جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام جواد شبستری

حوزه/ نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری، تعدد نهادها و متولیان فرهنگی را از مشکلات فرهنگی عنوان کرد و گفت: امروزه در کشور متولی واحدی برای فرهنگ وجود ندارد و این تعدد، مشکلاتی را در این حوزه به وجود می‌آورد که موازی کاری‌ها از جمله آن است.

حجت الاسلام و المسلمین جواد شبستری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، با اشاره مطالبات فرهنگی رهبر انقلاب مجلس یازدهم اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مهم رهبر انقلاب در سال‌های اخیر مسئاله فرهنگ و اولویت قرار گرفتن آن بوده است و متاسفانه به مقوله فرهنگ خصوصا در چند سال اخیر اهتمامی صورت نگرفته و خیلی از مشکلات ما در کشور نشأت گرفته از عدم فرهنگ‌سازی مناسب است.

وی، فرهنگ سازی را لازمه اجرای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید دانست و ادامه داد: متاسفانه در امر فرهنگی شاهدیم که یا به فرهنگ بودجه داده نمی‌شود و یا اگر بودجه‌ای تخصیص می‌یابد در جاهای دیگری که ارتباطی با آن ندارد، هزینه می‌شود. امروزه اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی و جهش تولید را به معنای واقعی کلمه در کشور اجرایی و عملیاتی کنیم، لازم است استفاده از کالای داخلی، تقویت تولید داخل، ارزش و اهمیت تولیدات داخلی در بین مردم فرهنگ‌سازی شود.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری، فرهنگ را زیربنای اقصاد دانست و افزود: براساس اعتقادات دینی ما فرهنگ مقدم بر اقتصاد است و خیلی از ریشه‌های مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم عدم اهتمام به مقوله فرهنگ است.

در سال های اخیر شاهد مظلومیت فرهنگ در مجلس هستیم

وی با انتقاد از عدم اهتمام نمایندگان مجلس به عضویت در کمیسیون‌ فرهنگی، گفت: در چند سال اخیر فرهنگ با مظلومیت و محرومیت مواجه شده است و شاهد آن هم عدماقبال نمایندگان برای عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس بوده است که در این دوره هم شاهد ادامه این مظلومیت بودیم.

حجت الاسلام و المسلمین شبستری تصریح کرد: با توجه به این‌که اکثر نمایندگان مجلس یازدهم منتخبان ولایی و انقلابی هستند این انتظار از مجلس یازدهم می‌رود که فرهنگ و اقتصاد را در اولویت کاری خود قرار داده و بیانات رهبر معظم انقلاب را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

وی ادامه داد: باید نمایندگان مجلس مباحث فرهنگی را با آسیب‌شناسی و کارشناسی دقیق پیش ببرند و برای آن تصمیمات علمی اتخاذ کرده و بر اجرای آن توسط دولت‌ها نظارت داشته باشند.

بر ساخت و توزیع فیلم های خانگی نظارت شود

نماینده مرد آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، تولید فیلم‌های منافی با دین را یکی از معضلات فرهنگی عنوان کرد و گفت: متاسفانه امروزه تولید فیلم‌ها و سریال‌های خانگی رو به افزایش است و به راحتی و سهولت در اختیار مردم قرار می‌گیرد که در برخی موارد هم محتوای تولید شده در این فیلم‌ها منافات با اسلام و دین دارد، لذا لازم است مجلس قانونی را تصویب کند تا به این فیلم‌ها نظارت جدی صورت گیرد.
 

قانون عفاف و حجاب در دولت ها خاک خورد

وی نظارت بر اجرایی شدن قانون حجاب و عفاف را از جمله مهم‌ترین وظابف مجلس عنوان کرد و بیان داشت: در مقوله عفاف و حجاب امروز شاهد ولنگاری در کشور هستیم و قانون آن سال‌هاست که تصویب شده است اما نه در دولت‌های گذشته و نه در این دولت اجرایی نشده است و مجلس باید برای اجرای دقیق آن نظارت جدی داشته باشد.

تکثیر نسل از دغدغه‌های رهبر انقلاب است

حجت الاسلام و المسلمین شبستری، تکثیر نسل را از دیگر دغدغه‌های رهبر انقلاب دانست و اضافه کرد: مسئله جمعیت و ازدیاد آن به یکی از مهم‌ترین مقولات کشور و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب تبدیل شده است، چرا که جمعیت کشور رو به پیری می‌رود و این مسئله فارغ از مسئله جمعتی به مسئله امنیتی هم تبدیل خواهد شد، لذا لازم است مجلس با سازکارهای مناسب برنامه‌ای را برای این امر تصویب کند و اگر خلاء‌های قانونی وجود دارد برداشته و ازدیاد نسل باید فرهنگ‌سازی شود.

تعدد نهادهای فرهنگی کمکی به فرهنگ نمی کند

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری، تعدد نهادها و متولیان فرهنگی را از دیگر مشکلات فرهنگی عنوان کرد و بیان داشت: امروزه در کشور متولی واحدی برای فرهنگ وجود ندارد و این تعدد، مشکلاتی را در این حوزه به وجود می‌آورد که موازی کاری‌ها از جمله آن است.

وی افزود: برخی نهادها بودجه فرهنگی دارند اما در قبال آن پاسخگو نیستند و برخی نهادها هم که کار فرهنگی باید بکنند بودجه لازم را در اختیار ندارند و مردم هم از آن‌ها حل معضلات فرهنگی را مطالبه می‌کنند، لازم است شورای انقلاب فرهنگی در این حوزه ورود کرده و وظایف هر کدام از نهادهای فرهنگی را تبیین کند و بودجه لازم هم به آن‌ها اختصاص یابد.

تعامل مجلسین خبرگان و شورای اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین مجتهد شبستری به تعامل مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در پیشبرد مباحث فرهنگ اشاره کرد و افزود: همکاری و تعامل در همه اَرکان نظام لازم و ضروری است و از لحاظ قانونی وظایف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی متفاوت است، اما می‌شود با نشست‌ها و جلسات مشترک و همفکری و ارتباط صمیمی بین منتخبین مردم در این دو مجلس بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات را بررسی و راه چاره برای آن‌ها پیدا کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، نمایندگان خبرگان رهبری آذربایجان‌غربی به صورت رسمی آمادگی همکاری را اعلام کردند، اما متاسفانه رغبتی از سوی وکلای ملت مشاهده نشد، در این دوره از مجلس هم این آمادگی را اعلام می‌کنیم که برای حل معضلات و مشکلات استان آماده هر گونه همکاری با وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی هستیم.

 

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha