جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سبحانی نیا- تا آسمان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: امروز با اینکه اکثر مردم در آپارتمان زندگی می کنند، با فرهنگ آپارتمان نشینی به خوبی آشنا نیستند یا اینکه آن را رعایت نمی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا امروز در برنامه زنده تلوزیونی «تا آسمان» که از سیمای مرکز قزوین به روی آتن می رود، گفت: از جمله سنت های زیبا وپسندیده اسلامی برخورد خوب و شایسته با همسایگان است. در قرآن کریم و  در سخنان اهل بیت عصمت وطهارت(ع)  توجه بسیاری به موضوع همسایه داری شده است و این امر به طور جدی در رفتارهای ائمه معصومین (ع) مورد سفارش قرار گرفته است.

مدیر حوزه علمیه قزوین افزود: امروز با اینکه اکثر مردم در آپارتمان زندگی می کنند، با فرهنگ آپارتمان نشینی به خوبی آشنا نیستند یا اینکه آن را رعایت نمی کنند.

وی ادامه داد: زمانی که در محیط کوچک کنار یکدیگر زندگی می کنیم باید یک سری حداقل ها را رعایت کنیم  تا به خودمان و دیگران آسیب واذیتی وارد نشود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا با اشاره به حدیث حضرت امام رضا (ع) در رابطه با همسایه که فرمودند «المُسلِمُ الَّذی یَسلَمُ المُسلِمونَ مِن لِسانِهِ و یَدِهُ ولَیسَ مِنّا مَن لَم یَأمَن جارُهُ بَوائِقَهُ، مسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او آسوده باشند و از ما نیست آن که همسایه اش از شرّ او در امان نباشد. » تصریح کرد: مهمترین و بدیهی ترین اصل برای مؤمن این است که تلاش کند که همسایه از ناحیه او آزار و اذیتی نبیند.

وی ادامه داد: تعامل نیک با همسایگان و توصیه های مکرر به همسایه داری از همان آغاز دین اسلام مورد تأکید قرآن کریم بوده و پیامبر اکرم (ص) نیز سفارشهای متعددی در این باره داشته اند.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: ویژگی یک همسایه خوب این است که اولاً برای همسایگان اذیت وآزاری نداشته باشد و ثانیاً اذیت همسایه را تحمل نماید و ثالثاً سعه صبر داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا با اشاره به اینکه مدارا کردن بهترین نوع برخورد با دیگران است،  افزود: در عالم همسایگی  بهترین و کارآمدترین راه برای ارشاد دیگران از عمل ناشایستشان این است که صبر پیشه کنیم.

وی عنوان کرد: مطابق آموزه های اسلامی یکی از حقوق اجتماعی انسان ها در مورد یکدیگر، حق همسایگی است که رعایت آن در کنار حقوق دیگر، نقش به سزایی در سلامت و امنیت جامعه بشری دارد. به همین علت، دین اسلام که آخرین و کامل ترین دین الهی است، سفارش فراوانی درباره همسایگان کرده است.

مدیر حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه دین اسلام دین نیکی و نیکی کردن است، تصریح کرد: رعایت حقوق همسایگان واجب است و نیکویی کردن با همسایگان که خداوند به آن امر فرموده واجب است و یکی از خوبی ها، صبر در بدی همسایه بد است؛ نیکویی با همسایه آزار نرسانیدن نیست بلکه نیکی با همسایه صبر بر آزار اوست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha