شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حرم امام رضا ع

حوزه/ استاد حوزه گفت: سیره امام رضا(ع) در مباحث تربیتی و اخلاقی از جمله جلوگیری از اسراف و تبذیر و احترام و تکریم به همه ی اقشار جامعه امروز باید عملی شود.

فاطمه حامدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تاکید بر اینکه سیره امام رضا(ع) در مباحث تربیتی و اخلاقی از جمله جلوگیری از اسراف و تبذیر و احترام و تکریم به همه ی اقشار  جامعه امروز باید عملی شود. اظهار داشت: امروز با وجود گرانی ها و تحریم ها شاهد اسراف و تبذیر در بسیاری موارد از جمله خانه های اشرافی و بریز و بپاش ها در برخی نهادها هستیم.

وی افزود: نقل شده است که کسی میوه ای را نیم خورده  رها کرد که حضرت علیه السلام فرمودند: "سبحان الله!اگر شما از همین میوه ی نیم خورده بی نیاز هستید بدانید افرادی هستند که به آن محتاجند آن را به افرادی که احتیاج دارند برسانید."

استاد جامعه الزهرا(س) تاکید کرد: متاسفانه امروز اسراف و تبذیر در جامعه زیاد شده است که باید با الگو گیری از سیره امامان معصوم علیهم السلام جلوی این رذیله گرفته شود.

وی با بیان اینکه ابعاد شخصیتی امام بسیار گسترده است گفت:امام رضا علیه السلام عابدی بودند که در منابع مختلف از جمله عیون اخبار الرضا نقل شده که با شنیدن صدای اذان مناظرات مهم علمی را رها کردند و به اقامه نماز پرداختند. ضمن این که این سیره عبادی در همه معصومین علیهم السلام مانند امام حسین(ع) بازگو شده است که در روز عاشورا در میدان نبرد نماز اول وقت را به جماعت اقامه کردند.

حامدی گفت: بر اساس روایات، امام رضا(ع) بسیار شب زنده داری و سجده های طولانی می کردند و با دادن صدقه های پنهانی و سری در شبهای تار، سیره جدشان امام علی(ع) را ادامه دادند.

وی با اشاره به تواضع و فروتنی امام در برخورد با دیگران گفت: ایشان با محبتی که به زیردستان و غلامان داشتند با آنها هم سفره می شدند و با آنها به مهربانی و نرمی به گفت و گو می نشستند.

استاد حوزه ادامه داد: در روایتی نقل شده است روزی  در حمام مردی از امام علیه السلام خواست که اورا دلاکی کند( کیسه بکشد). امام هم بدون اینکه حرفی بزنند این کار را انجام می‌دهند. مردی از راه می‌رسد و امام را به آن مرد معرفی می کند! مرد شروع به عذرخواهی می کند ولی امام علیه السلام اورا آرام میکند و به دلاکی ادامه می دهد. این تواضع امام از سیره‌های اخلاقی و مهم امام رضا (ع)است.

وی از توجه امام رضا(ع) در رعایت حقوق کارگران گفت: نقل شده است که امام وارد شدند و دیدند که غلامان حضرت مشغول کاری در منزل بودند. امام در میان آنها غریبه‌ای دیدند، پرسیدند: «او کیست؟» گفتند: کارگر است، به ما کمک می‌کند و به او چیزی خواهیم داد. امام رضا(ع) پرسیدند: «مزدش را تعیین کرده‌اید؟» گفتند: نه! هر چه بدهیم، می‌پذیرد. امام ناراحت شدند و فرمودند: «بارها به شما گفته‌ام هیچ کس را برای کاری نیاورید، مگر آنکه پیش از کار، مزدش را تعیین کنید. کسی که بدون قرارداد و تعیین مزد، کاری انجام دهد، اگر سه برابر مزدش هم بدهی، باز گمان می‌کند مزدش را کم داده‌ای، ولی اگر با او قرارداد ببندی و به مقدار معین شده، پولی به او بپردازی، از تو خشنود خواهد بود که براساس قرارداد عمل کرده‌ای و اگر بیش از مقدار تعیین شده، چیزی به او بدهی، هرچند کم و ناچیز باشد، می‌فهمد که بیشتر پرداخته‌ای و سپاسگزار خواهد بود.»

استاد حوزه گفت: این امام بزرگوار بر جزئی ترین امور نیز نظارت داشتند و توصیه هایی را انجام می دادند که امروزه می تواند به عنوان درس هایی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید ویژگی های اخلاقی و تربیتی امامان معصوم به ویژه امام رضا(ع) را در خود پرورش و تقویت کنیم گفت: ایشان در حوزه های مختلف اخلاق مداری و تربیت فرزندان از جمله انتخاب همسر شایسته، نامگذاری مناسب برای فرزند، تکریم کودکان و ارتباط با نزدیکان و آشنایان تاکید کرده است .

وی اضافه کرد:در کتاب شریف بحار الانوار روایتی از این امام معصوم علیه السلام نقل شده است که فرمودند: "مبادا عمل صالح را به بهانۀ دوست داشتن آل محمد رها کنید و مبادا محبت ایشان و تسلیم در برابر اوامرشان را به اتکای عبادت و عمل نیکوی خود از دست بدهید؛ زیرا هیچ کدام از این دو، به تنهایی قبول نمی‌شود."  

حامدی با اشاره به ایجاد مدرسه علمیه در خانه امام رضا(ع) گفت: امام در مرو جلسات دینی و پاسخ به شبهات و سوالات را برپا کرد که مورد خشم مامون قرار گرفت و دستور به تعطیلی آن داد.

وی ابراز داشت: سیره علمی این امام بزرگوار زبانزد عام و خاص است ایشان با برگزاری جلسه ها و مناظره های مختلف به پرسش ها و شبهات دانشمندان از ادیان مختلف پاسخ می داد و آنها را مغلوب می کرد.

به گفته وی؛ کتاب طب الرضا معروف به رساله ذهبیه که منسوب به ایشان است دارای مباحث مختلف پزشکی، پیشگیری از بیماری ها و بهداشت فردی و تغذیه صحیح و حتی روش های درمان است.
استاد جامعه الزهرا(س) به جایگاه ثامن الحجج(ع) در بین اهل سنت اشاره کرد و گفت: امام  نه تنها در بین شیعیان بلکه در بین اهل سنت نیز جایگاه ویژه ای  دارند به گونه ای که نقل می کنند ابن حبان محدث اهل سنت به زیارت ایشان می آمدند با توسل به حضرت برخی از  مشکلاتشان برطرف می شد.

وی خاطر نشان کرد: عسقلانی می گوید: ابن خزیمه  چنان به بزرگداشت این بقعه و فروتنی و زاری نزد آن پرداخت که ما متحیر شدیم. همچنین ابن نجار از جایگاه امام در علم و دین سخن به میان آورده و گفته است: " ایشان در علم و دین چنان جایگاهی داشت که در بیست و چند سالگی، در مسجدالنبی فتوا می‌داد."

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha