سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دکتر شاهین صادقی نسب

حوزه/ پژوهشگر اجتماعی گفت: برابری جنسیتی که در سند ۲۰۳۰ آمده، با عرف و دین هم‌خوانی ندارد و ازنظر ما مردود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  دکتر شاهین صادقی نسب در نشست علمی آنلاین‌که به همت موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم» با موضوع برابری جنسیتی و عدالت اقتصادی برگزار شد، اظهار داشت: عدالت اقتصادی؛ در تعریف ساده یعنی انسان‌ها به‌حق خود در مشارکت در اقتصاد برسند.

 وی عدالت اقتصادی و برابری جنسیتی را مورد توجه قرارداد و ابراز داشت: رهبر انقلاب که مرجع اول سیاسی و دینی کشور در تمامی عرصه‌های سیاسی و اقتصادی هستند و زمانی که صحبتی را بیان می‌فرمایند با در نظر گرفتن تمامی مصالح و اقتضائات است.

صادقی نسب افزود: رهبر در این زمینه بیان می‌کنند که منطق اسلام درباره فعالیت‌های اجتماعی این است، اعم از فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی به معنای خاص، فعالیت فرهنگی، درس خواندن و درس گفتن و مجاهدت کردن در تمام عرصه‌های جامعه است. هیچ تفاوت بین زن و مرد نیست.

وی ادامه داد: یک سری تفاوت‌هایی بین دو جنسیت وجود دارد، به دلیل اینکه گفته می‌شود خانم‌ها همانند فرشته و گل هستند، یعنی علاوه بر توانمند کردن زنان باید مراقب ظرافت‌ها و ویژگی‌های بانوان باشیم.

این استاد دانشگاه افزود: هیچ‌گونه ممنوعیت در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی بین زن و مرد نیست و به‌عبارت‌دیگر با حفظ حلال و حرام و حرمت ممنوعیتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در فرهنگ اسلامی زن به‌مثابه ریحانه و گل است، در فرهنگ فارسی باستانی هم فرشته بوده‌اند، بنابراین عدالت جنسیتی باید رعایت شود و در نظر گرفته بشود.

صادقی نسب بابیان این‌که بحث‌ها و گفتگوها باید مستند باشد و از کلی‌گویی اجتناب کنیم، تأکید کرد: برابری جنسیتی در نگاهی که علی‌الخصوص در برنامه ۲۰۳۰ اعلام‌شده با عرف و دین هم‌خوانی ندارد و از نظر ما مردود است.

وی ادامه داد: برابری جنسیتی تام و مطلق عین بی‌عدالتی است یعنی وارد رقابت‌های نابرابر بشوند به این صورت که کاری که کارگر مرد انجام می‌دهد را کارگر زن باید انجام دهد.

این استاد دانشگاه افزود: بالاترین و اساسی‌ترین مسئولیتی که خانم‌ها بر عهده‌دارند وظیفه مراقبت از فرزند و پرورش صحیح فرزندان است که خود این مهم در تربیت نسل آینده جامعه بسیار تأثیرگذار است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: در برابری جنسیتی باید در کنار مسئولیت گفته‌شده در محیط کار هم شرایط خاص برای جنس خانم در نظر گرفته شود که عدالت جنسیتی برقرار شود.

صادقی نسب تأکید کرد: عده‌ای با کج‌فهمی‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه شده‌اند که باعث شده حتی رهبر نیز به آن ورود کرده و نگاه ویژه‌ای به بانوان در کشور داشته و عدالت جنسیتی را تأکید کرده‌اند.

یکی از دلایل اصلی این تشنج‌ها ایجاد عداوت و دشمنی است. بجای ایجاد حواشی در کشور به دنبال تولید ملی و پیشرفت باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha