شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تفکر

حوزه/استاد حوزه و دانشگاه در نشست مجازی اساتید مدرسه علمیه حضرت زهرا(س) شهر میبد گفت: تفکر دارای انواع گوناگونی است که اجرای تفکر خلاق با ایجاد فضای فیزیکی، اجتماعی و روش تدریس خلاقانه بیشترین سهم را در تدریس و فهم موضوع به طلاب دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»از یزد، حجت الاسلام حسن اسلام پور کریمی، در نشست مجازی پژوهشی«تفکر خلاق» در مدرسه علمیه حضرت زهرا(س) شهر میبد که به صورت زنده برگزار شد در بیان تفکر خلاق، اظهار کرد: مهارت های متعددی برای تدریس و رشد فکری طلاب از جمله مهارت تفکر خلاق وجود  دارد که اساتید باید خودشان این مهارت را داشته باشند و تمام تفکرات را در قالب محتوای درسی به فراگیران آموزش دهند.

استاد حوزه و دانشگاه یکی دیگر از مهارت های لازم برای اساتید را مهارت تفکر ساز عنوان کرد و گفت: یعنی استاد با چه فعالیت و شگرد هایی و با ایجاد چه فضا هایی می تواند بیشترین انگیزه مشارکت را در طلاب ایجاد کند.

*تفکر انتقادی و سیستمی چیست؟

حجت الاسلام اسلام پور کریمی، کسب تفکر انتقادی را نیز از مهارت های  لازم دیگری برای اساتید حوزه بیان کرد و با تشریح موضوع، گفت: وقتی مسائل و راه حل ها زیاد شد باید معیار داشته باشیم.

وی ادامه داد: مهارت تفکر سیستمی نیز نوع دیگراست که در آن به تمام زوایای یک واقعه توجه می شود.

*تشریح تفکر خلاق

استاد حوزه و دانشگاه، ادامه سخنان خود را به تشریح تفکر خلاق اختصاص داد و بیان کرد: خداوند ما را خلق کرده و خلاق از «خلق» می آید یعنی ذهن ما طوری است که می توانیم خلاق باشیم.

حجت الاسلام اسلام پور کریمی افزود: در واقع قابلیت و مهارت ارائه طرح های جدید باارزش، مفید و متناسب همان تفکر خلاق است پس ما باید شکر گزار خداباشیم که ما خلاق آفریده است.

وی ادامه داد: ما برای موفقیت و پیشرفت نیاز به تفکر خلاق  داریم و باید برای تدریس یک آمادگی و طرح جدید هم داشته باشیم.

استاد این نشست تصریح کرد: از آن جایی که هر معلم و استادی زمان زیادی را با طلاب می گذارند، باید بیشترین رشد فکری را در طلاب ایجاد کند چرا که او مسئول پردازش فکر و پرورش استعداد طلاب است.

حجت الاسلام اسلام پور کریمی ابراز داشت: اگر ما به طلاب تفکر خلاق را یاد ندهیم باعث آسیب رساندن به آن ها و عدم استفاده از موقعیت ها هستیم.

وی گفت:  یک استاد دلسوز و مسئولیت پذیر اگر نتواند هدفی را ۱۰۰ درصد تحقق بخشد باید تا جایی که برایش امکان دارد تلاش نماید تا تفکر خلاق را اجرا، و با تفکر خلاق برنامه ریزی و راه های جدید را پیدا کند.

*چگونگی اجرای تفکر خلاق در تدریس

استاد حوزه و دانشگاه در بیان چگونگی تفکر خلاق اظهار داشت: یک استاد خلاق باید سه فضای فیزیکی، فضای اجتماعی و روش تدریس را فراهم کند.

وی افزود: منظور از فضای فیزیکی چیدمان صندلی، تابلوها، نصب بنر، استفاده از پاور پوینت، جزوه تصویری و دیگر وسایل کمک آموزشی است که به طور کلی فضای فیزیکی کلاس باید متنوع و متغییر باشد تا زمینه ایجاد تفکر خلاق فراهم شود.

استاد این نشست ادامه داد: منظور از ایجاد فضای اجتماعی برای رسیدن به هدف تفکر خلاق؛ پیشنهاداتی است که استاد برای تغییر کلاس مطرح می کند.

حجت الاسلام اسلام پور کریمی اضافه کرد: از نظر اجتماعی فضای کلاس نباید سنگین باشد و استاد در ابتدای جلسه نکاتی را مانند احترام متقابل بین طلاب، دادن حق اظهار نظر بدون واهمه، ایجاد روحیه هم افزایی و همکاری طلاب با یکدیگر، رقابت سالم، تعیین جایزه، سیستم نمره دهی خلاقانه به عملکرد طلاب و حذف قوانین سخت سر کلاس را تشریح کند.

وی در خصوص روش سوم تفکر خلاق یعنی روش تدریس گفت: در واقع روش تدریس باید تفکر ساز باشد نه تفکر سوز بلکه به فراگیران روش حل مسئله، روش تصمیم گیری و... را آموزش دهیم و ابهامات درس در ده دقیق ابتدایی کلاس گفته شود سپس از طلاب در خصوص درس پرسش و پاسخ شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha