جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 907882
۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
طرح تعالی مساجد ارومیه

حوزه/ طرح تعالی مساجد شهرستان ارومیه با حضور اعضای شورای روحانیت این شهرستان برای بررسی راه های تاثیرگذاری بیشتر مساجد و روحانیت در جامعه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، طرح تعالی مساجد ارومیه با حضور روحانیون و اعضای شورای روحانیت این شهرستان برای بررسی نقش مساجد و روحانیون در پیروزی انقلاب اسلامی، ادامه حرکت‌ها جهادی و انقلابی در مساجد، تاثیرگذاری روحانیت و مساجد در جامعه، نقش روحانیت در تربیت نسل مؤمن انقلابی و جوان حزب اللهی، کاهش آسیب‌های اجتماعی با محوریت قرار دادن روحانیت و مساجد، محور قرار گرفتن مساجد در طرح کمک‌های مؤمنانه و ادامه کمک به نیازمندان و فقرا توسط مساجد، در دفتر امام جمعه ارومیه برگزار شد.

 در این نشست، حجت الاسلام منصور امامی با اشاره به نقش روحانیت در دو قرن اخیر اظهار داشت: در دوره قاجار همه امورات مردم اعم از مباحث اقتصادی، تربیتی، قضاوت و ارتباط با حاکمیت توسط روحانیون انجام می‌شد و روحانیت در آن تاریخ تربیت نوجوانان و جوانان، ثبت اسناد ملکی و ازدواج، حل مشکلات مردم با واسطه‌گری و میانجگری و رابطه میان مردم حاکمیت را عهده‌دار بود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه صنعتی ارومیه افزود: در زمان قاجار مطالبات مردم از طریق تریبون‌ها و منابر روحانیت بیان می‌شد و با روی کار آمدن رضا شاه و حکومت پهلوی، و احساس خطر از نفوذ روحانیون در بین مردم، این نقش در جامعه کم‌رنگ شد تا میان علمای دین و مردم فاصله ایجاد شود، اما پیروزی انقلاب اسلامی این فرصت را بار دیگر به روحانیت داد و امروز باید از این فرصت برای تربیت نیروهای انقلابی و حزب اللهی و بیان مشکلات مردم از تریبون‌ها و منابر و حفظ سرمایه‌های اجتماعی استفاده کند.

وی ادامه داد: باید نقش مساجد که همان رسیدگی به امورات سیاسی، اقتصادی، تربیتی و دینی مردم بود و پیامبر اسلام (ص) بر همان اساس مساجد را ایجاد کرد، در جامعه پررنگ شود و نباید مساجد را صرفا در اقامه نماز جماعت محدود کرد.

حجت الاسلام امامی با انتقاد از تعدد متولیان مساجد، گفت: متاسفانه تعدد و کثرت متولیان مساجد برنامه‌ریزی در مسجدها را با مشکل مواجه کرده است، هر چند همه این نهادها وظایف خود را انجام می‌دهند، اما بعضا موازی‌کاری‌ها مشکلاتی را برای فعالان این عرصه به وجود می‌آورد.

همچنین در این جلسه روحانیون و ائمه جماعات مساجد به بیان نکته و نظرات خود در این زمینه پرداختند.
 





 

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha