چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
تصاویر/ جلسه ستاد بحران

حوزه/ مدیر کل مدیریت بحران استانداری قم،‌ گفت: دستاورد حوزه در مواجهه با کرونا بی نظیر بوده و حوزه علمیه در این رویداد توانسته در جامعه تأثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، شانزدهمین جلسه ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه با حضور اعضای آن از جمله حجج اسلام والمسلمین زمانی، دبیر ستاد بحران حوزه؛ میرمعزی، معاون پژوهش حوزه های علمیه و  و رئیس کمیته محتوا؛ محسنی، رئیس کمیته سیاسی اقتصادی؛ برته دبیر کمیته رسانه؛ خانم ظهیری معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران و ...، و همچنین  با حضور بعضی از مهمانان از جمله آقایان مهندس اروجی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری قم؛ دکتر محبی، رئیس شبکه بهداشت استان قم، دکتر عبداللهی از دانشگاه علوم پزشکی؛ سلیمی از جمعیت هلال احمر استان و نرگس جعفری، از شبکه بهداشت  و با هدف بررسی آخرین وضعیت موج جدید کرونا در کشور و رسالت حوزویان در مرکز مدیریت حوزه های علمیه، برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین زمانی، دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه حوزه با بیان این که تعداد طلابی که در عرصه سلامت در حال خدمت رسانی جهادی می باشند، ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر است، بر حضور حداکثری طلاب جهادی برای دفع کامل ویروس کرونا تأکید کرد.

وی توسل، توکل و دعا و پناه بردن به قرآن و عمل به سیره معصومین(ع) و خواندن دعای صحیفه سجادیه را بالاترین دستور برای رفع این ویروس و خطر عنوان و خواستار و ترویج این مسئله از سوی همه نهادهای مسئول فرهنگی و رسانه بیداری و شنیداری در جامعه شد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه، هماهنگی اعزام طلاب جهادی برای ارائه خدمت سلامت از قم به سایر استانهای را امری لازم و ضروری دانست.

دستاورد حوزه در مواجهه با کرونا بی نظیر بوده است

مهندس اروجی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری قم نیز با بیان این که دستاورد حوزه در مواجهه با کرونا بی نظیر بوده و حوزه علمیه در این رویداد توانسته در جامعه تأثیرگذار باشد، ضمن اعلام گزارش عملکرد ۴ ماهه مدیریت بحران استان در آینده نزدیک به مردم قم، بر لزوم رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی در جامعه تأکید و بیان داشت: بنابر اعلام نظر دولت، زدن ماسک ضروری است و ادارات هم موظف شدند کسانی که فاقد ماسک هستند، خدمات ندهند.

وی با بیان این که آزمایشات کرونایی افزایش یافته و همین امر سبب جلوگیری بستری شدن بیماران در بیمارستانها شده از روند کاهش بیماران روستایی خبر داد و گفت: تلاش است این بیماران پالایش و رصد شوند.

اروجی بر شناسایی خانواده های نیازمند برای دریافت کمک های معیشتی از سوی حوزه تأکید کرد و گفت: بعضی از این افراد هیچ گونه عضویتی در کمیته امداد ندارند، ولی در این شرایط نیازمند به کمک و حمایت مالی هستند. این افراد در جامعه وجود دارند و لازم است از سوی طلاب و روحانیون خدمات جهاد سلامت شناسایی و مورد پشتیبانی معیتشی قرار گیرند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری بر لزوم پاسخ گویی، ارائه، حمایت و پشتیبانی محتوای علمی و فرهنگی از سوی حوزه برای مقابله با شبهات کرونایی در جامعه تأکید کرد و گفت: لازم است این محتوای علمی وفرهنگی در اختیار سایر نهادهای فرهنگی استانی هم قرار گیرد.

وضعیت فعلی استان را مدیون خدمات جهادی طلاب و روحانیون هستیم

دکتر محبی، رئیس شبکه بهداشت استان نیز با بیان این که وضعیت مناسب استان در مواجه با کرونا را مدیون تلاش های شبانه روزی طلاب و روحانیون جهادی در عرصه سلامت هستیم گفت: امروز شهر قم در بحث ویروس کرونا در مقایسه با سایر شهرها در وضعیت بهتری داشته است ولی باید مواظب بود این روند کاهشی به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی افزایش پیدا نکند .

وی با بیان اینکه استان و کشور در موج اول کرونا قرار دارد و عدم رعایت موازین بهداشتی، موجب شدت بخشی نشر ویروس خواهد شد گفت: انتظار این است موج دوم از مهر ماه شروع شود. در این رابطه و برای کنترل وضعیت موجود شیوه نامه های جدید بهداشتی به زودی ابلاغ می گردد.

