جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت پیمان

حوزه/ موسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه باید بهترین نیروها را پرورش دهند و اعزام کنند اما در این زمینه ما بسیار کم بضاعت هستیم و اصلا قابل مقایسه با ادیان و مذاهب  و فرق دیگر نمی باشیم. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر آیت پیمان، دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی در جلسه مبلغین بین الملل مجمع جهانی شیعه شناسی، گفت : سیره و زندگی مبلغین نامی شیعه در نقاطی از جهان نشان میدهد که آنان به این دو صفت اخلاص و از خودگذشتگی بر خوردار بوده اند و مردم بومی با درک صفای باطن این مبلغین و عدم دنیا گرایی آنان ، تحت تاثیر تبلیغ دینی قرار گرفته اند و اینچنین بود که  نسلی از مسلمانان و بالاخص شیعیان  در جای جای جهان به وجود آمده است . 

وی با بیان خاطراتی از مبلغین جهانی اظهارداشت: درسال ۱۳۹۱ در  سفری علمی و تبلیغی به همراه اسوه  تبلیغ و تحقیق در دین، استاد حسین انصاریان در آفریقای جنوبی دعوت شده بودیم ، از میزبان خواستیم زیارت مرقد غریب شاه را هم در برنامه سه روزه  ما در شهر «کیپ‌تاون» که یکی از مهم‌ترین شهرهای آفریقای جنوبی است قرار دهد،  وقتی ما را به ارتفاعات مشرف به شهر بردند در دل کوه جنگلی  مشرف به شهر روی یک تپه بلند، یک حرم کوچک با گنبد سبز و یک ضریح کوچک قرار داشت و  توریست هایی که به ارتفاعات و بام شهر کیپ تاون می آمدند هر روز از این مرقد بازدید می کردند . 
 

پیمان بیان داشت: صاحب قبر، شیخ محمدحسن غیب‌شاه یا غریب‌شاه(آل قادری) بود. ایشان همان‌گونه که از اسمش (شیخ محمدحسن غیب‌شاه) هم پیداست، از عالمان  شیعه  هندوستان بوده، و در قرن هفتم ، از هند با کشتی‌ چندهزار کیلومتر مسیر را طی می‌کند و به شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی که شهر مهم آن زمان بوده می‌رود و بدون این‌که اعلام کند و به‌عنوان یک عالم اسلامی شروع به تبلیغ اسلام بر مبنای مکتب اهل بیت  می‌کند. .
دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی افزود:‌شرح حال وی برای مبلغین درس آموز است هم زبان را کاملاً یاد گرفته بود و هم از علم و دانش برخوردار بود و از همه مهم تر اخلاص و از خود گذشتگی و سخت کوشی و خستگی ناپذیری وی بسیار نقل شده است.

پیمان گفت: وی با تخصص و تعهد به ژوهانسبورگ می‌رود برای تبلیغ اسلام و ارتباط برقرار می کند و حقایق اسلام را به سیاه‌پوستان آفریقایی ارائه می‌دهد و بسیاری از او پیروی  می‌کنند.  انگلیسی‌ها که آن دوران بر آفریقای جنوبی حکومت داشتند، می‌فهمند که یک مبلغ اسلامی آمده و اسلام را تبلیغ می‌کند و این را خطری برای منافع خودشان میدانند و  لذا او را دستگیر می کنند، آنگونه که نقل شده است  دست و پایش را با طناب می‌بندند و از ژوهانسبورگ به کیپ تاون که خیلی دور است تبعید می کنند  ولی در بین راه او را با دست و پای بسته  در میان جنگل  می اندازند تا وحوش اورا از بین ببرند دو هزار کیلومتر او را دور کرده بودند و تصور زنده ماندن او را نداشتند.

وی افزود:  اما از آنجا که خداوند وعده ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم داده است سه سال بعد همان‌هایی که این‌کار را کرده بودند، برای بازدید از کارهایشان به کیپ‌تاون می‌آیند، و با تعجب می‌بینند که شیخ محمدحسن غیب‌شاه جماعتی را شیعه کرده مدرسه و حوزه علمیه ساخته، مسجد ساخته است  و دیدند دیگر کار از کار گذشته و گروه زیادی در کیپ تاون به مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام گرایش پیدا کرده‌اند و آن عالم دینی و مبلغ شیعی بعد از  رحلت  همچنان نام و یادش هفت قرن است که در دلها زنده است و الهام بخش رهروان این راه است و قبر او را در آن دیار غربت هر روز زیارت می‌کنند.

 پیمان اضافه کرد: که در عصر حاضر، جمع بیشتری از مردم بومی آفریقای جنوبی، بخصوص طی سه دهه اخیر به  مذهب شیعه پیوسته‌اند و  افزون بر آنها، شیعیانی از کشورهای پاکستان،کشمیر، لبنان و هند نیز به این کشور مهاجرت کرده‌اند و امروزه شیعیان در شهرهای  کیپ تاون، ژوهانسبورگ، پرتوریا، کرونستاد، بلوم فونتین، پیترزبورگ، دوربان و پورت الیزابت حضور دارند. تعدادی ازخوجه های اثناعشری و همچنین گروهی از اسماعیلیان (بهره ها و آقاخانی‌ها) نیز در این کشور زندگی می‌کنند و این برکات حضور  یک مبلغ با اخلاص دین در  این منطقه است . 

دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی،‌گفت: آفریقای جنوب امروز شیعیان باصفایی دارد، و چند مسجد و مرکز اسلامی و نمایندگی جامعه المصطفی در آن کشور دور دست فعالیت دارند که همه نتایج همان مسئولیت تبلیغ مناسب برای  جهانی‌کردن اسلام است. 

 وی افزود: رسالت اصلی حوزه های علمیه تربیت چنین مبلغینی است و موسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه باید بهترین نیروها را پرورش دهند و به هرجای  عالم اعزام کنند. اما مع الاسف در این زمینه ما بسیار کم بضاعت هستیم و اصلا قابل مقایسه با ادیان و مذاهب  و فرق دیگر که بعضی دشمن شیعه و بعضی مخاف و بعضی حداقل رقیب شیعه در عرصه تبلیغ جهانی هستند نمی باشیم. 
   

پیمان  درپایان اظهار امیدواری کردکه با تغییرات و تحولاتی که اخیرا" در مدیریت حوزه های علمیه و نهادهای تبلیغی و فرهنگی شیعه به وجود آمده است هرچه زودتر ضعف ها و نقایص ما در تبلیغ بین المللی مکتب اهل بیت جبران گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha