سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
علی غفاری
علی غفاری

حوزه / علی غفاری گفت: اگر در فصل سوم «بچه مهندس» به موضوعات امنیتی پرداختم، دلیلش سفارشی نبود که به من شده بود، بلکه علاقه شخصی من سبب شکل‌گیری این قصه بود.

علی غفاری، کارگردان سریال «بچه مهندس» در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان این‌که هر سه فصل این مجموعه را دوست دارد، گفت: سه فصل «بچه مهندس» را نمی‌توان جدا از هم قضاوت کرد، بلکه باید هر سه بخش را کنار هم قرار داد تا بتوان به اظهار نظر کاملی پیرامون کار دست یافت، اما اینکه گفته می‌شود فصل سوم این کار سفارشی است را قبول ندارم، چون تمام مسائل انسانی که در دو فصل قبل مد نظر بود باز هم در مجموعه دیده می‌شد.

این فیلمساز افزود: درباره چرایی ورود به مسائل امنیتی در بچه مهندس باید بگویم می‌خواستم بدین واسطه تعلیقی در کار به وجود آورم که به جذاب‌تر شدن کار بیفزاید. نکته دیگر اینکه چندان موضوعات امنیتی در بچه مهندس مد نظر نبود که بخواهیم به آن این برچسب را بزنیم، بلکه بیشتر کارکرد علمی موضوع بود که در سریال به آن توجه شده بود.

وی درباره کلیشه‌های رایج در شخصیت‌پردازی بچه مهندس هم گفت: تمام تلاشمان را کردیم که در کار کلیشه سازی نشود. برای مثال شخصیت‌پردازی که از مژگان در کار می‌بینیم ریشه در کودکی او دارد و ما او را به یک‌باره سیاه و تاریک نشان ندادیم. برای درک بهتر به سکانسی از سریال اشاره می کنم که در فصل دوم وجود داشت و در آن مژگان نسبت به دیدار جواد عکس‌العمل مطلوبی از خود نشان نداد. نکته بعد این‌که مژگان شخصیت سیاهی ندارد، بلکه بیشتر او را می‌توان خاکستری دانست. برای همین هم در سکانس آخر که او عکس‌های کودکی خود را می‌بیند اشک از جشمانش سرازیر می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: شخصیت‌های مثبت به ویژه خانواده‌ فرهاد قائمیان (بازیگر یکی از نقش‌های اصلی) شکلی امروزی دارد. این خانواده دائماً در مسجد یا هیئت نشان داده نمی‌شوند، بلکه آنها خانواده‌ای موفق و علمی هستند که به اعتقادات خود نیز بها می دادند. نکته دیگری که برایم در فیلمسازی اصل است باور به موضوعیست که آن را بیان می‌کنم. برای همین هر آنچه در این سریال می‌بینید با باورم ساختم و هیچگونه سفارش یا دستوری را دریافت نکردم.

غفاری اضافه کرد: آدم‌هایی چون مرضیه و جواد در جامعه وجود دارند، هرچند ممکن است تعدادشان کم باشد، اما به هر حال قصه ما درباره همین آدم‌هاست که تعدادشان کم است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی شخصیت‌های اصلی نظیر «رسول» چرا در فصل سوم تا به این اندازه کم رنگ شدند؟ گفت: کاراکتر رسول را به شخصه خیلی دوست دارم. برای همین در فصل سوم هم حضور داشت. وی برای زندگی به تبریز رفته بود و سالی یک بار در سالگرد مامان صدیقه به تهران می‌آمد، ولیکن همانگونه که گفتم دوست داشتم برخی از شخصیت‌ها نظیر ژاله را در این فصل حضور داشتند، ولی متاسفانه به دلیل ضیق وقت این امکان فراهم نشد.

کارگردان «بچه مهندس» در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر این‌که آیا فصل چهارم این مجموعه ساخته خواهد شد، چنین گفت: از طرف سیما اصرار بسیار است که داستان جواد ادامه پیدا کند، اما خودم ترجیح می‌دهم تا زمانی که قصه‌ای مناسب در این رابطه وجود نداشته باشد، کار را ادامه ندهم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    0 0
    خب مگه جواد خودش دفعه اول بامادرخودش رفتار خوبی داشت به مادرش گفت هون بهتری برای من مادری که شانزده ساله سراغی از بچش گرفته برای من مرده باشه.اما کی گفته خوبا وموفق ها تو سیما این طوری اند