جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عفاف

حوزه/حجاب گاهی برگرفته از احکام شرع و گاهی مربوط به قراردادهای اجتماعی و شرایط موقعیتی فرد است که فقط مختص به زنان نیست و قرآن مردان را هم مورد خطاب قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری« حوزه»در یزد، خانم زهرا محمدپور از اساتید حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) مهریز، ظهر امروز در جمع بانوان نماینده ارگان‌ها و سازمان‌های این شهرستان، در سالن فرمانداری مهریز بعد از بیان مفهوم لغوی و اصطلاحی حجابف گفت: مراد از پوشش اسلامی زن به عنوان یکی از احکام وجوبی اسلام، آن است که زن باید هنگام معاشرت با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‌گری و خود نمایی نپردازد.

استاد حوزه خواهران در بیان اقسام حجاب افزود: هرنوع پوشش و مانع از وصول گناه را حجاب می‌نامند، پس حجاب اقسامی دارد که شامل حجاب فکری، روحی و رفتاری است.

محمد پور با اشاره به پوشش شرعی از نظر اسلام، بیان کرد: حجاب اسلامی به پوشش‌های گوناگون زنان و مردان مسلمان گفته می‌شود و مفهومی برآمده از قرآن کریم و فقه اسلامی است که ناظر به پوشش شرعی در مقابل نامحرم، به ویژه برای زنان است.

وی خاطر نشان کرد: حجاب گاهی برگرفته از احکام شرع و گاهی مربوط به قراردادهای اجتماعی و شرایط موقعیتی فرد است. حجاب و پوشش فقط مختص به زنان نیست و قرآن مردان را هم مورد خطاب قرار می دهد.

استاد حوزه خواهران تصریح کرد: در دستور قرآنی رعایت حجاب و عفاف چشم، مردان و زنان به تفکیک و با صراحت مورد خطاب گرفته اند و این حکم منحصر به زنان نمی‌شود، بنابراین بر زنان و مردان واجب است از نگاه‌های حرام و ممنوع پرهیز نمایند.  

محمدپور، فلسفه چشم بستن را دستیابی به تزکیه نفس دانست و افزود: مراد از آیه 30سوره احزاب حجاب چشم و در واقع دوری از نگاه ناپاک  است، چون چشم اولین دریچه ای است که انسان را به سوی گناه می‌کشاند و فلسفه چشم بستن (یغضّوا من ابصارهم) دستیابی به تزکیه نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی  است.

وی در ارتباط با نوع دیگر حجاب، گفت: نوع دیگری از حجاب که اثرات بسیاری در حفظ عفت شخصی و عمومی در سطح جامعه دارد، حجاب در گفتار است، همانطور که خداوند در آیه 32 سوره احزاب به آن اشاره دارد.

استاد حوزه خواهران در زمینه ابعاد مسئله حجاب، افزود: مسئله حجاب و عفاف تنهادر بعد فردی و با نگاه فطری بودن حیا و شرم و تبع آن رعایت پوشش ظاهری طرح نمی‌شود، بلکه از ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و.... حائز اهمیت است، چون پوشش فقط پوشش ظاهر نیست و پوشش باطنی را هم شامل می شود.

محمدپور در پایان با استناد به آیه 59 سوره احزاب و بیان واژه «جلباب» گفت: جلباب چیزی شبیه به چادر است که تا وسط ساق پا را فرا می‌گیرد و شبیه به چادر امروزی که زنان آزاده و اصیل از این حجاب استفاده می‌نمودند. این نوع از حجاب مورد تأییدقرآن بوده است و آیه به این مطلب اشاره دارد که زنان دیگر باید این نوع از پوشش را داشته باشند.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نسیم NL ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    نظری ندارم ک
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    0 2
    حجاب از نظر پروردگار (قرآن)اختیاری بوده و خود انسان باید تصمیم بگیره که کنار چه کسی باید حجاب رو رعایت کنه و در کنار چه کسی نباید رعایت کنه در آیه ای از قرآن خداوند فرموده کسانی که چشم پاک دارند و خود انسان این را احساس میکند و در خانواده رفت و آمد دارد اما جز محارم نیست نیازی به رعایت حجاب نیست اما وقتی انسان خودش میفهمد انسانی چشم شیطانی دارد و یا چشم پاک ندارد حتی اگر برادر انسان باشد باید حجاب را رعایت کند.این حرف پروردگار ما هست و بخاطر حجاب پایه های حکومت را سست نکنید و اجباریش نکنید بعضی ها هستند وادر میزنند اما زنا میکنند پس حرفتا در مورد حجاب اجباری اشتباست
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      1 0
      به‌ایه‌ی‌31‌سوره‌ی‌نورمراجعه‌کنید وفتوای‌الکی‌ندید
  • هیچکس IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 0
    نظری ندارم
  • مردم IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    0 5
    حجاب هم مثل خیلی گناهان دیگه مانند غیبت کردن و نماز خواندن شاید واجب باشه و عمل نکردن به آن گناه باشه ولی اجبار و تنبیه نداره همانطور که غیبت کردن و نمازخواند تنبیه نداره هر کسی به نفع خودش قران تفسیر کرده و متاسفانه آنطور که باید قرآن تفسیر بشه نشده
  • غریب آشنا IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    فکر ها را باید شست ‌. با حجاب باشیم ولی با اندیشه بی حجاب ، عین نفاق و دورویی است . بیزارم از تزویر .