سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/یازدهمین دوره انتخابات ومیان دوره ای مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ محمدصالح جوکار از اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها تا پاییز سالجاری خبر داد.

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری حوزه، درباره اقدام این کمیسیون در خصوص اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، اظهار داشت: بنا داریم تا قوانین انتخاباتی را اصلاح کرده و اولویت ویژه‌ای برای این کار در نظر گرفتیم تا بتوان پیش از زمان رسمی انتخابات آن را نهایی کنیم، چرا که ما در سال آینده انتخابات شوراها و ریاست جمهوری را داریم.

وی افزود: باید هماهنگی و تعامل ویژه‌ای برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بین  نهادها، دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی انتخابات مانند شورای نگهبان، وزارت کشور و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی برقرار شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که فرایند مشارکت و حضور مردم در انتخابات پیش‌رو را تسهیل کرده و به همین دلیل می‌کوشیم مشارکت حداکثری را در انتخابات سال آینده داشته باشیم.

جوکار ادامه داد: باید تعریف خاصی از  رجال سیاسی ارائه کرد و چارچوب‌ها و شاخص‌های آن هم مشخص شود.

وی افزود: کارگروه اصلاح انتخابات ریاست جمهوری و کارگروه انتخابات شوراها که در کمیسیون امور داخلی کشور برقرار شده اند، وظیفه تسهیل حضور حداکثری مردم را در انتخابات و رفع خلاءهای قانونی برعهده دارند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در مورد انتخابات شوراها هم گفت:‌ ما در این مورد 2 بحث داریم که موضوع اول مربوط به نظارت بر انتخابات شوراها است که هم‌اکنون برعهده مجلس است اما مجلس هیچگونه سازوکاری در این خصوص ندارد. 

جوکار اظهار کرد: مجلس هیچگونه بانک اطلاعاتی برای نظارت بر انتخابات شوراها در اختیار ندارد و نه ساختاری برای این کار ایجاد کرده و نه توان اجرای آن را دارد، لذا بنا داریم تا کار مشترک و هماهنگ بین نهادهایی که جزو دستگاه‌های نظارتی بر انتخابات هستند، ایجاد کنیم و از ظرفیت آنها در این راستا استفاده کنیم.

نماینده مردم یزد در مجلس، درباره احتمال تفویض اختیار نظارتی مجلس در انتخابات شوراها به شورای نگهبان، اظهار داشت:  این اختیار را منفک نخواهیم کرد، اما بنا داریم کار مشترکی را صورت دهیم تا نتایج مطلوب‌تری به دست آوریم.

جوکار افزود: تمامی کارهای صورت گرفته در این راستا برای آن است که ما بتوانیم شوراهای اسلامی کارآمدتر، جدی‌تر و خادم‌تر نسبت به مردم داشته باشیم، چرا که جامعه نیاز به تخصص‌های بیشتری دارد و باید از تخصص‌های متعدد در امور مدیریت شهری حداکثر استفاده را ببریم.

وی اظهار کرد: یکی از دستگاه‌هایی که باید از نظرات کارشناسی آن بهره گرفت و همکاری خوبی با آنها داشته باشیم، شورای نگهبان است و به همین دلیل پایان کار اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها از نظرات برخی اعضای حقوقدان شورای نگهبان استفاده خواهیم کرد، زیرا هماهنگی بیشتر کمیسیون داخلی کشور و شوراهای مجلس با شورای نگهبان می‌تواند مشکلات این شورا را کمتر کند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: تا پایان پاییز باید اصلاحات مربوط به قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را نهایی کرده تا عملاً کار را برای انتخابات خرداد سال آینده تسهیل کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha