جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت پناه

حوزه/ کارشناس مسائل اجتماعی بابیان اینکه مشکلات آموزش مجازی باید ریشه‌یابی و برطرف شود، گفت: باید شورایی متشکل از آموزش‌وپرورش، رئیس‌جمهور و شورای عالی فضای مجازی تشکیل شود و نتایج علمی و تحقیقاتی را برای آموزش فضای مجازی قبول کنند و برای جاهایی که امکان آموزش مجازی وجود ندارد راهکارهای مناسب با آن مناطق ارائه شود.

دکتر حسین حجت پناه در گفتگو با  خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اهمیت استفاده صحیح از فضای مجازی درزمینهٔ آموزش اظهار داشت: یکی از مشکلات آموزشی این است که فضای مجازی را که تا دیروز نامناسب شناخته‌شده بود و به دانش‌آموزان آموخته بودیم که از فضای مجازی نباید استفاده کنند امروز به آن‌ها آموزش می‌دهیم که باید از فضای مجازی استفاده کنند.

وی ادامه داد: حتی در استفاده از فضای مجازی در برخی از مدارس برنامه‌ای انتخاب می‌شود که باید از فیلترینگ استفاده شود بنابراین در این قسمت نیز بازتولید آموزشی داشتیم که چیزی که دیروز نباید استفاده می‌شد امروز باید با فیلتر استفاده شود.

حجت پناه افزود: چه معلم و چه دانش‌آموز نسبت به آموزش مجازی جامعه‌پذیر نشده است به‌طوری‌که معلم پیش‌ازاین برای آموزش مجازی دانش‌آموخته نشده است.

وی ادامه داد: با بالا بردن سواد رسانه‌ای خانواده و فرزندان می‌توانیم شناخت بهتری نسبت به فضای مجازی داشته باشیم و اخبار و مطالب فیک و نادرست را از صحیح تشخیص بدهیم.

دبیر کارگروه جامعه‌شناسی کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم فضای مجازی هنوز جامعه‌پذیر نشده‌ایم باید بپذیریم که فضای مجازی جزئی از زندگی ما شده و در حال حاضر بجای حذف فضای مجازی؛ باید در مسیر چگونگی آموزش و مواجهه با فضای مجازی قدم برداریم و آموزش دهیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها متأسفانه تاکنون درست نبوده و به دلیل تأخر فرهنگی که وجود دارد؛ باید به این نکته برسیم که کیفیت آموزشی از هر موضوعی مهم‌تر است و باید محتوای آموزشی متناسب با فضای مجازی تولید شود.

حجت پناه تأکید کرد: باید شورایی متشکل از آموزش‌وپرورش، رئیس‌جمهور و شورای عالی فضای مجازی تشکیل شود و نتایج علمی و تحقیقاتی را برای آموزش فضای مجازی قبول کنند و برای جاهایی که امکان آموزش فضای مجازی وجود ندارد راهکارهای مناسب با آن مناطق ارائه شود.

وی ادامه داد: در زمینهٔ آموزش معلمان دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم اعم از اینکه آموزش‌های دیده‌شده در دوران آموزش در محیط مدرسه متأسفانه کاربردی نیست، امروزه نیز به‌رغم تمام وعده‌های داده‌شده، نرم‌افزارهای ارائه‌شده متأسفانه ناکارآمد بود و نهایتاً آموزش‌هایی که داده شد از طریق نرم‌افزارهایی ارائه شد که اعلام کرده بودیم مناسب استفاده فرزندان نیست.

دبیر کارگروه جامعه‌شناسی کشورهای اسلامی تصریح کرد: ما باید واقعیت‌هایی را قبول کنیم که مخاطب را نمی‌توان بازور مجبور به انجام کاری کنیم.

وی افزود: برای آشنایی فرزندان و کنترل آن‌ها باید والدین سعی کنند که فرزندان در هنگام استفاده از فضای مجازی تنها نباشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha