه درصدد از بین بردن شواهد مربوط به این واقعه است. در این گزارش از دیوان بین‌المللی کیفری خواسته شده پیش از آنکه دیر شود، برای رسیدگی به این موضوع اقدام کند.

زنگ خطر کرونا مجددا در قم به صدا درآمد

 تست مثبت مراجعات سرپایی در قم از ۱۵ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافته است و این مسئله زنگ خطر شیوع مجدد کرونا را در استان به صدا درآورده است. دکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تست مثبت مراجعات سرپایی در قم از ۱۵ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافته است و این مسئله زنگ خطر شیوع مجدد کرونا را در استان به صدا درآورده است. وی افزود: یکی از علل افزایش بیماران کرونایی در قم برپایی مراسم های همایش، عزا و عروسی است و بسیاری از این همایش ها باید به صورت غیر حضوری برگزاری شود تا از تجمع بی دلیل افراد جلوگیری شود. دکتر قدیر گفت: در این مراسم ها فاصله گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی به هیچ وجه رعایت نمی‌شود و احتمالا تا دو هفته آینده با اوج‌گیری دیگری مواجه خواهیم شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطر نشان ساخت: تعداد بستری مبتلایان به کرونا در دو هفته اخیر از حدود ۸۰ نفر به حدود ۱۵۰ نفر افزایش یافته است، در جلسه ویژه ای که امروز با روسای بیمارستان ها برگزاری کردیم علاوه بر بیمارستان کامکار سایر بیمارستان ها را نیز برای پذیرش بیماران کرونایی آماده کرده ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رت IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    0 0
    علم سنگاپوره ..کدام کشوره