محبی  با توجه به نقش الگوئی حوزه در جامعه، بر ضرورت نشان دادن الگوهای مناسب بهداشتی و رعایت آن از سوی حوزویان به مردم تأکید کرد و گفت: در رعایت دستورات بهداشتی و ارائه الگوهایی بهداشتی از سوی حوزه انتظار افزایش یافته و لازم است حوزه درخشان تر گذشته در این بحث ارائه الگوهایی بهداشتی ظاهر شود.

روحانیون، سهم بسزایی در ارائه خدمات سلامت جهادی دارند

نرگس جعفری یکی از مسئولین شبکه بهداشت استان نیز با بیان این که روحانیون سهم بسزایی در ارائه خدمات در بحث تغسیل اموات، اعزام به بیمارستان و مشاوره و روانشناسی به بیماران کرونایی داشته و این خدمات به سایر استانها  سوق داده شد گفت: انتظار ما از حوزه و سازمان تبلیغات به دلیل نقش الگویی و اثرگذاری که دارند هستند، در جهت نشر و تبیین شیوه نامه های بهداشتی در مراکز حوزوی، مساجد و اماکن متبرکه  افزایش یافته است و امید این مبلغین هم به کمک روحانیون جهادی بیایند و اقدام به تبلیغ شیوه نامه های بهداشتی در بین  مردم کنند.

وی آمادگی شبکه بهداشت استان را برای برگزاری کارگاه های آموزشی در موارد مختلف بهداشتی، روانشناسی به طلاب و روحانیون جهادی برای ارائه خدمت رسانی به بیماران کرونایی تأکید و در ادامه خواستار رسیدگی بهتر و بیشتر از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر در بحث کرونا از نظر معیشتی شد.

عادی شدن برخورد مردم با ویروس کرونا خطرناک است

دکتر عبداللهی، یکی از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت: وضعیت کرونایی استان بسیار خطرناکتر از روزهای ابتدائی کروناست و در این رابطه باید گفت:۱۷۰ بیمار بستری وجود دارند که نیازمند به توجه بیشتر می باشند.

وی بر فاصله گذاری اجتماعی در مساجد و... تأکید کرد و افزود: باید مواظب باشیم در بلند مدت رعایت موازین بهداشتی برای مردم در برخورد با بیماری کرونا تبدیل به امور معمولی وعادی نشود، بی توجهی به خطر این بیماری می تواند عواقب نشر این ویروس را دو چندان کند.

آمادگی جمعیت هلال احمر استان برای تعامل بهتر و بیشتر با ستاد بحران حوزه

سلیمی، یکی از مسئولین هلال احمر استان نیز ضمن تقدیر و تشکر از روحانیون وطلاب عرصه جهاد سلامت گفت:جمعیت هلال احمر آمادگی هر گونه تعامل و همکاری با  ستاد بحران حوزه در مواجهه با کرونا است.

سلامت روحی و روانی جامعه مورد توجه روحانیون قرار گیرد

خانم ظهیری، یکی از مسئولین حوزه علمیه خواهران نیز بر انجام بهتر و قوی تر فعالیت ها از سوی نیروهای جهادی بومی استان تأکید و خواستار پررنگ شدن فعالیت رسانه ها در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در برخورد با ویروس کرونا شده است.

وی توجه بیشتر طلاب و روحانیون به مسائل روحی روانی و تعالی بخشی آرامش به جامعه از طریق فضای مجازی و وحدت و انسجام فعالیت نهادهای حوزوی در بحث ویروس کرونا را ضروری دانست و گفت: این مسئله جلوی هر گونه موازی کاری در فعالیت جهادی را خواهد گرفت.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران، همچنین خواستار لزوم توجه بیشتر مدیریت بحران استانداری نسبت به توزیع ماسک و اقلام بهداشتی به مناطق حاشیه ای و کم برخوردار و توزیع مناسب و بهتر ماسک در روستا شد.  

اقلام بهداشتی عادلانه توزیع شود

حجت الاسلام کمال، از مسئولین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه نیز بر لزوم توجه به محدودیت سفر استانی در صورت اعلام قرمز شدن شرایط آن استان از نظر نشر ویروس، توزیع صحیح اقلام بهداشتی، ارائه پاسخ به شبهات کرونا توسط دفتر تبلیغات را مورد توجه قرار داد.

حمایت مالی از خانواده متوفیان

حجت الاسلام عدالت از مسئولین مرکز خدمات حوزه های علمیه و عضو ستاد حوزوی بحران  نیز بر لزوم ارائه خدمات آموزش بهداشت و فرهنگ سازی در قالب مجله الکترونیکی، حمایت مالی از خانواده متوفیان، توزیع سبدهای غذائی، برگزاری کارگاه های تولید ماسک و اقلام بهداشتی توسط نیروهای جهادی تقویت تأکید کرد.

کمیته علمی آماده پاسخ گویی به نیازها و شبهات جامعه است

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی، مسئول کمیته علمی ستاد حوزوی نیز گفت: تاکنون سعی شده به دلیل جنگ شناختی که بر اثر کرونا درآن قرار گرفته ایم به شبهات پیرامون کرونا پاسخ داده شود و فایل پاسخ به شبهات کرونا هم به همه اعضای جلسه و نهادهای حوزوی ارسال شود.

وی بیان داشت: کمیته علمی سعی کرده محتوای علمی راه های رسیدن به آرامش و سلامت معنوی در بحران از نگاه اسلام تولید کند و فایل آن آماده نماید و در همین رابطه کتاب موسم همدلی در دست چاپ و فایل آن نیز موجود است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: کمیته ها نیازهای پژوهشی محتوائی خودشان را به کمیته علمی ستاد بحران حوزه برسانند تا این کمیته بتوانند براساس نیازها  فعالیت های پژوهشی خود را آغاز کند.

مشاوران روحی درمانی به بیمارستانهای کرونایی اعزام شوند

حجت الاسلام والمسلمین مهکام، مسئول کمیته مشاوره ای ستاد نیز گفت: این کمیته در گروه های مختلفی بیمارستانی، خانواده، آرامستان، مشاوره تلفنی و سایبری، تأمین محتوای بهداشتی در فضای مجازی در حال فعالیت است. و در رابطه با ویروس کرونا ۱۲ هزار مشاوره  انجام شده است.

وی بیان داشت: از جمله مشکلات فعلی، خستگی کادر پزشکی، اعزام مشاوران به بیمارستانهای سایر استانها برای تقویت روحیه، همکاری مسئولین علوم پزشکی استان قم برای اعزام مشاوران به بیمارستانها برای ارائه خدمت مشاوره ای  و حمایت از طلاب جهادی عرصه سلامت برای خدمت رسانی بهتر به بیماران کرونایی است.

فعالیت تیپ امام صادق در ایام کرونایی

حجت الاسلام میرزائی، از مسئولین تیپ امام صادق(ع) نیز گفت: تیپ امام صادق (ع) در عملیات سایبری و روانی در فضای مجازی توسط طلاب جهادی، اعزام نیروهای جهادی به کشور، اعزام تیم های مشاوره برای ایجاد آرمش در جامعه، راه اندازی۵۰ گردان برای مقابله با کرونا، راه اندازی آشپزخانه تیپ در ایام کرونا در تیپ با پخت روزانه ۱ هزار و۵۰۰ غذا و توزیع نقش فعالی داشته است.

تهیه و ابلاغ پروتکل های تبلیغی در ایام محرم

حجت الاسلام شفیعی، مسئول کمیته اعزام به بیمارستان ستاد بحران نیز بر لزوم توجه ارائه خدمت سلامت در ایام برای ایام محرم  و تهیه و ابلاغ پروتکل های تبلیغی و ایام عزاداری جذب نیروهای جدید برای خدمت رسانی و پررنگ شدن حضور حوزویان در استانها به خصوص در استان خوزستان تأکید کرد.

۸۲گروه های جهادی فعال می باشند

حجت الاسلام امیرزاده یکی از مسئولین ستاد بحران حوزوی  و رئیس سازمان بسیج  طلاب و روحانیون استان قم نیز در سخنانی گفت: در کمیته توزیع تا کنون ۶۰ اقدام عملیاتی، سرکشی از ۲۰ هزار خانوار، شناسایی خانواده های محروم، ایجاد هماهنگی بین کمیته ها و حمایت از ستاد بحران از تولید کنندگان لباس، ماسک برای تهیه مواد اولیه صورت گرفته و در همین رابطه ۸۲گروه های جهادی فعال می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگار، یکی از مسئولین المصطفی نیز گفت: فتنه دشمنان درباره اتهام کرونا به طلاب جامعه المصطفی دفع شد، تجربیات حوزویان در مواجهه با کرونا جمع آوری و در اختیار جامعه قرار گیرد.

لزوم توجه به فعالیت فرق را در جریان کرونا

 حجت الاسلام جلیلی، دیگر عضو ستاد بحران نیز بر لزوم توجه به فعالیت فرق را در جریان کرونا، اعزام طلاب جهادی به استانهای مورد درگیر کرونا و برگزاری هفتگی جلسات  تأکید کرد.

راه اندازی مرکز مشاوره اقتصادی در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین محسنی، مسئول کمیته سیاسی اقتصادی  ستاد حوزوی بحران نیز گفت: یکی از ثمرات حرکت جهادی تشکیل مرکز مشاوره اقتصادی حوزه بوده است و در این رابطه مرکز مشاوره در درون شهر قم و پردیسان راه اندازی شده است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha