جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
معصومه ابتکار

حوزه/ هفتم تیرماه، خبر اظهارات آیت الله جواد فاضل لنکرانی در درس خارج خود با عنوان «نقدی بر شبهه مالکیت پدر بر فرزند» در خبرگزاری حوزه منتشر شد که با واکنش معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دو روز قبل یعنی هفتم تیرماه، خبر اظهارات آیت الله جواد فاضل لنکرانی در درس خارج خود با عنوان «نقدی بر شبهه مالکیت پدر بر فرزند» در خبرگزاری حوزه منتشر شد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در این اظهارات با ادله فقهی، مطالب مطرح شده از سوی خانم معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در خصوص بحث مالکیت پدر بر فرزند را رد کرده بود.

بیشتر بخوانید:

نقدی بر شبهه مالکیت پدر بر فرزند

پس از انتشار این خبر، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با ارسال جوابیه ای به آن واکنش نشان داد و خواستار انتشار آن در خبرگزاری حوزه شد.

جوابیه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری:

حجت الاسلام دکتر سید مفید حسینی کوهساری

مدیر مسئول محترم خبرگزاری حوزه

با سلام و احترام

نظر به انتشار خبری با تیتر"نقدی بر شبهه مالکیت بر پدر بر فرزند" در تاریخ ۸ تیر که از سوی آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی مطرح و در آن خبرگزاری منتشر شده، خواهشمند است براساس قانون مطبوعات دستور فرمایید پاسخ و توضیحات این معاونت در مورد منشاء این نقد که یک مصاحبه بوده همراه متن دقیق پرسش و پاسخ انجام شده و فایل صوتی انتشار یابد. قبلا از مساعدت که برای روشن شدن حقیقت می فرمایید تشکر می شود.

نظر به انتشار برداشت های مختلفی از مصاحبه معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با خبرنگار ایرنا در موضوع قتل دختر به دست پدر، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در حاشیه درس خارج از فقه خود نسبت به نقل قول‌های منتشره از این مصاحبه واکنش نشان دادند، در حالیکه مانند صدها مورد اخبار منتشره در کشور این خبر نیز در تنظیم دقت لازم را نداشته و البته پس از اطلاع روابط عمومی معاونت نسبت به اصلاح آن توسط خبرگزاری اقدام شد.

متاسفانه جناب آقای لنکرانی قبل از بررسی لازم، این موضوع را مطرح و رسانه ای کرده، در حالی که جمله منتسب به خانم دکتر ابتکار تلفیقی از سوال خبرنگار و پاسخ ایشان بوده و معاون رییس جمهور در دفاع قاطع از قران کریم پاسخ داده است، یعنی تعبیر به کار رفته در سوال خبرنگار بوده و انتساب آن به معاون رئیس جمهور نادرست بوده است.

معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده همواره تلاش داشته در مواضع و سیاست های خود در عرصه دین و مذهب از پشتوانه مطالعات حوزوی برخوردار باشد و به عنوان مثال یکی از این تلاش ها برگزاری ۸ نشست تخصصی در نیمه دوم سال ۹۸ و ماه های آغازین سال۹۹ با اندیشمندان حوزوی در موضوعات مختلف فقهی و حقوقی با همکاری دانشگاه مفید است که اخبار آن منتشر و گزارش کامل جلسات نیز در سایت معاونت منتشر شده است.

علاوه بر این برای تمام لوایح نیز اسناد پشتیبان فقه و حقوقی در تعامل با حوزه و دانشگاه تهیه می شود. بنابراین اظهارنظرهای معاونت با پشتوانه اندیشمندان حوزه و دانشگاه است.

در مصاحبه مورد بحث نیز خانم ابتکار بر فقدان چنین تعابیری در قرآن کریم تاکید کرد تا زمینه اصلاح برخی قوانینی که سبب بدبینی به آیین آسمانی اسلام در میان مردم می شود و در فجایعی مانند قتل رومینا به دست پدر مورد سوء استفاده بدخواهان قرار می گیرد، فراهم شود. این وظیفه حوزه و دانشگاه است تا نظریه هایی که بر تعالیم اسلام و قران مجید استوار است را احیا کنند و مردم در پرتو نگرش مترقی فقه پویا از بهترین حقوق انسانی برخوردار باشند. در پایان ضمن انتشار فایل صوتی مصاحبه مورد نظر و متن مکتوب آن امید دارد اینگونه موارد سبب روشنگری و تقویت فضای گفتگو باشد، نه اینکه به اتهام زنی علیه آن معاونت و سیاسی کردن مبحث بینجامد.

صوت و متن مصاحبه:

خبرنگار: در مورد مجازات پدر در برابر جرم قتل فرزند چه پیشنهادی مطرح می کنید؟

ابتکار: پیشنهادی که هست، قوانین مربوط به مجازات را اصلاح کنیم، به نحوی که پدر اگر خدایی ناکرده اتفاقی برای مانند رومینا افتاد، پدر با مجازات شدیدتری مواجه باشد این پیشنهاد را داده ایم، روی آن کار کرده ایم، کار کارشناسی شده است، فعلا در بین مجلس و دولت قرار دارد تا به کمیسیون لوایح برود و مورد بررسی قرار گیرد.

خبرنگار: طرحی هم ۲سال قبل در مورد محدود کردن طلاق داده بودید؟

ابتکار: آن هم در دستور کار کمیسیون لوایح قرار دارد، فعلا لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در اولویت است.

خبرنگار: علما و مردان قانون به استناد آیات قران می گویند که پدر مالک فرزند است، آیا قصد تعامل و مذاکره با علما دارید؟

ابتکار: نه اصلا، اینها برداشت فقهی است. آیات قرآن نیست. بله ما تعامل داریم و نشست های مختلفی را داشته ایم، هشت نشست فقهی سال گذشته در قم داشتیم و اوایل امسال و این نشست ها ادامه دارد و مسائل حقوقی و فقهی زنان را به طور جامع دنبال می کنیم.

خبرنگار: ما باید از این به بعد منتظر باشیم که اگر پدری دخترش یا هر کدام از فرزندانش را کشت، مشمول مجازات سنگین تری باشد؟

ابتکار: ان شاءالله که دیگر چنین اتفاقی نیفتد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    8 4
    اتفاقا این صوت صحت فرموده آیت الله فاضل رو به اثبات رساند ، شما تهمت آمده در سوال خبرنگار رو برداشت فقهی دونستید ! کدام برداشت فقهی ؟ کجا ؟ بجای پاسخ ، همان نسبت تکرار شده است !!!
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    3 0
    هر چه در زمینه ازدواج و طلاق بیشتر محدودیت ایجاد کنیم ، ورود به عرصه تاهل را سخت تر می کنیم ، و عملا افراد هل می خورند به سمت حرام . دایه مهربان تر از مادر نیستیم . همان گونه که رسام هستی رسم کرده است برویم .
  • زمانی AE ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    2 2
    مثل سایر اعضای دولت؛خانم ابتکار نیز بجای عذر خواهی از اشتباهی که انجام داده اند و تدارک آن ،به فرافکنی و حاشا کردن اشتباهاتشون میپردازند این مصاحبه موید برداشت آیت الله لنکرانی میباشد.
  • علی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 1
    اگر خانم ابتکار با فردی دعوا یا اختلاف نظر وامثال این امور داشت چه ربطی به معاونت ریاست جمهوری در امور زنان دارد که وارد میدا میشود؟اگر خانم ابتکار با برادش یا شوهرش یا فرزندش اختلاف داشت باید آن معاونت وارد میدان بشود؟شما که دم از متشرع بودن و اهل قرآن و حدیث بودن میزنید چرا از امکانات عمومی و از بیت المال مسلمین برای دعوای شخصی مدیرتان استفاده میکنید؟چراغ خاموش کردن علی(ع) را نخونده ونشنیده اید؟
  • سائل IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 1
    سرکار خانم ابتکار سلام فرمودید: «متاسفانه جناب آقای لنکرانی قبل از بررسی لازم، این موضوع را مطرح و رسانه ای کرده، در حالی که جمله منتسب به خانم دکتر ابتکار تلفیقی از سوال خبرنگار و پاسخ ایشان بوده و معاون رییس جمهور در دفاع قاطع از قران کریم پاسخ داده است، یعنی تعبیر به کار رفته در سوال خبرنگار بوده و انتساب آن به معاون رئیس جمهور نادرست بوده است.» و نیز فرمودید: «در پایان ضمن انتشار فایل صوتی مصاحبه مورد نظر و متن مکتوب آن امید دارد اینگونه موارد سبب روشنگری و تقویت فضای گفتگو باشد، نه اینکه به اتهام زنی علیه آن معاونت و سیاسی کردن مبحث بینجامد.» سرکار خانم؛ اولا هر کس این فایل صوتی شما را گوش کند، به وضوح متوجه خبط و اشتباه شما میشود و واقعا انسان تعجب میکند که چگونه برای فرار از عذرخواهی بخاطر توهین به علما و قرآن، اینگونه با فرافکنی و هیاهو، میدان‌‌داری میکنید؟ واقعا خود شما صوت مصاحبه را گوش کردید؟!!! ثانیا: سرکار خانم باور کنیم، گفتن «اشتباه کردم» و «عذر میخواهم»، گاهی مواقع ساده ترین چاره است برای اینکه انسان از چاله در چاه نیفتد. علاوه اینکه دیگران هم از انسان درس می‌‌آموزند. ثالثا: لطفا در حیطه کار خود که سیاستکاری است قدم بردارید و قلم بزنید و گفتگو کنید و وارد حیطه های اختصاصی دینی و فقهی که مطالعات شما شاید به چند کتاب دینی که قبل از انقلاب در این زمینه مطالعه کرده اید محدود است، ورود نکنید و برداشتهای غربی خود را به قرآن تحمیل نکنید. رابعا: اگر مایل بودید همانند سایر همسلکان خود، راه بی انصافی را در پیش نگیرید و پی به اشتباه خود بردید و قصد عذرخواهی داشتید، توصیه میکنم دو عذرخواهی کنید؛ یک: عذرخواهی بخاطر مصاحبه ای که کردید و حرف نامربوطی که تحت عنوان «برداشت فقهی» مطرح کردید. دو: عذرخواهی از حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، بخاطر بی ادبی که نسبت به ایشان روا داشتید و با اینکه به وضوح مصاحبه شما فرموده ایشان را تایید میکند، اما شما نسبت دادید که ایشان «قبل از بررسی لازم، این موضوع را مطرح و رسانه ای کرده»، و نیز نسبت «اتهام زنی» و نیز «سیاسی کردن بحث» که انچه شأن خود شماست به یک فقیه بزرگوار نسبت داده اید. باز هم توصیه میکنیم درمحدوده مطالعاتی و اختصاصی خود ورود کنید و از ورود به امور اختصاصی دیگر که شأن شما نیست خودداری فرمایید. والسلام علی من التبع الهدی
  • سائل IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    1 0
    کاش نظرات حاوی پاسخ به این مسئول را منتشر میکردید. گزینش نامناسبی برای انتشار دارید

    پاسخ سایت: باسلام. همه نظرات از دیدگاه‌های مختلف - مادام که حاوی توهین نباشد- منتشر خواهد شد. لطفا شکیبا باشید