پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: متاسفانه خودروسازان نتوانستند خودکفایی ایجاد شده در بخش‌های مختلف را به صنعت خودرو تسرّی دهند و آن بخش از قراردادهای جذابی که بین خودروساز و مشتری منعقد شده، به دلیل مشکلات به وجود آمده، به گل نشسته.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری «حوزه»، اظهار داشت: متأسفانه آن بخش از قراردادهای جذابی که بین خودروساز و مشتری منعقد شده، به دلیل مشکلات به وجود آمده، به گل نشسته و عملاً آنها خودرویی ندارند که به مردم بدهند. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره پیشنهاد جذاب کردن قراردادهای خودرویی و دریافت چند مرحله‌ای پول از مردم، افزود: متأسفانه شرایط به صورتی است که خودروسازان برای تحویل خودروهای دارای قراردادهای قدیمی هم مشکلات زیادی دارند. 

حسینی‌کیا ادامه داد: مردم با مشارکت خود تلاش کردند در صنعت خودرو نقش ایفا کنند، ولی خودروسازان به دلیل مشکلات مالی و تحریمی و بخشی از مسائل مدیریتی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. 

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خودروسازان نتوانستند خودکفایی ایجاد شده در بخش‌های مختلف را به صنعت خودرو تسرّی دهند، هر چند در تعدادی از قطعات این کار عملیاتی شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: هر خودرو ۱۲۰۰ قطعه دارد که ۴۷۱ قطعه وارداتی بوده است، اما بعد از نمایشگاهی که در وزارت صنعت درباره داخلی سازی قطعات خودرو برگزار گردید تلاش شد در زمینه بومی سازی قطعات گام‌های برداشته شود ضمن اینکه وزارت دفاع کمک کرد در کشورمان ساخته شود.

وی افزود: بومی سازی قطعات خودرویی در کشور پروژه ۳۰۱ خود را نشان داد، چرا که پس از خروج فرانسوی این خودرو با قطعات ایرانی ساخته شده است و بر همین اساس در پروژه ۳۰۱ به خودکفایی در حد کامل رسیده‌ایم. 

حسینی کیا خاطرنشان کرد: خودکفایی باید به تمام خودروهای کشورمان تسری پیدا کند، هر چند در دنیا مرسوم نیست کشوری همه قطعات را تولید کند. در دنیا مرسوم است که اگر ۸۰ درصد قطعات یک خودرو در کشور تولید شود، نام خودروی ملی بر آن می‌گذارند. 

وی درباره سرمایه‌گذاری خارجی برای تولید قطعات خودرو در ایران، گفت: مشکلات تحریمی و تبادلات بین بانکی مهمترین مانع برای استفاده از سرمایه‌های خارجی جهت تولید قطعات خودرویی است ولی باید تلاش کنیم با استفاده از علم و فناوری به سمت سمت تولید قطعات خودرو در کشورمان حرکت کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    اولاً جناب استاد تخصص شما چیست که عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس هستید؟! ثانیاً فکر نمی کنید احیاناً نامه های ارسالی نمایندگان برای تحویل خارج از نوبت به نورچشمی ها در به گل نشستن این کشتی طوفان زده خودرو سازها موثر هست یا خیر؟!!!