پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ نشست صمیمانه طلاب استعدادهای برتر با معاون پژوهش حوزه

حوزه/ رئیس دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه گفت: هم اکنون نام هزار و ۳۰۰ نخبه در حوزه ثبت شده است و تلاش شده با حضور این افراد و مدیران و مسئولین حوزه، نقشه راه بکارگیری طلاب نخبگانی و مراکز و نهادهای حوزه مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام بهاری در نشست استعدادهای برتر حوزه با معاون پژوهش حوزه های علمیه که در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، گفت: دفتر امور نخبگان مرداد ۹۸ با هدف رسیدگی به امور نخبگانی و استعدادهای برتر حوزه های علمیه، راه اندازی شد.

رئیس دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه، افزود: مهمترین مأموریت این دفتر شناسایی و حمایت از نخبگان است و این امر به دلیل مشکلات ویروس کرونا فعلا متوقف شده است.

وی بیان داشت: تلاش ما این است برای حمایت از نخبگان، دیدارهایی با مسئولین و مدیران حوزه های علمیه با اهداف مشخصی داشته باشیم، که یکی از این اهداف نشر آثار نخبگانی است.

حجت الاسلام بهاری گفت: هدف دیگر از سلسله نشست بهره گیری طلاب نخبه در مراکز و نهادهای حوزوی است و برگزاری این نشست ها برای ارتباط بهتر و برقراری ارتباط با مدیران و مسئولین حوزه می تواند بسیار مؤثر باشد.

رئیس دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه افزود: هم اکنون نام ۱هزار و ۳۰۰ نخبه در حوزه  ثبت شده است و تلاش شده با حضور این افراد و مدیران و مسئولین حوزه، نقشه راه بکارگیری طلاب نخبگانی و مراکز و نهادهای حوزه مورد بررسی قرار گیرد.

جایگزینی طرح هجرت در حوزه به جای پایان نامه برای جامعه مؤثر خواهد بود

در ادامه کاظمی، یکی از طلاب نخبه با بیان این که جایگزینی طرح هجرت به جای پایان نامه می تواند جلوی بسیاری از پایان نامه های بی فایده در حوزه را بگیرد، گفت:  بسیاری از پایان نامه های که در حوزه  نوشته می شود، نیاز جامعه نیست. جایگزینی طرح هجرت به جای پایان نامه برای حوزه قطعا مفید تر خواهد بود. این همان تجربه ای است که دانشگاه هم دارد و آثار خوبی هم گرفته است.

عدم جایگاه محقق در حوزه

حجت الاسلام فیروز پور، دیگر طلبه نخبه حوزه با بیان این که متأسفانه محقق و پژوهشگر در حوزه جایگاهی ندارد و اگر کسی مسیر استادی در حوزه را انتخاب می کرد موفق تر بود، گفت: برای این کار بهتر است از محقق حمایت شود و درکنار آن پژوهش ها منحصر به کتاب و مقاله نشود و مهمتر این که در این رابطه با مراکز و نهادها، ارتباطی برقرار شود تا پژوهشگران حوزه رجال و درایه هم مورد توجه قرار گیرند و در مراکز حوزوی بکار گرفته شوند.

وی بر حمایت از طلاب نخبه و پژوهشگر در امور پرداخت شهریه، تحقیق مقاله، نرم افزارهای پژوهشگر تأکید کرد و گفت: حوزه نخبگانی و پژوهشی حوزه ظرفیت بسیار خوبی در حوزه می باشند ولی بدرستی از این ظرفیت خوبی استفاده نشده است.

طلاب پژوهشگر با استانداردهای پژوهشی آشنا نیستند

خدابنده دیگر طلبه نخبه با بیان این که بسیاری از طلاب با استانداردهای پژوهشی آشنا نیستند، گفت: همین مشکل و آسیب سبب شده بسیاری از پژوهش های طلاب نخبه مورد توجه قرار نگیرد.

وی افزود: عدم معرفت طلاب نخبه با علوم شناختی و آشنایی طلاب نخبه با اساتید این علوم و ترجمه متون در علوم مختلف از سوی نخبگان حوزه است.

خدابنده اظهار داشت: آشنایی طلاب نخبه با منطق جدید و تربیت استاد در این نوع علوم و آشنایی و یادگیری طلاب نخبه به چند زبان بین المللی است.

کانون مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی با حضور نخبگان شکل گیرد

جهانی، دیگر نخبه حوزوی با بیان این که در عرصه  ایده پردازی و محتواها، تولید خوبی در حوزه وجود دارد اظهارداشت: اما این طرح ها و ایده ها مورد توجه مسئولین حوزه قرار نمی گیرد. در حالی که همین ایده ها و طرح ها خلأ جدی در مراکز تصمیم سازی حوزه های علمیه است.

وی بیان داشت: اگر ظرفیت نخبگانی به خوبی بکار گرفته نشود، قطعا این نخبگان به بیراه خواهند رفت.

جهانی با بیان اینکه مشکل و آسیب در این مورد، بحث تصمیم سازی و نبود مرکز تصمیم گیری است، افزود: فقدان ابتکار و خلاقیت در مراکز تصمیم سازی، عدم اطلاع از طرح ها و ایده ها، عدم توجه به میزان حقیقی برنامه ها، عدم پررنگ بودن جهات دانشی در بحث مدیریت، فقدان روانی فکری در امر پژوهش، فقدان روحیه جهادی در امر پژوهشی و ...از جمله  مشکلات و خلأهای موجود در امر پژوهش و مراکز تصمیم سازی است.

این طلبه نخبه با بیان اینکه فقدان پایگاه داده ها باعث شد، بسیاری از ایده ها به فراموشی سپرده شود، گفت: متأسفانه حتی آرشیوی هم در این رابطه نیست تا بعدها مورد توجه تصمیم سازان امر پژوهش در حوزه قرار گیرد.

تشکیل کانون مراکز تصمیم سازی با حضور نخبگانی حوزه، ایجاد پایگاه داده ای منسجم در حوزه پژوهشی برای ارجاع به تصمیم سازان حوزه از دیگر  پیشنهادهای  این طلبه نخبه حوزه بود.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha