سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
عبادی

حوزه/ به مناسبت میلاد فرخنده امام رضا(ع) و دهه کرامت، نشست علمی «ائمه ابن الرضا(علیهم السلام) و زمینه سازی برای غیبت امام زمان(عج)» به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبادی، سخنران  نشست علمی «ائمه ابن الرضا(علیهم السلام) و زمینه سازی برای غیبت امام زمان(عج)» به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد امام رضا(ع) و دهه کرامت، ابراز داشت: امام رضا(ع) پس از امام علی(ع)، بیشترین حضور را در جامعه داشتند، ولی پس از شهادت ایشان، که دوران ائمه ابن الرضا(علیهم السلام) آغاز گردید؛ هر کدام از این بزرگواران در جنبه ای، پیروان خویش را برای عصر غیبت آماده می ساختند.

معاون پژوهش جامعه المصطفی، با اشاره به آنکه در دوران پس از امام رضا(ع)، جامعه اسلامی دچار هرج و مرج شد و حکومت مرکزی رو به افول گذاشت، ابراز داشت: در این دوران، قبیله های مختلفی در حکومت نفوذ داشتند؛ برخی قبایل از چنان نفوذی برخوردار بودند که به آسانی خلیفه ای را کشته، شخص دیگری را جانشین وی می نمودند. 

حجت الاسلام والمسلمین عبادی، با اشاره به عواملی مانند شورش در مناطق مختلف جهان اسلام، گسترش فساد، فعالیت گسترده مبلغان ادیان دیگر، ضعف دولت مرکزی و... در نیمه نخست قرن ۳ هجری، ابراز داشت: در همین زمان، به دلیل برخی شعارها، که در حمایت از ائمه(علیهم‌ السلام) داده می شد، خلفا حساسیت زیادی در زمینه فعالیت های ایشان داشتند. از جهتی ائمه(علیهم السلام) نیز به دلیل پرهیز از افزایش هرج و مرج و جلوگیری از ریخته شدن خون مسلمانان، دست به قیام نزدند. در این عصر، به دلیل کم شدن ارتباط ائمه ابن الرضا(علیهم السلام) با مردم، آن حضرات پیروان خود را برای عصر غیبت آماده نمودند؛ بنابراین، ائمه(علیهم السلام) بسیاری از روایاتی را که مردم را به علما ارجاع می دهند، مانند روایات درباره تقلید، راهکارهای تعارض میان احادیث، روایات مربوط به خمس و تبیین احکام ثانویه، در این عصر مطرح کردند.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین تلخابی، رئیس مجتمع آموزش عالی فقه، در سخنانی، به رویکرد اهل بیت(علیهم السلام) پس از امام رضا(ع) و زمینه سازی جامعه برای آمادگی در عصر غیبت پرداخت و در این زمینه به روایاتی اشاره نمود.

همچنین در این جلسه، از نخستین شماره نشریه «آخرین امید»، که به همت انجمن علمی- پژوهشی مهدویت به زبان اردو منتشر شده است، رونمایی گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha