پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سیدحسین مومنی

حوزه/استاد حوزه علمیه قم گفت: مسئولین ذیربط به داد شهر قم برسند، از فرهنگ و علم قم، دنیا باید سیراب شود، اما این وضع ما را به این هدف نمی رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی ظهر امروز در پیش خطبه های نماز جمعه شهر قم که در مصلی قدس این شهر برگزار شد، با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) عنوان کرد: حیا، عفت و حجاب از جنود عقل و از فطریات تمام بشر است.

وی افزود: هتک حرمت، فحشا و بی حیایی برخلاف فطرت بوده و عقل برای عفت و پاکدامنی و حجاب حکم به حسن می دهد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: بازدارندگی، رها نبودن، خودکنترلی، غلبه بر غرائز و شهوات در ذیل فواید عفت بیان شده و در دست گرفتن کنترل شهوت و نفس از تعاریف عفت است.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی تاکید کرد: در دعای کمیل بیان می شود که خدایا گناهانی که موجب دریده شدن پرده عفت می شود را از من دور کن؛ در کافی شریف نیز حیا و دین از ملازمان عقل ذکر شده است.

وی ادامه داد: اگر عملکرد ما بر خلاف دستورات دین باشد، نمی توان در مدار اسلام قدم برداشت؛ صداقت در گفتار و عمل از ضروریات دینداری بوده و یکی از آسیب های جدی در انسان اهل کذب بودن او است.

این خطیب توانا مطرح کرد: عده ای بی کفایتی خود را با کذب و دروغ توجیه کرده و به درک و فهم مردم جسارت می کنند، در حالی که باید با مردم صادق بود، چرا که مردم ظرفیت صداقت را دارند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی تصریح کرد: دشمن در شهر قم سرمایه گذاری کرده و نباید دشمنان در قم راحت قدم بزنند و مسئولین با علم اینکه قصد به هم زدن هنجار وجود دارد، راحت نگاه کنند.

وی ابراز کرد: تعابیری که برای قم به کار رفته، برای هیچ شهری بیان نشده و مسئولین قم باید به خود بیایند، چرا که این مطالبه عمومی مردم است.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: در ذیل گرفته شدن حیا آسیب های فراوانی متوجه انسان می شود، اگر حیا گرفته شود، فرد خائن می شود، سپس غیر امین می شود، در مرحله بعد ایمان از او گرفته می شود و در این صورت فرد تبدیل به یک شیطان به تمام معنا می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی افضل عبادات در بیان امیرالمومنین(ع) را عفاف دانست و یادآور شد: ویروس بی حیایی به صورت عیان در حال جریان بوده و مسئولین فرهنگی ما در قم باید یک لجنه ای تاسیس کنند تا بدون برخورد و به صورت فرهنگی با این وضعیت مقابله کنند.

وی ادامه داد: کسی مخالف کار کردن زنان و حضور آن ها در جامعه نیست، اما از چارچوب نباید فراتر روند، اینجا قم است و نباید یک خانمی عفت را زیرپا بگذارد.

این خطیب توانا بیان کرد: مسئولین ذیربط به داد شهر قم برسند، از فرهنگ و علم قم، دنیا باید سیراب شود، اما این وضع ما را به این هدف نمی رساند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی خاطرنشان کرد: حیاء در ذنب یکی از اقسام آن است، دختران و پسران هم در فضای حقیقی و هم در فضای مجازی باید از چشم خود مراقبه به عمل بیاورند.

وی تاکید کرد: حیاء تقصیر، کرامت، محبت و هیبت از دیگر اقسام حیا بوده و جوانان باید مراقب باشند که چه چیزی از چشم و گوش وارد می شود.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: کسانی که صاحب تریبون هستند، باید از دولت مطالبه کنند؛ بسیار پیش آمده که جوانی با بهترین مدرک نزد من آمده و از نبودن شغل گریه کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی ادامه داد: یک آقایی نسبت به طلاب گفته که آن ها فقط به حرم و جمکران می روند، در حالی که طلاب ما در حداقل ها، زندگی می کنند و قانع هستند، طلاب ما در غسال خانه ها حضور پیدا کردند و ابدان شیعیان که روی زمین مانده بود را غسل دادند.

وی تاکید کرد: در بیان امیر مومنان(ع) آمده که فقر موجب از بین رفتن حیا می شود؛ برخی مسئولین باید به کف جامعه بیایند و وضعیت مردم را ببینند، آن ها مدام دم از مردم می زنند، اما دروغ می گویند، وضعیت معیشتی مردم در تنگنا بوده و این موجب از بین رفتن حیا می شود.

این خطیب توانا اضافه کرد: ما از ائمه جمعه قم تقاضا داریم که این شهر را به چند منطقه فرهنگی تحت اشراف خود درآورند؛ در چند ماه اخیر این بی عفتی ها در قالب های مختلف افزایش پیدا کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    0 0
    حاج آقا وقتی غرفه های فروش توی مصلی ، مشترک بین مردها و زنهاست ، و در نتیجه زمینه اختلاط هنگام خرید رو فراهم میکنه ، و گوش شنوایی برای انتقاد هم نیست ، میخای توی شهر خوب بشه ؟ مصلی الگوست ...
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    0 0
    اوایلی که صحن جوادالأئمه بهره برداری شده بود ، یک درب روبروی سه راه خورشید باز بود ، بعد از چندی اون رو بستند ! و تنها یک مسیر برای این صحن آن هم نزدیک پل آهنچی باز ماند ! یعنی همه جمعیت غرب رودخانه از خیابان امامزاده ابراهیم به شمال بایستی وقتی از واحد کنار بازارچه روی پل پیاده می شوند از مسیر تنگ بازارچه عبور کنند ! حالا اگر اختلاط و تنه زنی نامحرمان و ... پیش بیاید هم مشکلی نیست ! درب شمال غربی صحن جواد الأئمه مسیر مناسبی بود تا هم زوار و هم طلاب بتوانند بی دغدغه و امتزاج با نامحرمان به آسانی وارد شوند ، که متاسفانه پیگیریهای مکرر حقیر در آن زمان حاصلی نداشت جز اعتذارهای امنیتی غیرقابل قبول . البته عذر کمبود نیرو هم می آوردند که اگر چنین بود ، چرا برای صحنهای دیگر و کلا غرب رودخانه ، آن همه درب و دربان گذاشته بودند ؟