شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آمریکا

حوزه/ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم گفت: خروج سریع اشغالگران آمریکایی از عراق، خواسته مهم دو ملت عراق و ایران است.

حجت الاسلام  محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که نخستین سفر رسمی خارجی نخست وزیر عراق که در راس یک هیئت بلند پایه اقتصادی و سیاسی به مقصد ایران انجام شد، حاوی پیام ها و انتظارات متعددی است، اظهار داشت: در اهمیت و حساسیت این سفر همین بس که با وجود محدودیت های شدید دیدار حضوری رهبر معظم انقلاب که به دلیل شیوع بیماری کرونا در پنج ماه گذشته با هیچ مقام بلندپایه خارجی دیداری صورت نگرفته، ایشان تصمیم گرفتند با نخست وزیر عراق دیدار کنند.

وی افزود: مهم ترین پیام این سفر به دشمنان دو ملت دوست و برادر، ایران و عراق می‌باشد؛ دشمنانی که نمی‌توانند روابط دوستانه و اتحاد دیرینه این دو ملت را تحمل کنند و لذا همواره در صدد تخریب این روابط برآمده‌اند، همان کسانی که این روزها ناجوانمردانه به تخریب نقش ایران در عراق پرداخته و بنگاه‌های دروغ پراکنی آنان سیل اتهامات بی‌اساس را به سوی جمهوری اسلامی ایران روانه می‌سازند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین گفت: اینان باید بدانند روابط دو ملت ایران و عراق، رابطه‌ عمیق دینی و مذهبی به بلندای تاریخ اسلام است و با سعایت دشمنان اسلام گسسته نخواهد شد.

وی بیان داشت: پیام مهم دیگری که از دیدار نخست وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب حاصل شد، فراموش نشدن شهادت دو سردار بزرگ ملت ایران و عراق یعنی شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط اشغالگران آمریکایی است. رهبر معظم انقلاب در این دیدار، جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را یک نمونه از نتیجه حضور آمریکایی‌ها برشمرده و خطاب به نخست وزیر عراق تصریح فرمودند که جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.

وی افزود: آمریکا و اذنابش باید بدانند گرچه پاسخ موشکی ایران به پایگاه بزرگ آمریکایی در عراق از نگاه کارشناسان سیاسی و نظامی، اقدامی بسیار شجاعانه و کم نظیر تلقی گردید اما دولت تروریستی آمریکا باید همچنان منتظر عواقب اقدام تروریستی خود باشد.  

این کارشناس و تحلیلگر مسایل بین الملل همچنین ابراز داشت: نخستین انتظار دو ملت ایران و عراق از این سفر، تقویت روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور است. دو کشور ایران و عراق به دلیل وجود دشمنان متعدد منطقه‌ای و بین‌المللی و حاکمیت استبدادی رژیم دست نشانده صدام بر ملت عراق که مشکلات گوناگون سیاسی، نظامی و اقتصادی را برای دو ملت ایران و عراق درپی داشته ، هم اینک نیازمند تقویت روابط سیاسی و اقتصادی می‌باشند.

وی افزود: بدون تردید، آمریکا هرگز خواستار رفاه و آسایش ملت های منطقه به ویژه دو ملت مسلمان ایران و عراق نیست و لذا مخالف گسترش روابط اقتصادی دو کشور ایران و عراق می‌باشد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم ادامه داد: دومین و مهم ترین انتظار دو ملت ایران و عراق، خروج هر چه سریعتر اشغالگران متجاوز آمریکایی از سرزمین عراق است. مقام معظم رهبری در دیدار مصطفی الکاظمی با ایشان، با اشاره به این که ایران قطعاً با هر آنچه موجب تضعیف دولت عراق شود مخالف است، فرمودند: دیدگاه آمریکایی‌ها درباره عراق درست در نقطه مقابل ماست زیرا (آمریکا) موافق عراقِ مستقل، قوی و دارای حکومتی با رأی اکثریت نیست. تداوم حضور متجاوزان آمریکایی در عراق مسلما به ضرر استقلال عراق و صلح و آرامش در منطقه می‌باشد و از این رو این اشغالگری نمی‌تواند یک مساله داخلی و بی ارتباط با جمهوری اسلامی ایران نیز تلقی گردد.

وی گفت: رهبر فرزانه انقلاب همچنین خاطرنشان کردند که سیاست رسمی ایران در قبال عراق از ابتدای اشغال این کشور تا کنون حمایت از دولت قانونی و کمک به کاهش مشکلات مردم این کشور بوده است. برقراری صلح و آرامش در منطقه و از جمله عراق به عنوان کشوری دوست و همسایه با جمهوری اسلامی ایران، سیاستی است که با منافع ملی ایران و عراق گره خورده و لذا جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام نموده که تنها راه برقراری آرامش در منطقه، خروج اشغالگران از عراق و سپردن اوضاع امنیتی این کشور به دست ملت و دولت قانونی آن کشور است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha