دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 910008
۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
اینستا

حوزه/ تعادل اجتماعی در جامعه با اقدامات زیر انجام می‌‏پذیرد: اولًا: فراهم شدن حداقل آسایش و رفاه برای هر یک از افراد جامعه...ثانیاً: جلوگیری از بالا رفتن فوق‌العاده سطح زندگی اقتصادی.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «پژوهشگاه تخصصی شهید صدر» با انتشار این پوستر در شبکه اجتماعیش نوشته است:

مسئولیت تعادل اجتماعی

تعادل اجتماعی در جامعه با اقدامات زیر انجام می‌‏پذیرد:

اولًا: فراهم شدن حداقل آسایش و رفاه برای هر یک از افراد جامعه که این کار با ارتقاء سطح معیشت کسانی که وضعیت زندگیشان از این حد پایین‏تر است، صورت می‌گیرد.

در حدیثی امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) در مورد مسئولیت حاکم در مورد اموال زکات فرمود:

«إنّ الوالی یأخذُ المِال فَیُوجّهه الوَجه الذی وَجّهه الله لَه عَلی ثَمانیة أَسهُم لِلفُقراء وَالمَساکِین ... یُقسّمها بَینَهم بِقدرِ مَا یَستغنَون فِی سِنتِهم بِلا ضِیق وَلا تقتیر، فإن فَضل مِن ذَلک شَی‏ء ردّ إلی الوالی وإن نَقص مِن ذلک شَی‏ء وَلم یکتفوا بِه کان عَلی الوَالی أن یُموّنهم مِن عِندهِ بِقدرِ سِعَتهِم حَتی یستغنوا»؛ همانا زمامدار، مال [زکات‏] را از مردم می‌گیرد و آنرا در آنچه خدا دستور داده به مصرف می‏‌رساند؛ آنرا هشت سهم کرده، فقرا، مساکین ... و در میان آنان و به اندازه‏ای که هزینه‌‏های سال خود را بی‏‌هیچ تنگدستی و فشاری داشته باشند تقسیم کند. اگر چیزی از آن به زیادت باقی ماند، به زمامدار برمی‌‏گردد و اگر کم بود و نتوانستند بدان بسنده کنند، بر زمامدار است که از نزد خود به اندازه‏‌ای که بی‏‌نیازشان کند، به ایشان بپردازد.

این حدیث به روشنی بیان می‌کند که هدف نهایی که اسلام در صدد تحقق آن است و مسئولیت آن را به عهده حاکم گذاشته، بی‌‏نیازی هر فرد در جامعه اسلامی است.

ثانیاً: بر اساس قاعده یازدهم تعیین حدود خرج کردن و جلوگیری از بالا رفتن فوق‌العاده سطح زندگی اقتصادی و تجاوز از حد معقولی از رفاه که در جامعه امکان‏‌پذیر است. با این دو امر، تعادل اجتماعی در سطح زندگی اقتصادی مردم تحقق می‏‌یابد.

ثالثاً: جلوگیری از احتکار ثروت و انباشته شدن سرمایه در دست طبقه‌ه‏ای خاص و تلاش در جهت تهیه امکانات کار و فرصت تولید برای همه مردم.

اسلام راهبر زندگی، ص١٣

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha